داور جشنوارههای عکس و پوستر معتقد است: گرافیستهای جوان چنان سهلانگار شدهاند که به جای اینکه بروند اصل اثر را در مکان درست آن بیابند، سراغ اینترنت میروند و همه تصاویر با کیفیت پایین رایج در اینترنت به پوستر تبدیل میشود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بهرام کلهرنیا دبیر بخش پوستر نخستین جایزه هنری قلب تهران گفت: با توجه به اینکه طراحان گرافیک پوسترهایی را برای این جایزه فرستادند، اما یک بیتوجهی نسبت به فراخوان در بیشتر افراد دیده میشود و تعریفی که باید از پوستر به عنوان یک رسانه گویای محیطی-اجتماعی داشته باشند، نزد آنان کامل نبوده است و بیشتر به نوعی رویاپردازی شاعرانه، بیان شخصی موضوع و استفاده از احساسات فردی اکتفا کردهاند، بنابراین تعدادی از آثار به این دلیل توسط شورای انتخاب و داوری حذف شد.
وی افزود: نکته دیگر اینکه طراحان گرافیک جوان نسبت به کاربرد خط در گرافیک تمرین کافی ندارند، بنابراین ما با دشواری دیداری آثار در این وجه روبرو شدیم که متن با تصویر هماهنگ نشده است.
نکته دیگر اینکه تعدادی از شرکتکنندگان از منابعی تصویری استفاده کردهاند که کلیشهای است و از اینترنت گرفته شده و فاقد اصالت است.
در بخش اصلی جایزه که به مجموعه تاریخی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی قلب تهران مربوط است کاستیهایی در آثار دیده میشود و شورای انتخاب با احتیاط جدی تعدادی از آثار را برای نمایشگاه انتخاب کرد.
دبیر بخش پوستر جایزه هنری قلب تهران درباره بخش ویژه با موضوع آتش نشانان گفت: در این بخش به سبب اینکه ایده آشکارتر و مشخصی وجود داشت و آزادی عمل شرکتکنندگان محدود شده بود، ایدهپردازیها قوت بالاتری داشت، متن و موضوع بیان گرافیکی پیدا کرده است و به لحاظ مختصات پوستر به عنوان الگوی منسجم طراحیها قابل دفاع است.
البته در این بخش هم گاهی کلیشهپردازیهای رایج راه تصمیمگیری طراحان را بسته است یا استفاده از عناصر تصویری نادرست و نابجا اثر را خدشهدار کرده است و در هماهنگی عناصر گوناگون گاهی کاستیهایی دیده میشود.
ابراهیم حقیقی داور بخش پوستر این جایزه گفت: با توجه به زمان کافی که طراحان گرافیک برای ارسال اثر به این جایزه داشتند، انتظارم بالاتر از آثاری بود که فرستادهاند. مشکلی که برای جوانان طراح گرافیک به وجود آمده کلی است.
تعدادی از آنان شرکتکننده حرفهای مسابقات و جشنوارهها شدهاند یا طرحی آماده دارند، یا با عجله طرحی میزنند و بدون اینکه پرسوجو کنند و کارشان را به یک معلم نشان دهند، طرح را به جشنواره میفرستند.
وی ادامه داد: منطقه ۱۲ تهران که به درستی قلب تهران نامیده میشود ظرفیت بسیار زیادی برای کارکردن و طراحی گرافیک دارد، آثار تصویری زیادی در معماری، کاشیکاری، نماها، درها، پنجرهها و ... دارد.
اگر به دنبال الگویی برای تزیینات تهران باشیم اگر هنوز چیزی باقی مانده باشد در این منطقه است، اما طراحان گرافیک جوان به این موارد نگاه نکردهاند، چنان سهلانگار شده اند که به جای اینکه بروند اصل اثر را در مکان درست آن بیابند، سراغ اینترنت میروند.
یعنی موضوعی را که نیاز دارند و تزییناتی را هم که برای پوستر میخواهند، فوری در اینترنت جستجو میکنند و همه تصاویر با کیفیت پایین رایج در اینترنت به پوستر تبدیل میشود. این معضل گریبان طراحان گرافیک جوان را گرفته است.
مصطفی اسداللهی؛ داور دیگر بخش پوستر این جایزه گفت: موضوع مطرح شده در جایزه هنری قلب تهران بسیار جذاب است، بسیاری از عناصر و المانهای جذاب در این سوژه هست، اما شرکت کنندگان به بخشهای محتوایی دقت لازم را نداشته اند و آثار کیفیت بالایی ندارند.
طراحان گرافیک جوان امروز کمتر جستجوگرند، بیشتر سطحی نگرند و از اولین و نزدیکترین چیزهایی که در دور و برشان ممکن است پیدا شود یا از حافظه روزمره برای طراحی استفاده میکنند.
اسداللهی افزود: ضرورت دارد در برنامه ریزی و اجرای فراخوانها تحولی ایجاد شود و اهداف اولیه و نکات مورد نظر دقیقتر و جزییتر از کسانی که میخواهند شرکت کنند درخواست شود.
نکته دیگر اینکه بخش هایی که به صورت ورک شاپ برگزار میشود و افرادی نظارت میکنند و برنامهریزی دقیق تری پیدا میکند و نتیجه بهتری میدهد.
قباد شیوا؛ داوری پوستر این جایزه نیز گفت: آثار طراحان گرافیک جوان فرش ماشینی است، فرش نیست.
شهرداری منطقه ۱۲ تهران نخستین جایزه هنری قلب تهران را از هفتم تا ۲۲ شهریورماه در نگارخانه موزه ملی ملک برگزار میکند.