اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی مصوب جلسه ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی را به روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.
براساس بند نخست کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی، نظام آموزش عالی از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ منطقه کلان تقسیم میشود که شامل منطقه ۱( تهران، البرز)؛ منطقه ۲( گیلان، مازندران، گلستان)؛ منطقه ۳( اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان)؛ منطقه ۴( همدان، مرکزی، قزوین، قم)؛ منطقه ۵( کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام)؛ منطقه ۶( یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری)؛ منطقه ۷( بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد)؛ منطقه ۸( هرمزگان، کرمان، و سیستان، بلوچستان)؛ منطقه ۹( خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان) و منطقه ۱۰( خوزستان) است.
بر اساس این ضوابط، وضعیت دانشگاههای پیام نور، علمی-کاربردی و فرهنگیان متناسب با سیاستهای این مصوبه، حسب مورد با پیشنهاد وزارت ذیربط تعیین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید. همچنین هر گونه تغییر در حوزه و تعداد مناطق با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان پذیر خواهد بود.
همچنین وزارت علوم موظف است به منظور بهبود ساختار مدیریت و تصمیمگیری در نظام آموزش عالی و تقویت اختیارات مؤسسات آموزش عالی مناطق مذکور، طرح مدیریت هر منطقه را در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا کند.
براساس بند سوم این ضوابط، وزارت علوم به منظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی، میتواند موسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقهای و منجر به کاهش هزینههای سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
همچنین وزارت علوم موظف است به منظور ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی؛ پاسخگویی به نیازهای منطقهای و ملی و حمایت ویژه از موسسات برتر، طرح رتبهبندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور را تهیه و پس از تصویب در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به اجرا درآورد و نتایج اجرای آن را به اطلاع عموم برساند.
در بند پنجم این ضوابط آمده است: وزارت عتف موظف است به منظور پاسخگوئی به نیازهای گوناگون کشور در بخشهای مختلف، طرح مأموریتگرایی مؤسسات آموزش عالی را با توجه به سطوح عملکردی بینالمللی، ملی و منطقهای و خاص تدوین کند و پس از تصویب به اجرا درآورد.
همچنین وزارت علوم موظف است به منظور هماهنگی و ایجاد روند یکسان جذب دانشجو در موسسات آموزش عالی، طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی را در تمام زیر نظامهای آموزش عالی تدوین کند و به تصویب مرجع ذیربط برساند.
در بند هفتم این ضوابط، وزارت علوم به منظور توجه ویژه به آموزشهای مهارتی و تأمین و تجهیز زیرساختهای مورد نیاز با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرائی، نظام جامع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی را تدوین و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور میرساند.
همچنین وزارت علوم موظف است به منظور ارتقای سطح اشتغال پذیری، ایجاد تناسب میان تحصیل و نیازهای جامعه و تطبیق محتوای دروس دورههای آموزش عالی با نیازهای شغلی، از دانشگاههای پیگیر وضعیت اشتغال و کار آفرینی دانش آموختگان حمایت ویژه داشته باشد.
در ابلاغیه معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به اینکه حسب ابلاغ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد آمایش آموزش عالی در دفتر این معاونت تشکیل شده، آمده است، مراحل اجرایی مفاد هر بند از سیاستهای ابلاغی فوق، پس از بررسیهای کارشناسی و طی شدن فرایند تصویب، متعاقباً به اطلاع میرسد.