آخرین اخبار:
کد خبر:۶۱۷۵۰۰
عبداللهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو:

سرقت علمی یک مسئله امنیتی شده/ به‌جای تولید علم، تولید جهل داریم

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران گفت: حالا به‌جای تولید علم و دانش، تولید جهل داریم و این در پایان‌نامه‌هایی دانشجویی و مقالات به شدت قابل مشاهده است.

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

حمید عبداللهیان در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به موضوع سرقت علمی و پیامدهای منفی آن در رشد علمی کشور اظهار کرد: هر جامعه‌ای نهادهایی دارد که پیشران و ستون فقرات جامعه هستند و یکی از آن‌ها آموزش عالی است. با خلل در این بخش در سایر ارکان آن جامعه هم اشکالاتی دیده خواهد شد.

 

وی افزود: بحث تقلب علمی بحثی است که می‌توان گفت امنیتی شده است؛ یک سری از نهادهایی که وظیفه‌شان تولید آگاهی و علم در جامع است، تولید کذب می‌کنند و یا به جای تولید علم، این علم را از جایی دیگر سرقت می‌کنند و به عنوان تولید داخلی قالب می‌کنند.

 

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران بیان کرد: سرقت علمی یعنی جامعه‌ از نظر بنیه اطلاعاتی تخریب شده و سکوهایی که بر مبنای آن‌ها بنیانی ساخته می‌شود، به صورت کاذب است.

 

عبداللهیان بیان کرد: در این جامعه، اساساً رفتارها بر اساس دانش و آگاهی که خودش تولید کرده است، پی‌ریزی نمی‌شود؛ برای مثال تصمیم پزشک برای بیمار بر مبنای تولیدات داخلی نیست و مبنا بر اساس تحقیقات درونی و اصیل نبوده و کاذب است؛ که می‌تواند خطر آفرین باشد.

 

وی تصریح کرد: در حوزه رفتارهای اجتماعی ایران تحقیقاتی انجام می‌شود، اما بنیه علمی ندارد و مبتنی بر رفتارهای دلالی بین مؤسسات مختلف و پول‌شویی به دست می‌آید و کسی به دنبال حل مسائل واقعی به شکل اصیل نیست و تحقیقات به درد حل مسائل داخلی کشور نمی‌خورد.

 

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: تحقیقات انجام شده راه به جایی نبرده‌اند و به جهل و داده سازی آلوده هستند. مقالاتی که چاپ می‌شود به مجلاتی داده می‌شود که خود آن مجلات هم جعلی هستند؛ حالا به جای تولید علم و دانش تولید جهل داریم و این در پایان‌نامه‌هایی دانشجویی و مقالات به شدت قابل مشاهده است.

 

عبداللهیان در خصوص قوانین حاکم بر سرقت علمی خاطرنشان کرد: برخی قوانین برای برخورد با جعل و تقلب تدوین شده است و دانشگاه‌ها هم آگاه شده‌اند و جلوی خیلی از مقالات و ارتقای اساتید را گرفته‌اند.

 

وی در پایان تأکید کرد: سرقت علمی موضوع ساده‌ای نیست که به راحتی متوقف شود و بهترین راه حل این است که ارتقا اساتید نباید به تولید مقالات ISI وصل شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار