اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، آیت الله علمالهدی امروز در افتتاح اولین جلسه از سلسله همایشهای «مرجعیت علمی و تحول علوم انسانی» در تالار الغدیر دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) مشهد در جمع دانشجویان ضمن تشکر از برگزاری چنین مراسم و اقداماتی گفت: تحول در علوم انسانی با تاکیدات مقام معظم رهبری از چندین سال قبل کلید خورده و در حاشیه آن فعالیتهایی در حوزه و دانشگاههای مشهد و مرکز کشورصورت گرفته است؛ اما متاسفانه به دلیل عدم انسجام و هماهنگی بین این فعالیتها یک حرکت پر معنا و راهدار که افراد به عنوان مرجع حرکتی خود آن را بشناسند، ایجاد نشده است.
وی تصریح کرد: به نظر من به منظور تحول در علوم انسانی ضمن ایجاد انسجام قوی و هماهنگ در بین فعالیتها، باید حرکتی جدیتری در نظام دانشگاهی شروع کنیم؛در غیر این صورت برنامههای تحول علومانسانی به صورت برنامههای فرعی و ضعفی ایجاد خواهد شد که تحول مورد قبول ممکن است شکل نگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به دانشجویان و اساتید دانشگاه و حوزه، افزود: توجه داشته باشید، انچه را که من در خصوص تحول علوم انسانی پیشنهاد دادم بر اساس تجربیات است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، با اشاره به این نکته که باید عامل اصلی که باعث شد جامعه اسلامی به سمت علوم غربی سوق داده شوند را شناسایی کرد، بیان داشت: تا زمانی که این عامل ریشهکن نشود، چنانچه حرکت قوی هم در زمینه تحول علوم انسانی صورت بگیرد، موفقیتآمیز نخواهد بود.
امام جمعه مشهد با یاداوری این نکته که تمام دنیا با دیدن رزق و برق تکنولوژی غرب به منظور توسعه علم و دانش به خصوص علوم تجربی به سراغ غرب رفتند، خاطرنشان کرد: این امر طبیعی بود که کشورها در مقام توسعه فناوری به سمت غرب کشیده شوند.
آیت الله علمالهدی با طرح این سئوال که چرا جامعه اسلام در زمینه علوم انسانی نیز دنبال رو غرب شد، متذکر شد: عامل مطلق این امر سکولارسازی تعلیم و علم است که بسیار خطرناک است و دشمن همراه با عوامل داخلی خود در داخل کشور این اقدام را انجام داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: متاسفانه چنان سکولاریزم را در علوم دانشگاهی کشور نهادینه کرده اند که هیچ کس بر خلاف آن فکر نمیکند؛ به طوری که بعد از گذشته قرنها از روشن سازی بطلان علوم غربی، بخش عظیمی از اندیشمندان دانشگاهی حاضر نمیباشند که این تحول را قبول کنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر در زمینه علوم انسانی در شرایطی هستیم که چنانچه یک تشکیلات تحقیقی و پژوهشی موفق شود تحولی در مطالعات اسلامی علوم انسانی ایجاد کند، اساتید دانشگاهی کشور در این رشته به سادگی آنها را نمیپذیرند و حاضر نمیشوند که این موفقیتهای فکری و مطالعاتی بر مبانی اسلامی در علوم انسانی را به عنوان ماده درسی به دانشجویان تعلیم دهند.
وی در ادامه قرآن را بالاترین سند بالادستی در زمینه ایجاد تحول در علوم انسانی دانست و بیان داشت: این کتاب آسمانی توسعه انسانی را به دو جریان ایمان و علم نسبت میدهد و چنانچه این دو با هم نباشند، علم نمیتواند ابزار توسعه قرار بگیرد.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: دشمن این سند بالادستی جامعه اسلامی را قبل از ما شناخت و تشخیص داد که برای ایجاد انحراف در جامعه، علم و تعلیم را سکولارسازی کند.
آیت الله علمالهدی به تاسیس دارالفنون در زمان قاجار در کشور اشاره داشت و گفت: این دانشگاه اولین مهد علمی محسوب میشود و در راس آن ملکم خان جاسوس و مترد از اسلام و آخوندزاده دشمن اسلام را قرار دادند، به این منظور که مهد علمی ایران آمیخته با دین نباشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: فعالیتهای این دانشگاه در زمینه علوم تجربی بود و با جدایی علم از دین میخواستند که سکولاریسم را وارد افکار جامعه کنند به این ترتیب در تمامی رشتهها تمایل به پیروی از غرب ایجاد شد و مبانی علوم انسانی کشور نیز از غرب گرفته شد و مملکت ایران از همینجا ضربه خورد.
وی با تاکید بر این موضوع که باید مسئله سکولاریزم را دانشگاهها حل کنیم در این صورت تحول در علوم انسانی ایجاد خواهد شد، ابراز داشت: باید با بینش دینی و مبانی معرفتی وارد علوم به خصوص علوم انسانی شد.
امام جمعه مشهد متذکر شد: خوشبختانه از نظر برگزاری احکام شرعی و دینی در دانشگاه مشکلی نداریم؛ به طوری که دانشگاهها از نظر مظاهر دینی یک معبد کامل میباشد.
آیت الله علمالهدی در خصوص موفقیت در تحول علوم انسانی گفت: در تمامی عرصههای فکری، آموزشی و تعلیم که در مرحله تحقیقات است، در خصوص چگونگی عملیاتی کردن آنها باید فکر کنیم، در غیر این صورت طرح ابتر و خنثی باقی خواهد ماند.
نماینده ولی فقیه در مشهد در پایان سخنان خود به تفاوت علوم اسلامی و علوم غیر اسلامی اشاره کرد و گفت: در تمامی علوم بحث اسلامی و غیر اسلامی را داریم؛ منتهی در علمی مانند طب این که طبیب با چه نیت وارد این عرصه شده، مهم است.
وی گفت: چنانچه طیب توحید، معاد و خداباوری داشته باشد و به منظور عبودیت پروردگار وارد این رشته شده باشد، این طیب با همکار سکولار خود متفاوت است.