به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی اصغر فانی دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم هفته گذشته و بنا برتصمیم رئیس جمهور از کابینه جدا شد و در حال حاضر بطحائی، سرپرست وزرات آموزش و پرورش است.
در حالی که گمانه زنیها از معرفی محمدعلی نجفی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حکایت داشت، رئیس جمهور دقایقی پیش در نامهای به رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد.
گفتنی است در کنار سه گزینه پیشنهادی برای سه وزارت آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان، محمدعلی نجفی تنها کسی بود که از پذیرش کرسی وزارت آموزش و پرورش انصراف داد و لذا روحانی دانش آشتیانی را به عنوان گزینه پیشنهادی نهایی این وزارتخانه معرفی کرد.
فخرالدین دانش آشتیانی که پیش از این نیز به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در ابتدای کار دولت یازدهم به مجلس معرفی شده بود، متولد 1334 در آشتیان است و در سال 1352 موفق به اخذ دیپلم از مدرسه علوی در رشته ریاضی شده است. وی در سال 1358 در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر فارغ التحصیل میشود و کارشناسی ارشد خود را در همان دانشگاه در رشته سازه کسب میکند. دانش آشتیانی دکترای خود را از دانشگاه امپریال کالج انگلستان در رشته مهندسی زلزله در سال 1375 اخذ کرد.
در کارنامه کاری دانش آشتیانی، مدیرکل طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1364 تا 1368، معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1366 تا 1368، همکاری با قرارگاه خاتم الانبیا در امور مهندسی رزمی جنگ، مسئول ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاهها از سال 1366 تا 1368، برگزارکننده دورههای "دانشگاه در جبهه" برای جبران عقب افتادگی آموزشی دانشجویانی که در جبهه حضور داشتند، معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1368 تا 1372، معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1376 تا 1380، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر از سال 1380 تا 1382، عضو شورای گسترش آموزش عالی از سال 1376 تا 1382، عضو کمیته تخصصی شورای گسترش آموزش عالی از سال 1376 تا1382 دیده میشود.
وی همچنین عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری1376 تا 1382، عضو شورای تدوین برنامه پنج ساله چهارم علم و فناوری آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضو شورای برنامه ریزی سازمان سنجش آموزش کشور از سال 1376 تا 1382 و رئیس مجتمع آموزشی مفید بوده است.
از جمله سوابق دانشگاهی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش، دانشیاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی عمران، عضو هیأت امنای دانشگاههای خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس، ریاست کمیسیون هیأت امنای دانشگاههای تربیت مدرس، هنر تهران، صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان، شهید چمران اهواز، سرپرست دانشگاه ایلام همزمان با مسئولیت در وزارت به منظور ارتقای جایگاه دانشگاه بعد از جنگ، مدیر گروه زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از سال 1383 تا 1387، عضو کمیته منتخب بررسی صلاحیت علمی اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران از سال 1383 تاکنون است.
تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، انجام پروژههای مختلف، بیش از 40 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری، چاپ بیش از 60 مقاله علمی پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی و کنفرانسهای بین المللی، برنامه ریزی و مدیریت تامین خوابگاه های دانشجویی سراسر کشور (اجرای بیش از یک میلیون مترمربع)، برنامه ریزی و تامین منابع ارزی و مدیریت طرح تامین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاهها ( 400 میلیون دلار اختصاص ارز که موجب نوسازی تجهیزاتی آزمایشگاها شد)، برنامه ریزی و مدیریت رفع مشکل استیجاری ساختمانهای وزارت علوم و مدیر پروژه ساخت ساختمان مرکزی وزارت علوم، مجری پروژه مقاوم سازی پلهای فلزی تهران (قرارداد دانشگاه با شهرداری تهران)، مجری پروژه مقاوم سازی ساختمان وزارت کار و امور اجتماعی (قرارداد دانشگاه با وزارت کار و ......)، مجری پروژه مقاوم سازی ساختمان سازمان تامین اجتماعی (قرارداد دانشگاه با سازمان تامین اجتماعی)، مدیر پروژه مقاوم سازی ساختمانهای بانک کشاورزی در استان سمنان، مطالعه پروژه مقاوم سازی ساختمان مرکزی بانک ملی، مطالعه آسیب پذیری ساختمانهای فلزی در برابر زلزله ( قرارداد دانشگاه با اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مسئول پروژه مهندسی مجدد فرایندهای جذب؛ استخدام و ارتقای اعضای هیات علمی، تدوین برنامه استراتژیک آموزشی، تدوین سیستم جامع ارزیابی آموزشی و پیاده سازی آن، تدوین شاخصهای ارزیابی سیستم آموزشی و مدیریتی و پیاده سازی آن، راه اندازی و برگزاری دوره آموزشی روش آموزشی سیستم مونته سوری برای مدرسان و مسئول پروژه تدوین محتوای آموزشی مبتنی بر آموزش شناختی بخشی از فعالیتها و مطالعات پژوهشی دانش آشتیانی است.
دانش آشتیانی همچنین از ۲۶ آبان ۱۳۹۴ تاکنون، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور است.