اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر صبح امروز در نهمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری منتخب که در وزارت علوم برگزار شد گفت: شان جمهوری اسلامی ایران ایجاب می کند مراکز آموزش عالی به جایگاه خود در طراز جهانی دست یابند.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از بین المللی سازی می شود این یک واژه ای است که مصداقی از رسیدن به طراز جهانی است. اگر وضعیت دانشگاه ها را ارزیابی کنیم می بینیم علیرغم رشد قابل توجهی که داشته اند با دانشگاه های مطرح دنیا بسیار فاصله داریم.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: وقتی نظام رتبه بندی کشورهای دیگر را بررسی می کنیم می بینیم که دانشگاه های طراز اول بیشتر در قاره آمریکا و بعد در اروپا قرار دارند و دانشگاه های برتر کمتر در اقیانوسیه و آسیا قرار دارند. در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا شاید تنها دو مورد از دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد.
وی ادامه داد:در اسناد بالادستی ما به مساله تعاملات بین المللی بسیار توجه شده است به طوری که در آمایش آموزش عالی ماده ۵ صراحتا به موضوع ورود به عرصه بین المللی تاکید شده است. در ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز در یک بند به این مساله اشاره شده بنابراین بستر آماده است. ما مدیران هستیم که باید به صورت جدی به این مساله ورود پیدا کنیم.
شریعتی ادامه داد: ما به دانشگاه ها در بخشنامه ای ابلاغ کردیم که می توانند مستقیما با دانشگاه های برتر دنیا ارتباط برقرار کنند و همچنین این زمینه برای موسسات غیردولتی نیز فراهم شده است و سال گذشته ۴ الی ۵ مورد این موسسات برای همکاری مشترک با مراکز آموزش عالی دنیا مجوز دریافت کرده اند.
معاون آموزشی وزیر علوم از تاسیس دانشگاه گروه ۸ خبر داد و گفت: مجوز اصولی آن صادر شده است و با حمایت کشورهای عضو گروه ۸ این دانشگاه شکل می گیرد.
وی ادامه داد: زمینه لازم برای گسترش روابط برون مرزی در عرصه آموزش عالی فراهم شده است به طوری که آیین نامه پذیرش دانشجویان خارجی سال گذشته به دانشگاه ها ابلاغ شد.
شریعتی ادامه داد: برای رشد در عرصه بین الملل باید به سه اصل رقابت پذیری، انگیزه و همکاری مشترک با مراکز جهانی اشاره کرد و گفت: این سه اصل برای رشد در عرصه بین المللی ضروری است.
شریعتی در ادامه به برخی از دانشگاه های خارجی و رتبه آنها در بین دانشگاه های برتر اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال دانشگاه هاروارد ۳۲۰ هزار فارغ التحصیل دارد که ۲۷۱ هزار نفر آنها از آمریکا و ۵۲ هزار نفر آنها از کشورهای دیگر هستند و ۳۲ نفر از فارغ التحصیل از این دانشگاه جزو سران کشورها هستند و یا اینکه دانشگاه میامی رتبه ۱۹۳ را در میان ۴۰۰ برتر دانشگاه دنیا کسب کرده است. این در حالی است که تنها نیم درصد از جمعیت دانشجوی ما از خارج هستند.
وی ادامه داد: عمدتا هم این دانشجویان از کشورهای محروم منطقه هستند بنابراین هنوز برای ورود به عرصه جهانی کار داریم.
شریعتی خاطرنشان کرد: میزان جذب دانشجوی خارجی ما از کشورهایی با استراتژی پایین است که باید به این موضوع ورود جدی تری داشته باشیم.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: نظام رتبه بندی که در سطح جهان انجام می شود با پارامترهایی است که خود آنها استخراج کرده اند ما برای اولین بار در جمهوری اسلامی سطح بندی دانشگاه ها را با شاخص های آموزش عالی خود انجام دادیم که دانشگاه های غیردولتی سال گذشته سطح بندی شدند و دانشگاه های دولتی نیز در سال جاری سطح بندی شدند و این سطح بندی زمینه رقابت سالم را در بین دانشجویان به وجود آورد.
وی در ادامه افزود: مساله بین المللی سازی دانشگاه ها یک عزم ملی است که باید همه سازمان ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و دستگاه های دیگر با آموزش عالی در این زمینه همکاری کنند تا سیاست بین المللی سازی دانشگاه ها با موفقیت صورت گیرد.