به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد در خصوص آمار و ارقام دانش آموزانی که در سال تحصیلی جدید مشغول به تحصیل خواهند شد گفت: پیش بینی می شود امسال 13 میلیون و نیم دانش آموز در مدارس دولتی و غیردولتی بنا بر اطلاعات ثبت احوال کشور و روند رو به جلوی دانش آموزان از کلاس بعدی به کلاس بعدی مشغول به تحصیل شوند. هم چنین 107 واحد آموزشی با بیش از 947 هزار همکار فرهنگی سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.
**140 عنوان کتاب جدید التالیف برای شروع سال تحصیلی آماده اند
وی ادامه داد: 134 میلیون جلد کتاب درسی در بیش از هزار عنوان چاپ شده و برای سال تحصیلی جدید در حال توزیع است هم چنین امسال به دلیل استقرار پایه دهم بالغ بر 140 عنوان کتاب جدید التالیف داریم که یکی از آنها تغییر درس و کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی است.
**کتاب اقتصاد پایه دهم براساس رویکرد اقتصاد مقاومتی تالیف شده است
وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه رویکرد اقتصاد مقاومتی در سیستم آموزش و پرورش کشور نقش مهمی دارد تصریح کرد: به همین خاطر رویکرد اقتصاد مقاومتی در محتوای کتاب ها لحاظ شده است. کتاب اقتصاد پایه دهم در همین راستا تالیف شده و در سال تحصیلی 95-96 آموزش داده می شود.
فانی خاطر نشان کرد: علی رغم محدودیت های مالی و اعتباری در تملک عمرانی آموزش و پرورش از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم 5 هزار و 822 پروژه با 33 هزار و 66 کلاس درس با زیربنای 4 میلیون و 610 متر مربع به بهره برداری رسید.
**بیش از 152 هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی مجهز شدند
وی ادامه داد: همزمان با آغاز سال تحصیلی 5 هزار و 255 کلاس درس به بهره برداری خواهد رسید که در طول عمر دولت یازدهم از مجموع 211 هزار و 963 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد 152 هزار و 877 کلاس درس به این سیستم استاندارد مجهز شدند هم چنین 30 درصد کلاس ها با مشارکت و حمایت خیرین ساخته و یا بازسازی شده اند. میزان مشارکت مردم در سه سال اخیر 29 هزار و 143 میلیارد ریال بوده است.
فانی از افزایش 40 درصدی سقف اعتبارات دولتی جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزش و پرورش خبر داد و گفت: سرانه فضای آموزشی از 4.86 متر مربع برای هر دانش آموز به 5.14 متر مربع افزایش داشته است همچنین 7403 پروژه نیمه تمام در آغاز کار دولت یازدهم وجود داشت که این رقم به 4600 پروژه رسید که نشان می دهد 3000 پروژه موفق به اتمام رسیده است.
**محیط زیست، سواد رسانه ای، کارآفرینی و سلامت 4 درس جدید نظام متوسطه
وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود به افزایش دو ساعت درس انسان با محیط زیست، تفکر و سواد رسانه ای، کارآفرینی و انسان و سلامت به نظام جدید متوسطه اشاره کرد و گفت: این چهار درس در نظام جدید برای پایه های یازدهم و دوازدهم ارائه خواهد شد.
26 هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان معلم می شوند
وی در خصوص وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش نیز گفت: امسال 26 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به جمع همکاران ما خواهند پیوست که از این رقم 13 هزار فارغ التحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه به علاوه 90 هزار نفر که بهمن ماه فارغ التحصیل می شوند اما از مهر کار خود را آغاز می کنند تشکیل شده است. همچنین 4000 نفر در دوره یک ساله اخیر آموزش دیده اند که آنها نیز به سیستم معلمان آموزش و پرورش خواهند پیوست.
10 هزار نفر طبق ماده 28 از مهر 96 معلم خواهند شد
فانی تصریح کرد: امسال دانشگاه فرهنگیان 10 هزار نفر پذیرش خواهد داشت که مراحل گزینش آنها انجام شده و به سنجش اعلام شده اند و هم زمان با اعلام نتایج کنکور سراسری اسامی آنها اعلام خواهد شد همچنین 10 هزار نفر دیگر از طریق آزمون استخدامی سنجش با استفاده از ماده 28 دانشگاه فرهنگیان پذیرش می شوند و یک سال دوره مهارت آموزی را می گذرانند که این تعداد از مهر 96 به جمع معلمین کشور خواهند پیوست.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد: هوشمندسازی مدارس با تاکید بر توانمندسازی معلمین و تولید محتوای الکترونیکی از جمله برنامه های بسیار مهم آموزش و پرورش بوده است. استقرار سامانه ملی و یکپارچه آموزش و پرورش نیز در این راستا کار بسیار مهمی بود که توانستیم آن را مستقر کنیم.
400 هزار دانش آموز روستایی به روش شبانه روزی تحصیل می کنند
وی در رابطه با وضعیت دانش آموزان مناطق محروم و مرزی گفت: 400 هزار دانش آموز هم اکنون در دوره متوسطه اول و دوم در مدارس شبانه روزی در حال تحصیل هستند که چهار ساعت فوق برنامه به ساعات آنها اضافه کرده ایم. توسعه و تجهیز خوابگاه های مرکزی نیز از دیگر اقدامات مهم ما در سال گذشته بود همان طور که می دانید آموزش و پرورش سه روش برای رفت و آمد دانش آموزان مقطع متوسطه در روستاهای صعب العبور دارند.
فانی روستا مرکزی (دانش آموزانی که با سرویس هایی از روستاهای کم جمعیت خود به روستاهای پرجمعیت می روند)، خوابگاه مرکزی (دانش آموزانی که روستاهایشان در برخی از فصول دارای شرایط حمل و نقل بسیار سخت است) و شبانه روزی را سه روشی دانست که برای این دانش آموزان به کار گرفته می شود.
خداحافظی کردن دانش آموزان روستایی با بخاری های نفتی
وزیر آموزش و پرورش تامین منابع گرمایشی را از جمله موارد بسیار مهم برای مدارس روستایی عنوان کرد و گفت: اقداماتی در این راستا انجام شده است تا موجب خداحافظی کردن روستاها با بخاری های نفتی شود. همچنین مدارس پیش ساخته قابل حمل نیز برای توسعه مناطق آموزشی منطقه های عشایری و صعب العبور در دستور کار قرار گرفته است.
دانش آموزانی که در مرز عادی – استثنایی هستند در مدارس عادی ثبت نام می شوند
وی در توضیح شرایط تحصیل دانش آموزان استثنایی اظهار داشت: دانش آموزان با نیازهای ویژه که قبلا از آنها با عنوان دانش آموزان استثنایی نام برده می شد با تهیه و تدوین راهنمای آموزشی برای مربیان و والدین گام جدیدی را در تحصیل خود خواهند برداشت. افزایش مراکز توان بخشی در بخش دولتی و غیردولتی در این راستا صورت گرفته است و پیش بینی می شود 73 هزار دانش آموز استثنایی برای سال تحصیلی جدید با روش طرح ترکیبی تلفیقی در مدارس عادی ثبت نام کنند یعنی دانش آموزانی که در مرز بین عادی و استثنایی هستند.
احداث 100 مرکز دارالقرآن برای سال تحصیل جدید
فانی با اشاره به احیای مراکز دارالقرآن از آغاز دولت یازدهم خاطرنشان کرد: 650 مرکز در سراسر کشور فعال بود و برای سال تحصیل جدید 100 مرکز دیگر احداث کرده ایم. اعزام 700 هزار دانش آموزان در اردوهای راهیان نور را با همکاری بسیج در تابستان امسال داشته ایم که حتی یک حادثه ناگوار هم نداشت.
وزیر آموزش و پرورش از افزایش 4 کتاب غیردرسی به 10 کتاب برای هر دانش آموز در کتابخانه های مدارس خبر داد و گفت: اجرای طرح شهاب از سال تحصیل 93-94 با 134 هزار دانش آموز برای همه دانش آموزان و تقویت استعداد آنها بدون جداسازی صورت پذیرفت در حال حاضر همان روش سنتی یعنی گرفتن آزمون و جدا کردن استعدادهای برتر و وارد کردن آنها به مدارس استعدادهای درخشان باقی است اما طرح شهاب این امکان را ایجاد می کند که دانش آموزان دیگر نیز از این امکان برخوردار شوند. سال 94 قریب به 400 هزار دانش آموز و سال آینده حدود 900 هزار دانش آموز در طرح شهاب خواهند بود.
وی از اختصاص 50 میلیارد تومان برای توسعه مدارس پیش دبستانی با اولویت مناطق محروم و دو زبانه خبر داد و گفت: 35 میلیارد تومان تاکنون به توسعه این مدارس اختصاص یافته است و همچنین 50 میلیارد تومان به طرح روستا مرکزی و ایاب و ذهاب حمل و نقل دانش آموزان کمک شده است.
فانی در پایان سخنان خود گفت: آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت ها و اهمیت آنها مشارکت همه دستگاه ها را طلب دارد.
در ادامه این نشست علی اصغر فانی به سوالات جمعی از خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ماده 78 و قانون مالیاتی اعلام شده برای وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون مالیاتی مشخص کرده است که موسسات و نهادهایی که تا قبل از تصویب این قانون به آموزش و پرورش مالیات پرداخت نمی کردند باید مالیات شان را بپردازند و این ماده نیاز به آئین نامه اجرایی دارد که باید در دولت تصویب شود. این قانون در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و دوبار در مجلس مطرح شد اما هر دو بار با مشکل مواجه شد و برگشت خورد.
اختصاص 30 هزار میلیارد بودجه به آموزش و پرورش/ پیش بینی می شود با کسری بودجه مواجه شویم
فانی همچنین در خصوص سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت اظهار داشت: بیش از 2.7 درصد سهم بودجه آموزش و پرورش افزایش داشته است و دولت طی سه سال گذشته سهم آموزش و پرورش را به نسبت سایر دستگاه ها افزایش داده است. 30 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان برای بودجه امسال آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است که پیش بینی می کنیم با کسری مواجه شویم به همین خاطر امیدواریم دولت امسال بالاتر از تخصیص صددرصد به ما بودجه بدهد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه توسعه و افزایش مدارس غیر دولتی باعث شده که نوع خدمات مدارس دولتی کم رنگ و تحت الشعاع آنها قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بحث ایجاد مدارس غیردولتی بحث عرضه و تقاضاست. ما حمایت توسعه مشارکت را به صورت عام در آموزش و پرورش مطرح کردیم اما این به این معنی نیست که توسعه در مدارس دیگر مثل مدارس دولتی قفل یا متوقف شود.
امسال 36 هزار معلم بازنشسته می شوند؛ از تعداد از آنها خواهش کردیم در آموزش و پرورش بمانند
وی در رابطه با وضعیت بازنشستگان آموزش و پرورش و قولی که در خصوص پرداخت پاداش آنها تا آخر شهریور امسال داده بود، گفت: در بودجه سال 95، 4500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگان همه دستگاه های دولتی در نظر گرفته شده بود که درصد عمده آن متعلق به آموزش و پرورش است اگر قولی مبنی بر پرداخت پاداش بازنشستگان تا آخر شهریور امسال از جانب من شنیده اید به دلیل قول هایی بوده که از سازمان برنامه و بودجه گرفتیم امسال 36 هزار نفر می توانند بازنشست شوند اما از بعضی از این عزیزان بنا به نیازمان در برخی مناطق خواهش کردیم تا در آموزش و پرورش بمانند. سال گذشته 9000 نفر در سیستم ماندند و به آموزش و پرورش کمک کردند.
فانی در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، توضیح داد: یکی از سیاست های ما ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی است که تلاش کردیم حداکثر استفاده را از نیروهای خود بکنیم به همین خاطر کمبود نیروی انسانی موجود را از طریق پرداخت حق التدریس به همکاران شاغل مان و به کارگیری نیروهای آزاد تامین می کنیم. مشکل اصلی آموزش و پرورش عدم توزیع صحیح نیروی انسانی است که تلاش شده است این توازن برقرار شود اما ما هنوز در برخی مناطق با تورم نیرو مواجه هستیم.
کمبود سرانه مدارس باعث قطعی آب، برق و گاز برخی از آنها شده است
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص میزان بدهی آموزش و پرورش به سازمان های دولتی خاطرنشان کرد: کمبود سرانه مدارس باعث شده که در برخی از آنها به دلیل پرداخت نکردن پول آب، برق و گاز اداره های آنها این موارد را در مدارس قطع کنند در حال حاضر مجلس به دنبال معافیت مدارس در پرداخت پول به این سه چیز است که در برنامه ششم توسعه دیده خواهد شد.
برای تعطیلی دو هفته ای مدارس در پاییز امسال کارگروه مشترکی با سازمان محیط زیست تشکیل خواهیم داد
وی در خصوص پیشنهادی که از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر تعطیلی دو هفته ای مدارس در پاییز امسال به آموزش و پرورش ارائه شده است، گفت: این پیشنهاد از سوی ستاد بحران آلودگی هوا مطرح شده است و ما درخواست ایجاد کارگروه مشترکی را با سازمان محیط زیست برای بررسی امکان اجرای این طرح داده ایم. مشکلی که من با این طرح دارم این است که مشخص نیست چه تاریخی از پاییز می خواهند مدارس دو هفته تعطیل شود چرا که ما نمی توانیم مدارس مان را به طور شناور تعطیل کنیم اما برای تشکیل این کمیته مشترک استقبال خواهیم کرد.