به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف عصر امروز طی سخنانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به افتتاح 4 پروژه عمرانی پایتخت با اعتبار بیش از 100 میلیارد تومان، ابراز داشت: امروز در منطقه 18 دو تقاطع غیر هم سطح و در منطقه 2 نیز پروژه تونل هوادهی تونل نیایش به بهره برداری رسید؛ همچنین در منطقه 22 دیوار اصلی سد و تاج دریاچه شهدای خلیج فارس به بهره برداری رسید که از طراحیهای زیبای شهر به شمار میرود تا بدینوسیله بتوانیم مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس را تکمیل کرده باشیم.
وی ابراز داشت: گاهی اوقات اظهاراتی درباره مسایل زیست محیطی دریاچه شهدای خلیج فارس صورت میگیرد اما با این وجود اینجا از جهت زیست محیطی مشکلی نداشته و ندارد و در این زمینه کارهای پروژه تسویه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس نیز آماده شده است.
شهردار تهران با اشاره به افتتاح دیگر پروژههای شهری تهران، عنوان داشت: امروز تقاطع غیر همسطحی در ادامه اتوبان شهید خرازی و شهید اردستانی به بهرهبرداری رسید که دسترسی مناسبی به دریاچه شهدای خلیج فارس ایجاد میکند.
قالیباف تاکید کرد: امیدوارم با افتتاح این پروژه های جدید بتوانیم شور و شعف بیشتری ایجاد کنیم، همچنانکه امروز دریاچه شهدای خلیج فارس به تفرج گاه خوبی برای شهر تهران تبدیل شده است و سازه تاج سد دریاچه نیز برای زیبایی و استفاده شهروندان طراحی شده است، به نحوی که افراد به صورت پیاده و با دوچرخه میتوانند از امکانات این پروژه استفاده کنند.
وی تاکید کرد: پروژه دیگری نیز در ادامه اتوبان شهید حکیم در دست اقدام است که تا 3 ماه آینده افتتاح خواهد شد تا مجموعه دسترسیهای شرقی - غربی تهران به یکدیگر متصل شود.
شهردار تهران عنوان داشت: این پروژه بزرگراههای شرقی - غربی تهران مثل بزرگراههای شهید همت، شهید حکیم، آزادراه کرج و جاده مخصوص را از جهت شمالی و جنوبی به هم وصل کرده و از این جهت کمک میکند تا دسترسیهای متعددی برای ورودیهای شهر تهران داشته باشیم.
قالیباف ابراز داشت: در حدود 7 سال پیش وقتی مردم در اوایل مهر از آزادراه کرج وارد تهران میشدند، ترافیک سنگینی وجود داشت و خودروها از پل شیخ فضل الله تا استادیوم آزادی در صف عبوری قرار داشتند؛ این معضلی است که امروز در ورودی شهر کرج نیز وجود دارد اما امروز در ورودی شهر تهران دسترسیها روان شده است. از جمله این اقدام میتوان به تقاطعهای غیر هم سطح چند لایه اتوبان محمد علی جناح اشاره کرد.
به گفته شهردار تهران تکمیل و بهره برداری پروژه امتداد اتوبان شهید حکیم و تونل غزه به طول 2 کیلومتر از دیگر پروژههای عمرانی پیش رو در شهر تهران خواهد بود.
وی با اشاره به تکمیل بزرگراه دولت آباد، عنوان کرد: یکی از معضلات جدی شهر ما در میدان بسیج و ورودی جاده امام رضا (ع) است که همه کامیونها از آن تردد میکنند به همین جهت از اتوبان آزادگان تا ورودی به میدان بسیج، ایجاد یک دسترسی به جاده امام رضا (ع) در حال انجام است که به این وسیله ترافیک اتوبان افسریه را کاهش دهیم.
قالیباف ابراز داشت: ادامه اتوبان شهید صیاد شیرازی به بلوار ارتش و تقاطع غیر هم سطح این 2 اتوبان نیز از جمله پروژههایی است که تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
شهردار تهران با اشاره به توسعه خطوط متروی پایتخت، گفت: ما وعده دادهایم که 100 کیلومتر مترو را آماده کنیم که این اقدام جزو کارهای نادر از بعد کمی و کیفی به شمار میرود.
وی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه شورای اسلامی شهر تهران پیرامون واگذاری مجموعه شهر آفتاب و فروشگاههای زنجیرهای شهروند، تاکید کرد: یکی از سیاستهای مهم شهرداری تهران بر اساس برنامه و افق آینده آن است که به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم؛ لازمه این اقدام آن است که بتوانیم از سرمایه گذاریهای مناسب استفاده کنیم و ضمن کوچک سازی شهرداری تهران بتوانیم کاهش هزینههای جاری و بهرهبرداری از پروژههای مهم را داشته باشیم.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: هم اکنون پروژهای همچون دریاچه شهدای خلیج فارس افتتاح شده است اما نگهداری این پروژه هزینه گرافی دارد و نباید بر عهده شهرداری باشد، بلکه بخش خصوصی باید در اینجا حضور پیدا کند تا هم خدمات مناسبی را ارایه دهد و هم درآمدی برای شهرداری ایجاد کند.
وی با بیان اینکه «شهرداری تهران نباید خودش راسا تولید خدمات کند، بلکه باید نسبت به خرید خدمت اقدام کند» تصریح کرد: خرید خدمت برای ما ارزانتر است و حتی اگر بهره برداری از امکانات را به بخش خصوصی واگذار کنیم، هزینههای ما را کاهش خواهد داد و درآمدهای ما را بالا میبرد.
به گفته قالیباف تکمیل پروژهای همچون شهر آفتاب مبلغی بین 2 تا 3 هزار میلیارد تومان برای توسعه فازهای بعدی نیاز دارد که بخش خصوصی میتواند این سرمایه گذاری را انجام دهد.
شهردار تهران افزود: یکی از بزرگترین مجموعههایی که میتواند این سرمایه گذاری را انجام دهد، بانک شهر است که به شهرداریهای کشور، خصوصا کلانشهرها تعلق دارد بر این اساس امروز شورای اسلامی شهر تهران موافقت کرد تا ما بخشی از این پروژهها مثل فروشگاه شهروند را واگذار کنیم.
وی یادآور شد: فروشگاه شهروند نیازمند توسعه است تا به بقیه شهرها نیز خدمات ارایه کند با این وجود ما بر اساس قوانین شهرداری میتوانیم فروشگاه شهروند را تنها در شهر تهران توسعه دهیم؛ اما اگر 60 درصد سهام شهروند به بانک شهر تعلق گرفته و 40 درصد آن به شهرداری تهران اختصاص پیدا کند، بانک شهر اختیار پیدا میکند که فروشگاه شهروند را در همه شهرهای کشور توسعه دهد. به این ترتیب هم خدمات فروشگاه شهروند افزایش پیدا میکند و هم درآمد پایدار شهرداری تهران افزایش مییابد که این موضوع امروز به تصویب رسید.
قالیباف ادامه داد: هم اکنون ما اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار کردهایم اما مردم احساس گرانی نکردند، چرا که ما خدمت را از بخش خصوصی خریداری کرده و جبران خدمت میکنیم. در حال حاضر بر اساس محاسبات وزارت کشور، وقتی شهرداری خودش اتوبوس را خریداری کرده و راننده استخدام میکند، هر سفر برای شهرداریها در سراسر کشور هزار و دویست تومان هزینه تمام شده دارد، این در حالی است که بخش خصوصی این کار را با 580 تومان انجام میدهد. در این شرایط به دلیل گران بودن هزینه تمام شده ما این رقم را به 250 تومان کاهش دادهایم و ما به تفاوت آن را به عنوان یارانه به بخش خصوصی پرداخت میکنیم.
وی در پایان گفت: این کار هم اقتصادی و هم منطقی است؛ از این رو از اعضای شورای اسلامی شهر تشکر میکنم که گام بزرگی را برای کوچک سازی و ارایه خدمات بهتر با مدیریت بهتری برای شهر تهران برداشتند.