به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عباس جدیدی صبح امروز در جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به موضوع حمل و نقل ترافیک و آلودگی شهر تهران پرداخت و گفت: شهرهای بزرگ و پرجمعیت دنیا با استفاده از قطارهای زیرزمینی توانستهاند نیاز خود برای استفاده از حوزه شهری بعضی شهرهای درون شهری را از بین ببرند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران بر عدم نیاز حاکمان این شهر و استفاده از حوزه شهری تصریح کرد: آنها در سفرهای درون شهری احساس نیاز به استفاده از خودروی شهری ندارند و به همین دلیل نیز از الودگی هوا و بیماری رنج نمیبرند.
جدیدی با تأکید براینکه در خصوص آلودگی هوا در تهران دو موضوع توسعه مترو و فضای سبز در تهران مطرح است گفت: باید برای کاهش آلودگی شهر تهران معاینه فنی خودروها نیز مورد تأکید قرار گیرد.
وی عدم استاندارد بودن برخی خودروهای تولیدی و به کارگیری خودروهای فرسوده را به همراه ضرورت نصب تعویض فیلتر برای خودروهای سنگین از جمله مواردی دانست که در کنترل آلودگی هوای تهران موثر میباشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید براینکه 80 درصد سهم آلودگی ناشی از سوخت خودروها است گفت: جایگزینی خودروهای فرسوده و به ویژه خودروها کاربراتوری و از رده خارج کردن مینی بوسها فرسوده در رفع آلودگی فضای شهر تهران موثر خواهند بود.
جدیدی حذف موتورسیکلتها از سطح شهر تهران به علت استاندارد نبودن آن را نیز از راهکارهای حل آلودگی شهر تهران دانست.
وی با تأکید براینکه استفاده از حمل و نقل ریلی بهره وری حمل و نقل شهر تهران را دارد گفت: سهم عمدم متحرکها در تهران در آلودگی هوا بسیار چشم گیر است و بدون شک میتوان با استفاده از مترو روزانه چند میلیون نفر مسافر را بدون مواجه با ترافیک به مقصد رساندو توسعه متروهای شهرهای اقماری خواهد توانست از وارد شدن سه تا 5میلیون خودرو که از 13 ورودی به شهر تهران میایند جلوگیری کنند و این موضوع گام بسیار مهمی در روان شدن ترافیک شهر تهران و کاهش آلودگی آن خواهد بود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران 68 درصد از سفرهای تهران را دارای مبدأ خارج از شهر تهران عنوان کرد که توسعه حمل و نقل ریلی میتواند این بار عظیم را از جاده های منتهی به تهران بردارد.
جدیدی در ادامه گفت: در راستای توسعه حمل و نقل ریلی طبق قانون باید دولت و شهرداری باید نیمی از بودجه ساخت و توسعه مترو را انجام بدهند اما طی 11 سال اخیر شهرداری سهم قابل توجهی از ساخت مترو را پرداخت کرده و در سال گذشته برای نمونه دولت 10 درصد از هزینه مترو را پرداخته و 90 درصد الباقی را شهرداری تهران پرداخت کرده است.
وی ادامه داد: انتظار مدیریت شهری از دولت اختصاص دو هزار و430 میلیارد تومان برای توسعه مترو در سال 94 بوده است که فقط 10 درصد از آن در قانون بودجه 94 آمد و از این رقم هم تنها حدود 109 میلیارد تومان به تهران پرداخت شد.