به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، احمد مسجدجامعی در سیصدو بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران دربارۀ حادثۀ دلخراش آتشسوزی و ریزش ساختمان پلاسکو گفت: تا بهحال راجع به مسائل مربوط به اعتبارات و نیازهای تجهیزاتی و امکانات عملیاتی آتشنشانی زیاد صحبت شده است که درست هم هست. واقعیت آن است که ما عملا بعد از بحران به فکر تامین و تدارک نارساییها و کمبودها میافتیم. به نوعی این تلاش در حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب است که امیدوارم اینبار دستکم نوشداروی پیشگیرانه برای حوادث بعدی آماده شود.
وی در ادامه افزود: اما نکتۀ دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته سلسلۀ مراتب و چگونگی احراز پستهای مدیریتی است که دستکم در این دوره شورا با آنچه بایستی باشد تفاوت اساسی داشت. دو رییس سازمان آتشنشانی در طی این مدت جابهجا شدند و هرکدام آنها هرچند سوابق مدیریتی روشنی دارند اما آتشنشان نبوده اند.. آتشنشانی کاریست همانند پزشکان متخصص که صرف خوب بودن و سابقۀ روشن داشتن برای احراز آن کافی نیست زیرا با جان و سلامت انسانها مرتبط است و تخصص در آن حرف نخست را میزند.
مسجد جامعی با تاکید بر رعایت سلسله مراتب در انتخاب و انتصاب افراد اظهار داشت: مقصودم این است که ابتدا بایستی سلسله مراتب انتخاب و گزینش مدیران آتشنشانی را در همان روال و روند تخصصی پیش رود وگرنه آسیب ناشی از آن همهگیر خواهد شد.
این عرصه جایگاه نمایش به این و آن نیست و بایستی به موقعیت، تجربه و دانایی این مدیران احترام گذاشت و در کار آنها دخالت نکرد.
عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا اظهار داشت: همانطور که در یک دستگاه نظامی ضوابط بدون و چون و چرا باید رعایت شود ضوابط مرتبط به ایمنی شهر و شهروندان نیز باید این گونه الزام به رعایت داشته باشد.
وی با اشاره به اظهارات آتش نشانان در زمان حادثه و پس از آن گفت: آتشنشانها میگفتند حتی همین ماشین های معمولی آتشنشانی برای خودش دستورالعملهای ویژهای دارد، از رانندۀ ماشین گرفته که بلافاصله پس از رسیدن به جایگاه حریق، مسئولیت جدیدی در کار پیدا میکند و هریک از سه نفر دیگر کار تعریف شدهای دارند تا برسد به فرماندۀ عملیات که دورهها دیده و سابقۀ کارهای بزرگ دارد. وقتی این سلسله مراتب رعایت شود، طبعا مسئولیت میدان به عهدۀ زبدهترین و کارآزمودهترین کادرها و نیروهای آتشنشان است و در چنین شرایطی هیچ مقامی حق دخالت و دستور دادن به فرماندۀ عملیات را ندارد و چنین نیست که مسئولین قراردادی، حتی مدیران ارشد شهری ، بتوانند هرگاه که خواستند در این جایگاه قرار گیرند و فرماندۀ چنین میدان پرمخاطرهای باشند.
مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این روزها همه میگویند که ما گفتهایم و وظیفۀ خود را انجام دادهایم. بخشی از آن در جایگاه و پایگاه قضایی معنا مییابد و طبعا به مالک یا مالکین مجموعه که دست کم بنیاد مستضعفان از آنها بوده مربوط میشود. اما به هر حال این مشکل ناشی از کدام حلقۀ مفقوده است که لاینحل مانده و تبدیل به یک فاجعه شده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در عمر باقیماندۀ شورای چهارم شاید نتوان خیلی کارهای نکرده را جبران کرد. اما اگر بتوانیم ساختاری را به تصویب برسانیم که در آن پیشگیری اولویت داشته باشد مدیریتی یکپارچه از نمایندگان دسنگاه قضایی گرفته تا سازمانهای خدماتی و وزارتخانههای بهداشتی و درمانی در آن حضور داشته باشند و با اختیارات حقوقی اخطار بدهند و برخورد بکنند و کار پیشگیری را سامان بخشند کار بزرگی انجام شده است. طرح یکپارچۀ مدیریت ایمنی شهر میتواند محصول عمر باقیماندۀ شورا باشد. در مورد آتشنشانی و پیشگیری انبوهی از اسناد وجود دارد که مجریان را دچار سرگردانی میکند، اگر سند واحدی با رویکرد مدیریت یکپارچه ارائه و به تصویب برسد و اسناد پیشین را در این سند جامع و جدید روزآمد و خلاصه کنیم، میتواند قدمی اساسی در این فرصت کوتاه باشد.