کد خبر:۵۵۰۸۱۰
در کمیسیون نخبگان اعلام شد

۹۱ دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه‌های برتر جهان

جلسه ۵۲ کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه ۵۲ کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، در این جلسه کیفیت مقالات پژوهشی کشور درگزارشی که توسط معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شده بود، مورد  بحث و بررسی قرارگرفت.


در ابتدای این گزارش و با اشاره به لزوم حرکت فعالیت‌های پژوهشی به سمت نوآوری، بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تلاش برای حل مشکلات کشور؛ روند کیفی این فعالیت ها براساس اطلاعات موجود در پایگاه‌های معتبرعلم سنجی بین المللی مورد  ارزیابی قرار گرفت.


در ادمه این گزارش با استناد به آمار منتشر شده توسط پایگاه تامسون‌رویترز، مبنی بر رتبه بندی ۱۰۰ دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بین المللی؛ وجود ۵۰ دانشگاه و موسسه آمریکایی در این رتبه بندی و رتبه اول دانشگاه استنفورد در این رتبه بندی مورد اشاره قرار گرفت.


 در ادامه این گزارش با اشاره به این موضوع که بر اساس این آمار و در حالی که دانشگاه‌های کشورمان در بین ۷۵ دانشگاه نوآور و برتر آسیا و اقیانوسیه جایگاهی را به خود اختصاص نداده‌اند، اشاره شد که بر اساس رتبه بندی ۵ هزار و ۱۴۷ دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال ۲۰۱۶ که توسط پایگاه علم سنجی سایماگو منتشر شده، ۹۱ دانشگاه و مؤسسه ایرانی در این رتبه بندی حضور دارندبر اساس رتبه بندی ۵ هزار و ۱۴۷ دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال ۲۰۱۶ که توسط پایگاه علم سنجی سایماگو منتشر شده، ۹۱ دانشگاه و مؤسسه ایرانی در این رتبه بندی حضور دارند.


 همچنین در این گزارش با اشاره به این موضوع که ۸/۲ درصد از مقالات چاپ شده ایرانی در نشریات بین المللی در سال ۲۰۱۴ ، در نشریاتی چاپ شده که  در فهرست ۱۱۰ نشریه غیر معتبر که توسط وزارت علوم منتشر شده قرار دارند؛ روند نزولی این تعداد از ۱۱/۴۲ درصد در سال ۲۰۱۱ به میزان فوق الذکر نیز مورد اشاره قرارگرفته است.


در ادامه گزارش معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، پس از بررسی فعالیت سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم، اقدامات دانشگاه شهید بهشتی در تقسیم بندی نشریات مورد بررسی قرار گرفت و با اشاره به تقسیم بندی نشریات علمی به ۵ دسته نشریات جعلی، غیر معتبر، کم‌اعتبار، معتبر و عالی پیشنهاد شد با توجه به تجربه دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه و توجه به این موضوع که به روز کردن فهرست نشریات معتبر در جهت‌دهی به پژوهش کشور موثرتر است، ارائه این فهرست و به روز رسانی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: راه اندازی شبکه علمی کشور به منظور رصد و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی، تقویت و توسعه دوره‌های پسا دکترا در دانشگاه‌های معتبر به عنوان پایه و اساس تربیت پژوهشگر، ارتقاء جایگاه پژوهش در روند جذب و ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، توجه به اخلاق علمی و اخلاق حرفه ای در بخش پژوهش، دقت و موشکافی در بررسی کیفی پژوهش‌های علمی، تسریع در رفع خلاء قانونی به منظور برخورد با تقلب‌های علمی و جلوگیری از برگزاری  همایش‌‍‌های غیر معتبر.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار