به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد حسین قربانی در برنامه مناظره شبکه یک سیما در حوزه سلامت که با حضور قاضی پور - عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با موضوع تجمیع بیمهها برگزار شد ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: از طرح تحول سلامت قاطعانه دفاع میکنم چون اثرات مولفههای آن مانند کاهش پرداخت هزینههای درمانی، کاهش زیرمیزی و بیمه کردن 12 میلیون نفر فاقد پوشش بیمه، برای مردم مشهود بود.
وی با بیان اینکه تجمیع منابع بیمه در برنامه ششم توسعه به صراحت بیان شده و منظور از آن، تجمیع منابع است نه سازمانهای بیمه گر گفت: در برنامه ششم توسعه تنها با یک رای اختلاف، نتوانستیم طرح تجمیع منابع بیمه را تصویب کنیم در حالیکه در تمام کشورهای توسعه یافته این روال اجرایی شده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه نمی توان پول و منابع را در اختیار یک سازمان گذاشت و ارائه خدمات را از یک سازمان دیگر خواست، عنوان کرد: صد در صد حافظ منافع کارگران زحمت کش و افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستیم و قانون بیان می کند که نه بیست و هفتم درآمد این سازمان باید الزماً برای درمان همان کارگرانی هزینه شود که آقای قاضی پور دم از دفاع از حقوقشان می زند، هزینه شود.
قربانی یادآور شد: نه بیست و هفتم از 74 هزار میلیارد تومان برابر با 24 هزار میلیارد تومان و نه بیست و هفتم از 54 هزار میلیارد تومان حدود 18 هزار میلیارد تومان است و باید از آقای قاضی پور پرسید که تامین اجتماعی از سهم نه بیست و هفتم درمان کارگران که حداقل 18 هزار میلیارد تومان می شود، چقدر را در این حوزه هزینه کرده است؟
وی یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی 10 هزار تخت خود مالکی دارد که 36 درصد از منابع خود را برای آنها هزینه میکند در حالیکه 75 درصد از خرید خدمت را از بخش خصوصی و دولتی انجام میدهد و خرید خدمت از جیب کارگران برای آنها صد در صد گران تر تمام میشود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در قانون و بر اساس برنامههای پنجم و ششم توسعه، اسناد بالادستی و سیاستهای کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، به صراحت در مورد تجمیع منابع بیمه اشاره شده است.
قربانی با اشاره به اینکه یکی از بهترین طرحهای دولت و مجلس در جمهوری اسلامی ایران که مورد رضایت رهبر معظم انقلاب، مقامات نظام، دولت، مجلس، ائمه جمعه، مردم، خواص و عوام قرار گرفت، طرح تحول سلامت بود، گفت: یکی از بهترین اقدامات رییس جمهور این بود که دستور داد تا حق نه بیست و هفتم درمان کارگران نشان دار شود.
وی گفت: بر اساس آمار رسمی تامین اجتماعی، سهم درمان کارگران از محل درآمدهای این سازمان حدود 18 هزار میلیارد تومان است در حالیکه این سازمان فقط دو هزار میلیارد تومان از بدهی خود به مراکز درمانی دولتی و خصوصی را پرداخت کرده است اما این 18 هزار میلیارد تومان الزاما باید برای افرادی هزینه میشد که دفترچه تامین اجتماعی دارند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: اگر از تجمیع منابع بیمهها سخن میگوییم صرفاً منظورمان این نیست که این منابع در اختیار وزارت بهداشت باشد بلکه پیشنهاد دادیم که این منابع میتواند در اختیار رییس جمهور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و یا در محلی با نظارت وزرای بهداشت و رفاه باشد.
وی تصریح کرد: تمام حرف ما این است که پول پرداختی کارگران عزیز و زحمت کش، بابت درمان خودشان باید نشان دار شود.
قربانی گفت: مدافع این هستیم که دولت بدهی حدود 100 هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اینکه یک وزیر را متهم کنیم، درست و اخلاقی نیست زیرا طرح تحول سلامت متعلق به یک وزیر یا یک وزارتخانه نیست بلکه این طرح متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است.
قربانی با بیان اینکه سلامت در تمام کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، محور پیشرفت است، گفت: فراموش نکردیم که زمانی اجساد مردم را به دلیل عدم پرداخت پول گروگان میگرفتند یا مردم حاضر بودند برای هزینه های درمانی فرش زیر پای شان را بفروشند که بعد از طرح تحول سلامت این بساط برچیده شده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: بر کسی پوشیده نیست که زیرمیزی و پرداختهای غیرقانونی برداشته شد و ادعا نمی کنیم که با اجرای طرح تحول سلامت، تمام مشکلات این حوزه برطرف شد بلکه باید همه برای حل این مشکلات، کمک و همکاری کنند.
قربانی در این مناظره اظهار داشت: بنده یک سوال شرعی از آقای قاضی پور دارم. اگر دولت مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت نکرد یا این سازمان نتوانست مطالبات خود را دریافت کند آیا این سازمان از نظر قانونی و شرعی حق دارد که به پولی که کارگران زحمت کش به صورت نقدی پرداخت کرده اند و نه بیست و هفتم از آن، حق درمان است، دست درازی کند؟
وی خطاب به قاضی پور گفت: شما اجازه میدهید که نه بیست و هفتم از پرداختی بیمه شما را در جای دیگری مانند حقوق و یا تجهیز ساحتمان، هزینه کنند؟ این خلاف قانون و شرع است و سازمان تامین اجتماعی نباید منابع مالی را در ردیف های دیگری هزینه کند
قربانی عنوان کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هیچ تعهد و دلبستگی به احدی از مدیران دولت ندارد بلکه هدف آن، حفظ و صیانت و ارتقای سلامت مردم جامعه است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تا امروز سابقه نداشته که در طول یک ماه، سه طرح تحقیق و تفحص از یک دستگاه اجرایی توسط تعداد انگشت شماری از نمایندگان مطرح شود.
قربانی با بیان اینکه مطرح کردن این تحقیق و تفحصها قطعا فضای جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد، گفت: هر نماینده مجلس استقلال رای دارد و میتواند سه بار برای تحقیق و تفحص تقاضا کند اما نمایندگان مجلس این اختیار را دارند که رای خود را مخفی اعلام کنند.
وی افزود: اگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به سه طرح تحقیق و تفحص رای منفی داد، نمایندگان انگشت شمار درخواست دهنده می توانند تقاضای طرح در صحن علنی مجلس را داشته باشند تا مجلس در این باره تصمیم بگیرد و اگر مجلس به این طرح ها رای بدهد، برای شفاف سازی و آگاهی افکار عمومی، در خدمت شما هستیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص ادعای قاضی پور مبنی بر تضاد در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: ای کاش نامه شما به دکتر نوبخت - رییس کمیسیون بهداشت و درمان را به همراه آورده بودم که شما موافقت خودتان را با تجمیع، بررسی و رای گیری سه طرح تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان را کتباً اعلام کرده بودید.
قربانی تصریح کرد: عمیقاً اعتقاد داریم که منابع و مصارف باید همگام باشد و یکی از امتیازات ما نیز همگام کردن منابع و مصارف است که با تجمیع منابع بیمهها تحقق مییابد.