به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی آی.اس.آی کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۳ هزار و ۹۹۲ مورد رسیده است، این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ کمیت تولید علم کشور در این پایگاه ۳۸ هزار و ۱۳۸ مورد بود. بنابراین میزان رشد کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۱۵.۳ درصد است و از این حیث در بین ۲۵ کشور برتر تولیدکننده کمیت علم دنیا رتبه نخست دنیا را در اختیار داریم.
وی اظهار کرد: با توجه به آمار کمیت تولید علم میزان رشد علمی در این سالهای ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال قبل از آن به ترتیب برابر با ۵.۹ ( پنج و نه دهم) ، ۱.۶ (یک و شش دهم) ، ۶.۵ ( شش و نیم)، ۱۴.۲ ( چهارده و دو دهم) و ۱۵.۳ (پانزده و سه دهم) درصد بوده است. بدین ترتیب رشد کمیت علم کشور از ۱.۶ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۵.۳ درصد درسال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته و در واقع ۹ برابر شده است.
دهقانی خاطرنشان کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولیدکننده علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱۵.۳ درصد رشد در رتبه اول دنیا قرار گرفته است. بعد از ایران، کشور روسیه با ۹ درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است. چین با ۴ درصد در رتبه سوم و لهستان و ترکیه هرکدام با ۳ درصد رتبه در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
هدفمندسازی تولید علم به جای تکیه محض بر افزایش کمیت تولید علم
سرپرست ISC تصریح کرد: رشد کمیت تولید علم یکی از عوامل توسعه علمی به حساب میآید، اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود، نمیتوان با قاطعیت در خصوص میزان ارزشمندی آن سخن گفت. سند سیاستهای کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر بینالمللی بودن علم تاکید دارند و به همین دلیل مرجعیت علم دنیا را مورد تاکید قرار دادهاند. علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بینالمللی است. با این نگاه تولید علمی میتواند ارزشآفرین باشد که بتوان از آن در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره جست.