اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم تجلیل از اساتید ممتاز دانشگاه علم و صنعت که در این دانشگاه برگزار شد، گفت: اساتید ممتاز دانشگاه های ما زیاد هستند؛ ولی به صورت نمادین از تعدادی از این اساتید تجلیل می شود.
وی ادامه داد: در نظام آموزش عالی در وضعیتی هستیم که اگر بخواهیم در بستر قانون افق روشن را به تصویر بکشیم، لازم است اشرافی به آنچه در گذشته داشتیم، پیدا کنیم. امروز در سال 95 جمعیت دانشجویی ما بیش از 4 میلیون و 800 هزار نفر است که نسبت به گذشته 25 برابر شده است و تقریبا 5 برابر بیشتر از نرم جهانی افزایش جمعیت دانشجویی داشتیم. در منطقه هم بعد از ترکیه جمعیت دانشجویی ما دومین جمعیت دانشجویی است و نسبت به سال قبل هم صددرصد افزایش را داشتیم.
شریعتی نیاسر در خصوص مراکز آموزش عالی گفت: در حال حاضر 353 موسسه غیردولتی و 143 مرکز آموزشی دولتی داریم. در مجموع 2 هزار و 800 مرکز آموزش عالی داریم که این تعداد هم می تواند تهدید هم فرصت باشد، اما می توان با دید فرصت نگاه کرد و از این جمعیت و مناطق آموزشی بهره مناسب تری ببریم. آماری که از مراکز رسمی گرفتیم نشان از این دارد که وضعیت اشتغال متناسب با فارغ التحصیلان نیست، برای مثال در فراخوان جذب هیئت علمی که در سال دو بار اعلام می شود، هر بار نزدیک ۳۰ هزار نفر ثبت نام می کنند؛ که تقریبا 70 درصد مدرک دکترا دارند. ما در بهترین حالت می توانیم 5 یا 6 نفر را جذب کنیم. سالانه 15 هزار نفر فارغ التحصیل دکترا داریم که جایی برای اشتغال آنها وجود ندارد.
معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: از ابتدای 94 طرح آمایش عالی کلید خورد که جمع بندی نهایی آن صورت گرفت و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. مهمترین مواردی که در این طرح ذکر شده کیفیت آموزش عالی است؛ که تقریبا 9 بند اجرایی دارد و دانشگاه علم و صنعت می تواند سهم جدی در تحقق بخشی این طرح داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: ماموریت گرایی در این سند نشان می دهد که دانشگاه های ما حول محور ماموریت های خاص عمل نکردند. مراکزی که برای هدف خاص تشکیل شده اند، باید در مدار خودشان قرار بگیرند. دلیلی ندارد به مسائل غیرماموریتی و بخش های دیگر ورود پیدا کنند. مشکل ما این است که دانشگاه های ما می خواهند در همه مسائل ورود کنند، در صورتی که اگر دانشگاه ها را کنترل می کردیم، حالا درگیر دانشگاه ها با صندلی خالی نبودیم. دانشگاه ها فراتر از ماموریت ها پیش رفته اند و ماموریت گرایی یکی از مصادیق ساماندهی آموزش عالی است.
شریعتی نیاسر گفت: به دانشگاه پیام نور هشدار جدی داریم که در شرایط فعلی به مقطع دکترا ورود پیدا نکند.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: برای اولین بار رتبه بندی مراکز آموزش عالی را شروع کردیم که رتبه بندی غیردولتی ها به پایان رسیده و به زودی ابلاغ می شود و سطح بندی مراکز آموزش عالی دولتی نیز در مرحله آزمایشی است؛ که این طرح نیز انجام خواهد شد. امیدواریم به تدریج طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی پیاده سازی شود تا بتوانیم دانشگاه های قدرتمند معرفی کنیم. هنر این نیست که مراکز زیاد شوند، بلکه باید مراکز تاثیرگذار داشته باشیم.
وی به بحث تمرکززدایی در طرح آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در بخش ستادی خیلی به مسائل دانشگاه ها ورود پیدا می کنند. بعضی سیاست ها و کارها را به دانشگاه ها واگذار کردیم، اما هنوز خیلی راه برای انجام این کار داریم؛ برای مثال در بحث آزمون دکترا، اگر مصوبه مجلس برای دکترا نبود، روش قبلی ادامه پیدا می کرد. به نظر من دانشگاه ها توانمند هستند و می توانند کارهای خودشان را انجام دهند. دلیلی نمی شود با یک یا دو تخلف، واگذاری کارها به دانشگاه ها صورت نگیرد.
شریعتی نیاسر به یکپارچه سازی نظام سنجش پذیرش دانشجو اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیستم های متفاوتی در پذیرش دانشجو داریم. دانشگاه آزاد، موسسات غیرانتفاعی، مراکز دولتی، پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه ای و سایر دانشگاه ها هر کدام به روش خودشان دانشجو پذیرش می کنند که باید یکپارچه شوند. این مراکز بدون توجه به کیفیت می خواهند رشد کمی را بالا ببرند؛ که خلاف ضوابط است.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در حوزه غیردولتی ها بحث نظارت جدی وارد شده است که بتوانیم با مصادیق تخلف برخورد کنیم. نتیجه رشد بی رویه کمی، تخلفاتی می شود که حالا شاهد آن هستیم. پذیرش دانشجو بدون استاد وخرید و فروش پایان نامه از جمله مواردی است که در نتیجه رشد کمی اتفاق افتاده که سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی باید به آموزش عالی کمک کنند. این وظیفه آموزش عالی نیست که بخواهد مستقیما با تخلف برخورد کند.
وی از طرح مقابله با سرقت علمی خبر داد و گفت: این طرح به دولت داده شده و امیدواریم در مجلس به آن پرداخته شود.
شریعتی نیاسر یادآور شد: طرح اقتصاد مقاومتی یک بحث جدی است که اگر نظام آموزشی وارد آن شود ، می تواند در بحث آموزش عالی موثر باشد. چهار طرح برای آن در نظر گرفته شده که دانشگاه های برتر در تراز بین المللی انتخاب می شوند. برای رسیدن به این منظور۳۵۰۰ هسته علمی در مراکز آموزش عالی تشکیل خواهد شد و با حمایت آن کمک می شود که دانشگاه ها جایگاه های بهتری در بحث بین الملل به خودشان اختصاص دهند.
معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: دانشگاه علم و صنعت می تواند کمک خوبی برای آموزش عالی باشد و همه طرح های آموزش عالی جز با خرد جمعی امکان پذیرنخواهد بود. براساس آماری که داریم 50 درصد به بالا از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، از دانشجویان هستند که آمار بسیار خوبی است.