اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پروفسور ویکتور آنتونویچ سادونیچی، رئیس دانشگاه ام گ او لاماتاسوف و رئیس اتحادیه روسای دانشگاه های روسیه فدراتیو در دومین اجلاس مشترک رؤسای دانشگاههای ایران و روسیه که صبح امروز با حضور رؤسای ۱۳ دانشگاه برتر ایرانی و ۲۰ دانشگاه برتر روسیه در باغ نگارستان دانشگاه تهران آغاز به کار کرد، این اجلاس را مهم ترین همکاری دو کشور دانست و گفت: در این اجلاس تاریخ روابط دو کشور را در زمینه علوم و آموزش می نویسیم و بعد از سالها اهمیت این رویداد مشخص می شود.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای حمایت از دانشجویان و توافق برای تاسیس انجمن فارغ التحصیلان از جمله اهداف این اجلاس است؛ تاسیس مرکز رازی در مسکو و لامانوسف در دانشگاه شهید بهشتی را در راستای تقویت همکاری های دوکشور عنوان کرد و با اشاره به برنامه روسیه جهت توسعه همکاری های خود با دیگر کشورهای جهان مثل چین، هند و ژاپن، افزود: بیش از نیم میلیون دانشجوی روس در المپیادهای علمی دانشگاه های جهان شرکت می کنند و مهم ترین وظیفه اتحادیه روسای دانشگاه های روسیه یافتن افراد مستعد و مبتکر جهان است که علاقه مند به حضور در المپیادها هستند.
رئیس دانشگاه ام گ او لاماتاسوف با اشاره به پرتاب ماهواره لاماسونوف به فضا، تصریح کرد: این ماهوار توسط دانشگاه مسکو ساخته شده برای همه دانشگاه ها قابل استفاده است.
آنتونویچ سادونیچی با تاکید بر اهمیت تحلیل و آنالیز پتانسیل های موثر در روابط دانشگاه های ایران و روسیه، گفت: همکاری های علمی- آموزشی برای ارتقای توان علمی لازم است و قابلیت بستن ۲۶۰ توافق بین دانشگاه های ایران و روسیه را دارا هستیم. ۱۷ درصد توان بالقوه در همکاری های مشترک استفاده شده، در حالی که دانشگاه های روسیه علاقه زیادی به تحقیقات دانشگاه های ایران دارند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه های ایران حداقل با یک دانشگاه روسیه دارای مقاله مشترک هستند؛ اظهار کرد: بیش از نیمی دانشگاه های روسیه دارای همکاری های مشترک هستند. بیشترین مقاله مشترک در دانشگاه های مسکو،پلی تکنیک پتر کبیر و سنپطرزبورگ روسیه و دانشگاه های شریف، اصفهان، تهران و بهشتی ایران است.
این مقام دانشگاهی بیشترین همکاری دانشگاه های دوکشور را در زمینه علوم انسانی دانست و عنوان کرد: ۳۵ درصد دانشگاه روسیه داری طرح های با همتای ایرانی خود هستند.
وی روند سریع رقابت دنیا برای دستیابی به منابع حرفه ای و با سواد انسانی را به دلیل اهمیت دانشگاه ها در تعیین و تحقق منافع ملی عنوان کرد و با بیان اینکه چگونگی ارزیابی کیفیت اموزش بزرگترین مشکل ماست؛از ایران برای همکاری در طراحی مدل جدید ارزیابی علمی دعوت کرد و گفت: از ۲۰۱۴ در روسیه در حال طراحی جدیدترین معیار رده بندی دانشگاه ها هستیم . این معیار باید شفاف و قابل درک باشد و به معیاری بین المللی تبدیل شود.
آنتونویچ سادونیچی با تاکید بر نقش دانشگاه در جامعه، کاریابی و نقش دانشگاه برای منطقه و فرهنگ کشور،تجربه مدیریت دانشگاه ها برای توسعه اقتصادی، افزود: مهمترین معیار تشخیص توسعه دانشگاه نواوری است. اقتصاد مدرن اجازه نمیدهد براساس یک مدل عمل کنیم و بهترین راهکار مقابله با این وضع، افزایش کیفیت مطالعات تطبیقی هست.
وی با اشاره به اره اندازی نظام مطالعات بین دانشکده ای در مسکو، اظهار کرد: هزاران دانشجو برای دوره های دانشکده های دیگر ثبت نام میکنند و این نواوری اموزشی در حال حاضر در دانشگاه های دیگر روسیه هم استفاده میشود.طرح دانشگاه بدون مرز هم در راستای نوآوری در سیستم آموزشی در حال اجراست.
آنتونویچ سادونیچی با تاکید بر نقش پارک های علم و فناوری در توسعه دانشگاه ها عنوان کرد و گفت:مهمترین گام در این راستا، تبادل نظر بین پارک های علم و فناوری است و مهم ترین سازمان هم در این زمینه انجمن بین المللی پارک های علم فناوری است.
وی توسعه برنامه های انتقال دانشجو،توسعه طرح های علمی مشترک،برگزاری کنفرانس عای علمی مشترک، شرکت دانشگاه های ایران در فهرست رده بندی دانشگاه های مسکو و برگزاری مسابقات دانشجویی ورزشی مشترک را از جمله قابلیت های همکاری های علمی دو کشور دانست.
در پایان پیام دستیار رئیس جمهور روسیه را قرائت کرد که وی در این پیام تمایل کشورش را برای گفتگوی مستقیم بین دانشگاه ها اعلام کرده بود. وزیر علوم روسیه روسیه نیز این اجلاس را فرصتی برای تبادل اطلاعات دانسته بود.