اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسين سالار آملي در نشست اعضاي كميته اوليه نظارت و هماهنگي بر ارتقاي ۵ دانشگاه و ۵پژوهشگاه برتر به ترازهاي بين المللي گفت: هم اكنون يك درصد توليد علم دنيا توسط كشور ما صورت مي گيرد كه با افزايش همكاري هاي بين المللي با دانشگاههاي معتبر دنيا مي توانيم ضمن كاهش هزينه هاي پژوهش، سهم خود را در توليد علم دنيا افزايش دهيم.
وي افزود: كشورهاي راهبردي و كشورهاي اولويت دار در زمينه همكاري هاي علمي مشخص شده اند و بر اين اساس كشورهاي چين، روسيه،آلمان، فرانسه،اتريش، ژاپن و كره جنوبي كشورهاي راهبردي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري هاي علمي هستند.
رئيس مركز همكاري هاي علمي و بين المللي وزارت علوم افزود: كشورهاي همسايه و همجوار و كشورهاي مسلمان نيز كشورهاي هستند كه در اولويت همكاري هاي علمي ايران هستند و در همين راستا هم اكنون ۲۵۰۰ دانشجوي عراقي در دوره هاي كارشناسي ارشد و دكترا در ايران در حال تحصيل هستند.
قائم مقام وزير علوم در اموربين الملل اظهار داشت: افزايش همكاري هاي دانشگاهي بين المللي تاثير مثبتي در ماندگاري نخبگان علمي در كشور دارد و به استفاده بهتر از ظرفيت نخبگان ايراني خارج از كشور نيز كمك مي كند.
وي با اشاره به مراحل نهايي ايجاد دوره مشترك دكترا توسط دانشگاه صنعتي اميركبير با دانشگاههاي ماستريخت و دلفت هلند و دانشگاه صنعتي خواجه نصير با دانشگاه كايست كره جنوبي گفت: تا پايان دولت يازدهم ايجاد ده دوره مشترك با دانشگاههاي معتبر خارجي هدف گذاري شده است.
قائم مقام وزير علوم در اموربين الملل افزود: در سفر اخير هيئت ايراني به تركيه، در خصوص تاسيس دانشكده حافظ در زمينه علوم اجتماعي با مشاركت دانشگاه علامه طباطبايي در دانشگاه استانبول توافق شد.
وي تاسيس دانشگاه مشترك در سلمانيه عراق با مشاركت دانشگاه صنعتي اصفهان و ايجاد آزمايشگاه بيوتكنولوي در دانشگاه دولتي لبنان توسط دانشگاه شهيد بهشتي را از جمله اقدامات بين المللي صورت گرفته در سال هاي اخير در زمينه ديپلماسي علمي نام برد.
دكتر سالار آملي در ادامه با اشاره به اينكه هر كدام از نظام هاي رتبه بندي بين المللي معيارهاي خاصي را در زمينه آموزش و پژوهش اولويت رتبه بندي خود قرار مي دهند گفت: در زمينه انتخاب دانشگاهها و مراكز پژوهشي كشور در طرح ارتقاي ۵ دانشگاه و ۵پژوهشگاه برتر به ترازهاي بين المللي بايد به همه اين رتبه بندي ها به صورت تركيبي توجه كنيم.
وي در تشريح نظام هاي رتبه بندي بين المللي افزود: نظام رتبه بندي كيو اس محور شاخص خود را هدايت تحصيلي دانشجويان براي ادامه تحصيل در مراحل بالاتر ، نظام رتبه بندي شانگ هاي ، اعضاي هيئت علمي و محققان داراي جايزه نوبل و مدال فيديز، نظام رتبه بندي لايدن به كيفيت مقالات پژوهشي، نظام رتبه بندي تامسون رويترز به تعداد مقالات پژوهشي و فعاليت هاي بين المللي را محور رتبه بندي دانشگاههاي دنيا قرار مي دهند.
قائم مقام وزير علوم در اموربين الملل گفت: در سال هاي اخير جايگاه دانشگاههاي ايراني در نظام رتبه بندي لايدن ارتقا يافته است زيرا تعداد مقالات برتر دانشگاهها افزايش پيدا كرده است و در كنار رشد كمّي شاهد رشد كيفي نيز بوده ايم كه بايد اين مسير را تداوم ببخشيم.
وي تاكيد كرد : بايد همكاري هاي بين المللي دانشگاهها و مراكزآموزش عالي از سطح رفت و آمد وامضاي تفاهم نامه به مراحل بالاتري ارتقا يابد.