دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران در هفتمین جشن مستقل فیلم کوتاه در ایوان شمس با بیان اینکه همه بزرگان سینما که به استاد و پیشکسوت تبدیل شده اند، روزی با فیلم کوتاه کار خود را آغاز کرده اند گفت: این کلاس اول فیلم سازی است و هرکسی که به هنر سینما علاقه دارد با کار کوتاه شروع می کند و الفبای سینما با این فیلم ها آموخته می شود.
کمال تبریزی افزود: در کنار این آموزش، وجه تجربی و جسارت و بی پروایی هم وجود دارد که این تجربه های خارق العاده دریچه ای تازه به دنیای سینما باز می کند.
این کارگردان سینما ادامه داد: به همین دلیل فیلم سازان این عرصه هرگز آن را رها نمی کنند و ساخت فیلم کوتاه می تواند تجربی، تاثیرگذار و متفاوت باشد و باید به آن متفاوت هم نگاه کرد. قواعد و محدودیت ها و باید و نبایدهایی که برای فیلم بلند وجود دارد نباید برای فیلم کوتاه باشد و مسوولان هم باید اجازه دهند هنرمند در عین این که قدم هایی اولیه اش را برمی دارد کاری که فکر می کند درست است را انجام دهد.
** واژه استقلال برازنده فیلم کوتاه است
تبریزی در ادامه درباره استقلال جشن فیلم کوتاه نیز اظهار داشت: واژه استقلال واقعا برازنده فیلم کوتاه است.
وی با اشاره به اینکه جشن خانه سینما را امسال کمی تغییر دادیم، ابراز امیدواری کرد: این تغییرات را سال بعد به حداکثر برسد و آن را کاملا متفاوت کند.
به گفته این هنرمند سینما، برگزارکنندگان جشن فیلم کوتاه هم باید به فکر تندیس و جشن مستقلی برای خودشان باشند و آن را به شکل مخصوص به خود برگزار کنند.
** به فکر تندیس خودتان باشید
تبریزی ادامه داد: این تندیس ها آخرین تندیس هایی است که با این شکل و شمایل اهدا می شود و سال بعد مانند کاری که جشن انیمیشن و مستند خواهند کرد، باید به فکر تندیس خودتان باشید. سال بعد در جشن خانه سینما ما یک یا دو جایزه برای انیمیشن و مستند و فیلم کوتاه خواهیم داشت و باقی جوایز تخصصی را خود انجمن ها باید ترتیب بدهند.
در ادامه این مراسم مدیر هماهنگی جشن فیلم کوتاه نیز با ارائه گزارشی از جشن هفتم فیلم کوتاه گفت: امسال 516 فیلم به دست ما رسید که در 12 روز توسط هیات انتخاب 13 نفری، 42 فیلم انتخاب شد که از آن میان 7 فیلم توسط اعضای آکادمی فیلم کوتاه، برگزیده شدند.
نیما عباس پور، درباره آکادمی نیز توضیح داد: آکادمی فیلم کوتاه پنج سال پیش تشکیل شده و امسال شاهد آن بودیم که جشن بزرگ سینما هم برای اولین بار به شکل آکادمی برگزار می شود.
به گفته وی آکادمی شامل 74 داور که 15 عضو آن از چهره های فرهنگی و هنری کشور در عرصه های مختلف بودند تشکیل شد که آن ها در نهایت فیلم های برگزیده را تعیین کردند.
** معرفی و تجلیل از برگزیدگان،
در ادامه این مراسم برگزیدگان هشت رشته مختلف فیلم کوتا معرفی شدند:
**جایزه بهترین فیلم کوتاه:
جایزه این بخش به مفهوم مطلق به کاوه مظاهری برای ساخت فیلم «روتوش» اهدا شد که او این جایزه را از منوچهر شاهسواری، کمال تبریزی، ابراهیم مختاری و مجید برزگر گرفت و به امیر نادری تقدیم کرد.
** تندیس بهترین کارگردانی:
- تندیس بهترین کارگردان نیز به فیلم داستانی مشترکا به فرنوش صمدی و علی عسگری برای کارگردانی فیلم «سکوت» اهدا شد.
** جایزه بهترین کارگردانی:
جایزه این بخش نیز به فیلم تجربی نیز به مسعود حاتمی برای ساخت فیلم «تنازع» رسید.
** تندیس بهترین فیلم نامه غیراقتباسی:
تندیس بهترین فیلم نامه غیراقتباسی نیز به آرمان خوانساریان برای فیلم نامه فیلم «سبز کله غازی» اهدا شد.
در بخش بهترین فیلم نامه اقتباسی نیز اسما ابراهیم زادگان برای فیلمنامه «حفره مشترک» برنده دیپلم افتخار شد.
دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری نیز به حامد حسینی کنگری برای تصویربرداری فیلم «وال ها» رسید.
دیپلم افتخار بهترین تدوین به امیر ادیب پرور برای تدوین فیلم «سگ جون» اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین مهندسی صدا نیز به مرتضی محمدی و سلمان ابوذری برای صدای فیلم «سه سال و سه ماه و دو روز» اهدا شد.
** نشان ویژه انجمن فیلم کوتاه
در بخش دیگر این مراسم نشان ویژه انجمن فیلم کوتاه با عنوان «نشان ایسفا» به خسرو سینایی تقدیم شد.
خسرو سینایی نیز در میان تشویق های ممتد و ایستاده حاضران در حالی که به شدت احساساتی شده بود روی صحنه آمد و گفت: دوستانی که سال ها کنار من بوده اند تنها ثروتی بوده اند که من با اتکا به آن ها توانستم کار کنم. وقتی احساس می کنم زیر بار مشکلات سینمای به اصطلاح حرفه ای ممکن است به جایی برسم که دیگر فیلم نسازم و اگر بخواهم ارتباط عاشقانه ام با فیلم سازی را حفظ کنم یک فیلم کوتاه می سازم و آن جا طراوت سینما را دوباره حس می کنم.
کارگردان «جزیره رنگین» با بیان این که ما فیلم ساختیم تا از آن لذت ببریم ادامه داد: اولین فیلم من سال 45 ساخته شد و تا امروز در این 50 سال حدود 120 فیلم کوتاه و بلند ساخته ام که اگر بپرسند کدام را دوست داری، چند فیلم کوتاه را اسم می برم. چون آن جا ملاحظه سانسور و فروش را نداشتم بنابراین آن ها را بیش تر دوست دارم.
سینایی با بیان این که در سینمای ما آدم های بسیاری بودند که اثرگذار شدند و سهراب شهید ثالث یکی از آن هاست اظهار کرد: اوایل که او به ایران برگشته بود با هم ارتباط نزدیکی داشتیم و روزی به من گفت چرا زودتر فیلم بلند نمی سازی. به او گفتم می خواهم تمام چم و خم های سینما را تجربه کنم و به اندازه ای پخته شوم که مسائل را درست ببینم. اما بعدها شرایط اجتماعی ما به نحوی عوض شد که بسیاری از فیلم هایی که می خواستم بسازم نساختم. خیلی می دویدم اما وقتی به بودجه می رسیدم همه کیسه ها خالی بود. خیلی به من احترام می گذاشتند اما می گفتند پول نیست. من همیشه به خودم می گفتم آن فیلم ها را نخواهم ساخت اما فیلمساز خواهم ماند.
این کارگردان گفت: تنها یک حسرت دارم و آن این که وقتی چم و خم سینما را یاد گرفتم فرصت پیدا نکردم آن ها را در فیلم های بزرگ تر به کار بگیرم. سینمای ما از 50 سال پیش تا به حال خیلی شناخته شده تر و محترم تر شده است. به خودتان شک نداشته باشید و به کارتان ادامه بدهید.
براساس اعلام روابط عمومی هفتمین جشن مستقل فیلم کوتاه در این مراسم که با حضور فیلمسازان فیلم کوتاه و مدیران سینمایی برگزار شد کلیپی از فیلم های زنده یاد عباس کیارستمی با روایتی از او برای یادبود این فیلمساز فقید پخش شد.