به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو حجت الاسلام و المسلمین دکتر فلاح رفیع مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس در دومین روز اعتکاف دانشگاهیان این دانشگاه با اشاره به اینکه دین آمده است که حق را بشناساند و کاری کند که ما به آن اعتقاد پیدا کنیم، گفت: این حضور در اعتکاف اتفاقی نیست و تا توفیق از بالا نرسد نصیبمان نمی شود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه اعتکاف و اعمال دینی موجب نجات از گرفتاریست اظهار داشت: فردی به حضرت موسی مراجعه نموده و گفت من سالها اعمال بدی داشته ام چرا خداوندت مرا مجازات نمی کند؟ این پیام را به خداوند خود برسان. حضرت موسی زمانی که به عبادت خداوند می پرداخت خداوند به او وحی نمود که ما آن بنده را عمری است بر اساس اعمال بعدش مجازات می کنیم زیرا عمری است که از سحر و دعا و مناجات محروم است.
وی در ادامه بیان داشت: حقایق در این عالم با دین مشاهده میشود و مسائلی که در این دنیا می بینیم سایه هایی از واقعیت هاست، دین آن چیزی را می آموزد که با این علم دنیوی نمی شود به آن دست یافت. همانطوریکه می بنیم مثلا در علم هسته ای و علم فضا با درس خواندن می توان به کشفیات علمی رسید و در آنها پیشرفت کرد اما دین چیزی را یاد می دهد که خودت نمی توانی یاد بگیری و این هنر پیامبران، اولیا و دین است.
فلاح رفیع با اشاره مراحل مختلف اعتکاف افزود: در اعتکاف لایه های متفاوتی وجود دارد و با اعتکاف می شود به لایههای زیرین حقایق دست یافت. در روایات آمده است که نماز هم صورت ملکوتی دارد و هم صورت ملکی؛ظاهرش نماز خواندن است با حرکاتی که می بینیم اما نماز در صورت ملکوتی بالا میرود و این نماز در عالم بالا یا دعایت میکند یا نفرین. آن چیزی که در قیامت به درد انسان میخورد صورت ملکوتی نماز است. فقط هم نماز نیست؛ اعمال خوب نجات دهنده است و البته اعمال شر انسان او را در قیامت گرفتار می کند. دین برای این آمده که به آن چیزی که عقل انسان نمی رسد کمک نماید.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس گفت: دین آمده واقعیت ها و لایه های زیرین را نشان دهد، آن چیزهایی که به آن دست پیدا نمیکنیم را به ما نشان دهد به همین خاطر است که میخواهند زیرآب دین را بزنند اما چگونه؟ زیرآب دین را که نمی توانند با اینکه بگویند بی دین باش بزنند، آنها میگویند به آن دینی که ما می گوییم عمل کنید.
وی در ادامه بابیان اینکه یکی از مراحل اعتکاف خودشناسی و رسیدن به شناخت و معرفت نفس است گفت: دنیا دنیای بی معنایی و تکرار است و آدمها در این دنیا خود را گم کرده اند. خیلی از عرفان های کاذب آمدند که معنا بدهند اما بدتر انسان را گمراه نمودند. دین به زندگی انسان معنا می دهد. در مرحله ای دیگر آخرین بخش دعای ام داوود است که مربوط به معرفت نفس می باشد؛ در آن دعا باید باور کنیم که فقیر و هیچ هستیم در برابر خدا و غرورها و تکبر را از بین ببریم با این دعا و اعتکاف سه روزه باید به فقر در برابر خدا برسیم. فقیرترین انسان که در برابر خداوند به تمام معنا فقیر بود و به آن آگاهی داشت رسول خدا بود ایشان در ابتدا عبد بود و بعد رسول خدا.
فلاح رفیع در پایان اظهار داشت: همه در این عالم معتکفند برخی ناآگاه اند به اعتکافی که در آن هستند که این اعتکاف ارزشی ندارد و برخی آگاهند به اعتکاف در برابر پروردگار و این اعتکاف ارزشمند است.