دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا تاکید کرد: از پلیس خواسته شد تا برخورد قانونی کامل را با خودروهای فاقد معاینه فنی، دودزا و کامیونهای آلاینده کماکان در دستور کار داشته باشد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کیومرث کلانتری در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که با حضور معاون عمرانی استانداری و به دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در استانداری برگزار شد اظهار کرد: با توجه به ابلاغ قانون هوای پاک و از طرفی پیشبینی تمهیدات لازم همزمان با آغاز نیمسال دوم سال و در آستانه ورود به فصل سرما، کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد.
وی درباره موضوعات طرح شده در این نشست، با اشاره به اهمیت و ضروریت تبیین و اجرایی سازی قانون هوای پاک افزود: این قانون یک قانون مترقی است و کشورهای پیشرفته هم قانون هوای پاک را در صدر برنامهریزیهای خود قرار داده و به آن پایبند هستند.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تغییراتی در برخی تکالیف قانونی دستگاهها در این قانون صورت گرفته است، تصریح کرد: ۳۰ دستگاه در این قانون مسئولیت داشته و تمامی آنها به وظایف قانونی خود آگاهی دارند که در این میان وظیفه سازمان محیط زیست وظیفه نظارتی بوده و عدم اجرای قانون جرم شناخته شده و برای آن مجازاتهای قانونی در نظر گرفته شده است.
کلانتری گفت: بر این اساس مقرر گردید تمامی دستگاههای مسئول، گزارش عملکرد خود در زمینه تکالیف قانونی مربوطه را به دبیرخانه ارائه کنند.
وی توضیح داد: در شش ماهه نخست امسال تهران ۱۶۵ روز سالم و پاک و ۲۱ روز ناسالم برای گروههای حساس را تجربه کرده که ضرورت دارد موضوع سلامت مردم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
دبیر کار گروه کاهش آلودگی هوای تهران در ادامه با بیان اینکه در این جلسه موضوع کیفیت سوخت مصرفی در پایتخت مورد بررسی قرار گرفت، گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه موضوع بنزن، گوگرد و ترکیبات آروماتیک بنزین بود که با تایید نمایندگان شرکت توزیع استان تهران، اداره کل استاندارد و شهرداری تهران وجود هرگونه گوگرد و بنزن بالای حد استاندارد در سوخت مصرفی تهران مردود شمرده شد.
کلانتری افزود: در این رابطه بنا به اظهارنظر نمایندگان نهادهای مسئول، بنزین توزیعی بطور روزانه توسط آزمایشگاه مسئول و معتمد مورد بررسی قرار میگیرد و سپس وارد چرخه مصرف میشود.
وی با بیان اینکه از پلیس خواسته شد تا برخورد قانونی کامل را با خودروهای فاقد معاینه فنی، دودزا و کامیونهای آلاینده کماکان در دستور کار داشته باشد، افزود: در خصوص اعمال جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی با توجه به کاهش سن معاینه فنی از ۵ سال به ۴ سال مقرر شد موضوع از طریق استقرار و بهرهبرداری این امر در سامانه سیمفا پیگیری شود.
دبیر کار گروه کاهش آلودگی هوای گفت: موضوع اختصاص اعتبار لازم برای پایش و اندازه گیری آلایندگی موتورخانههای ادارات، کارخانهها و منازل مسکونی بزرگ مقیاس از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
کلانتری با بیان اینکه پایش منابع ثابت در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران در کنار منابع متحرک بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در این راستا مقرر گردید که پیشبینی لازم از سوی اداره کل استاندارد و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام و موضوع در جلسه بعدی به طوری کامل بررسی شود.
وی افزود: از دیگر مصوبات این جلسه بررسی موضوع افزایش آلاینده ازن در هوای تهران در هفت روز شش ماهه اول سال بود که مقرر شد سازمان هواشناسی این مسئله را بررسی و گزارش تخصصی را در این خصوص به دبیرخانه اعلام کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت:: رویکرد اصلی این کارگروه و محور دستور کارهای این جلسه بعد از این اساسا بر روی قانون هوای پاک خواهد بود و انتظار میرود دستگاهی اجرای تکالیف خود برابر این قانون را در الویت قرار دهند.