مرتضی کریمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص جذب غیراصولی فرهنگیان از دانشگاههای دیگر گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل کارگروه های مختلف تخصصی، تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی و... سعی در اصلاح امور فرهنگی-آموزشی موجود شد که در نهایت نقطه هدف جهت تحول ریشه ای، تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی عنوان شد. تاسیس مراکز تربیت معلم و توجه ویژه به تخصص معلمی در کنار تعهد حرفه ای، گامی رو به جلو جهت نیل به این مهم بود که متاسفانه در برهه ای با کارشکنی های صورت گرفته به تعطیلی سپرده شد. در ادامه این روند پس از ضعف شدید آموزش و پرورش ناشی از عدم جذب معلمان تخصص محور، سیستم تعلیم و تربیت کشور بر آن شد جهت نیل به اهداف تربیتی تراز، به تاسیس دانشگاه فرهنگیان بپردازد و پروسه جذب معلم را از ازطریق این کانال دنبال کند.
کریمی اظهار کرد: با توجه اینکه انجام این مهم به شدت مورد توجه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفت تا جایی که ایشان در مورد این دانشگاه مولد فرمودند: «دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است اینجا شخصیت معلم ساخته میشود» و در ادامه برگزاری دوره های کوتاه مدت برای جذب معلم را ناکار آمد قلمداد کردند. متاسفانه در سال های اخیر دانشگاه فرهنگیان به آغوش حوادث ناهنجاری سپرده شد که در حوزه هویتی آسیب های جدی مواجه آن شده است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز با توجه به اینکه جذب معلم از طرق غیر از دانشگاه فرهنگیان، عدم جذب اساتید ارزشی متخصص، عدم ثبات مدیریتی، تصمیم های عجولانه و غیرکارشناسی مدیریتی موجب تضعیف دانشگاه فرهنگیان شده است گفت: از یک سو سوءبرداشت از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که به جذب فارغالتحصیلان سایر دانشگاه ها در سیستم آموزش و پرورش انجامید و روند تربیت را غیر از مسیر پیش بینی شده رهسپار کرد و دانشگاه فرهنگیان را تضعیف کرد و از سوی دیگر، مسئله برون سپاری که متاسفانه در چند ماه اخیر توسط سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور مطرح شده و جامعه تعلیم و تربیت را با بهت و حیرت مواجه کرده است.
وی اظهار نمود: برون سپاری موسم به ۲+۲ که از سال ۹۶ قصد اجرایی شدن دارد، گامی بلند بر تعطیلی کامل دانشگاه فرهنگیان است؛ چرا که قرار است طبق این طرح، به بهانه همکاری، نیمی از نیازهای آموزش و پرورش در جذب به دیگر دانشگاه های غیر تخصصی سپرده شده و پس از فارغالتحصیلی، دانشجویان جهت ورود به سیستم آموزش و پرورش بعضی دروس تربیتی را به صورت کوتاه مدت در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند. با این نمونه اهداف عالی تشکیل فرهنگیان به فراموشی تعمدی سپرده شده و علاوه بر سوق دادن دانشگاه فرهنگیان به تعطیلی، تعلیم و تربیت کشور از مسیر اصلی پیش بینی شده خارج شده و معلمان آینده سیستم آموزش و پرورش، به دلیل عدم جذب تخصصی علاوه بر ضعف بنیادین در کسب تخصص تربیتی، تعهد حرفه ای حضور در این جایگاه را نخواهند داشت.
کریمی در انتهای سخن خود تصریح نمود: متاسفانه با رویکرد موجود، انگار عده ای کمر بسته اند که به هر طریق ممکن دانشگاه فرهنگیان را نابود کنند. یک روز با جذب غیر اصولی از طریق دگر خوانی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و روز دیگر با تصمیم غیرکارشناسی به دور از نگاه تخصص گرایی با اجرای طرح برون سپاری موجب هر چه ضعیف شدن دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه ارزشمند و مولد میشوند و این نتیجه بی اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان در سطح متولیان این دانشگاه است.