اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سلیمی روز دوشنبه در نخستین اجلاس سراسری کرسی های نظریه پردازی که در دانشگاه علامه در حال برگزاری است، با بیان اینکه مقوله نظریه پردازی در دانشگاه های ایران می تواند نه تنها معنای دانشگاه بلکه جریان فعالیت های دانشگاهی را دگرگون کند، گفت: ماجرای نظریه پردازی و جاری شدن این جریان در دانشگاه ها مخصوصا در دانشگاه علامه به عنوان یک دانشگاه تخصصی علوم انسانی، باعث باز اندیشی در مورد جایگاه و مفهوم دانشگاه شده است.
وی با اشاره به اینکه در جامعه با یک خلط مبحث در مورد دانشگاه مواجه هستیم، اضافه کرد: اگر به ابتدای شکل گیری دانشگاه در تاریخ بشر نگاه کنیم چه در زمان تمدن ایرانی و شکوفایی تمدن اسلامی و چه در زمان تمدن قرون وسطایی، می بینیم که هدف دانشگاه فقط تربیت افراد در راستای آموزش حرفه نبوده، بلکه دانشگاه ها معرفت محور و در راستای گره گشایی معرفتی حرکت می کردند.
رئیس دانشگاه علامه با بیان اینکه بعد از انقلاب صنعتی، دانشگاه ها به مفهوم پلی تکنیک شکل گرفتند، که هدف آنها آموزش حرفه برای کسب درآمد بود، اضافه کرد: با وجود این برخی از دانشگاه های بزرگ دنیا منزلت معرفتی خود را حفظ کردند.
سلیمی خاطرنشان کرد: وقتی در ایران با دانشگاه مدرن مواجه شدیم، دانشگاه دارالفنون یعنی جایی که می خواهیم فنی را برای صنعتی آموزش دهیم، شکل گرفت و به دانشگاه ها به عنوان مجمع خلق کننده و تربیت کننده افرادی که بروند و ثروتی تولید کنند، نگاه شد و این با بنیان دانشگاه به عنوان بنیان خلق دانش سازگار نبود.
وی با تاکید بر اینکه کار اصلی دانشگاه معرفت محوری است نه فن محوری، افزود: ما حتی وقتی می خواهیم از پیشرفت دانشگاه حرف بزنیم می گوییم که دانشگاه باید کارآفرین باشد؛ البته که این گونه است، اما کار اصلی دانشگاه گشودن گره های معرفتی است، که این مسئله مغفول مانده است. به همین دلیل زمانی که از فلسفه و دیگر علوم انسانی حرف به میان می آید می پرسیم که این علوم چه حرفه ای می توانند ایجاد کنند.
رئیس دانشگاه علامه با بیان اینکه دانشگاه بنیاد معرفت شناختی و هویتی جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و امکان یافتن چشمه های معرفتی جدید را در جامعه به وجود می آورد، اضافه کرد: باید مفهوم دانشگاه و کارکرد آن مورد بازنگری قرار گیرد.
سلیمی تاکید کرد: دانشگاه ما باید تنها دانشگاه باشد؛ نه اینکه به سمت دارالفنون بودن حرکت کنیم، اما متاسفانه این مسئله باعث شده است که 60 درصد از دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان ما صرفا در حوزه علوم انسانی بروند و به تکرار نظریات دیگران بپردازند.
رئیس دانشگاه علامه تداوم حیات دانشگاهی را منوط به احیای جریان نظریه پردازی دانست و گفت: عدم توجه به علوم انسانی موجب شده است که 60 درصد از جامعه دانشگاهی که باید بر علوم پایه و فنی مهندسی تاثیرگذار باشند و گره های معرفتی را بگشایند، تنها به بیان نظریه های دیگران اکتفا می کنند.
سلیمی اظهار داشت: ما به جای اینکه اندیشه ورزیدن را در دانشگاه ها بیاموزیم، صرفا توجه به نظریات دیگران را آموخته ایم و همین می شود که دانشگاه ما از طرح یک پرسش جدی در حوزه خود باز می ماند و نمی تواند پاسخی برای سوالات خود پیدا کند.
رئیس دانشگاه علامه با بیان اینکه از شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای هیئت علمی و روسای دانشگاه ها این تقاضا را داریم که به مقوله دانشگاه معرفت محور توجه کنند، اضافه کرد: حیات و ممات جامعه ما به چگونگی فهم از بنیاد دانشگاه، چگونه اندیشیدن و چگونگی تربیت انسان های اهل اندیشه بستگی دارد.
سلیمی در ادامه به وضعیت کرسی های نظریه پردازی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در این دانشگاه با درک اهمیت و جایگاه دانشگاه سعی کرده ایم که به کرسی های آزاداندیشی و کرسی های نظریه پردازی به عنوان یک اولویت در حوزه آموزش و پژوهش اهمیت دهیم؛ به گونه ای که هر سال که سیاست های مربوط به بخش های مختلف دانشگاه را ابلاغ می کنیم، برگزاری کرسی های نظریه پردازی در صدر برنامه ها قرار دارند.
وی بیان کرد: اگر اساتید به فکر ارائه نظریه جدید نباشند، کار آنها صرفا به بازگو کردن نظرات دیگر ختم می شود. در هر حال برای جلوگیری از این مسئله یک شورای اصلی برای سازماندهی، حمایت و برنامه ریزی کرسی های نظریه پردازی در دانشکده های مختلف این دانشگاه تشکیل شده و در هر دانشکده نیز مسئولی از بین اساتید که خود اهل نظریه پردازی است، انتخاب شده تا نسبت به ساماندهی فعالیت ها و ارائه گزارش اقدام کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به برگزاری 102 کرسی ترویجی در دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و افزود: از بین 16 نظریه ثبت شده و اجلاس، 6 کرسی متعلق به دانشگاه علامه بوده است و در حال حاضر سه نفر از اساتیدی که این نظریه ها را ارائه کردند، در جمع ما حاضر هستند و ما به آنها افتخار می کنیم.
وی به امتیازات ارائه شده به اساتید فعال در حوزه نظریه پردازی اشاره کرد و افزود: این امتیازات در زمینه ارتقای اساتید، ارائه گرند، چاپ محصول نظریه و دیگر امتیازات ارائه می شوند؛ البته معتقدیم که امتیازات بسیار ناچیز هستند، اما توان همین است. در هر حال همین توان اندک هم موثر بوده و موجب شده که تعداد زیادی کرسی نظریه پردازی در این دانشگاه برگزار شوند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تلاش های دانشگاه مورد تشویق حجت الاسلام خسروپناه و آیت الله رشاد قرار گرفته، اما تا نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم. در هر حال هدف ما این است که کرسی های نظریه پردازی را به جریان اصلی دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش بدل کنیم.
وی افزود: امیدواریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی را در زمینه اهداف پیش بینی شده و در جهت توجه به کرسی های نظریه پردازی بیشتر مورد حمایت قرار دهد.