۱۴ تا ۱۷ مهرماه، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با برپایی نمایشگاه نانو میزبان اشخاصی است که میخواهند از نانو بیشتر بدانند. فناوری که توانسته از وسایل خانه گرفته تا پوشاک، به خانههای مردم راه پیدا کند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مریم اویسی- چند سال پیش مثل حالا، اسمش سر زبانها نبود. فقط عده ای، آن هم اخبار گوش کنهای حرفهای در همین حد میدانستند که نانو، یک فناوری است مثل بایو و دیجیتال!
اما حالا، نه تنها یکی در میان در اخبار از این فناوری نام میبرند بلکه وعده مهر ماهی هرساله اش، با دوستداران و مخاطبان نانویی در نمایشگاه بین المللی سرجایش است.
۱۴ تا ۱۷ مهرماه، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با برپایی نمایشگاه نانو میزبان اشخاصی است که میخواهند از نانو بیشتر بدانند. فناوری که توانسته از وسایل خانه گرفته تا پوشاک، راه را به خانههای مردم باز کند.
ما هم با دوربین و تجهیزات راهی این نمایشگاه شدیم تا در جریان برگزاری این رویداد مهم قرار بگیریم. آنچه میخوانید حاصل بازدید مفصل ما در یکی از روزهای برگزاری نمایشگاه است.
جلوی در ورودی سالن خلیخ فارس، کودکان قد ونیم قد با لباس متحد الشکل، مشغول به صف شدن هستند و مربی با وسواس زیاد، پسر بچهای که با شیطنت سمت در میدود را مهار میکند.
این سوال قلقلکم میدهد که بچههای به این سن و سال را با چه انگیزهای به نمایشگاه تخصصی نانو آوردند؟ جلو میروم و از مربی که یک چشمش به دانش آموزان و چشم دیگرش به همکارش در انتهای صف هست، سوالم را میپرسم.
قبل از اینکه جوابم را بدهد، رو به همکارش میگوید: اونجا تعداد درسته؟ مواظب باش از صف بیرون نیان بعد با لبخند نگاهی به ریکوردرم میکند، صدا را صاف میکند و از مزایای آشنایی با این فناوری میگوید و از اینکه باشگاه نانو چه برنامه هایی برای دانش آموزان دارد. کنجکاو میشوم وبه همراه گروه دانش آموزان به غرفه باشگاه نانو که یکی از بزرگترین غرفههای نمایشگاه است، میروم.
بیان صمیمی و دوستانه، درگیرکردن دانش اموزان با سوال و بچه هایی که مشتاق و با فریادهای بلند پاسخ میدادند، نشان میداد که نانو توانسته گوشهای از ذهن آنها را ازآن خود کند
یکی از مسئولین غرفه با گشاده رویی به استقبال دانش آموزان آمد وقسمتهای مختلف غرفه را معرفی کرد. سپس به کمک وسایل کمک آموزشی از نون نانو شروع کرد و از استفادههای این تکنولوژی برای دانش آموزان گفت. بیان صمیمی و دوستانه، درگیرکردن دانش اموزان با سوال و بچه هایی که مشتاق و با فریادهای بلند پاسخ میدادند، نشان میداد که نانو توانسته گوشهای از ذهن آنها را ازآن خود کند
در کنار ورودی غرفه، تابلوی سفیدی قرار داشت که دانش آموزان در آن خاطره و نوشته کوتاهی به یادگار میگذاشتند.
نانو یا ننوی کرمانی، مسئله این است
کنارتابلو، دختری ایستاده بود که با لهجه کرمانی به معلمش گفت: نانو به انگلیسی همان ننوی کرمانی میشه، برای همین نوشتم کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم
نانو به انگلیسی همان ننوی کرمانی میشه، برای همین نوشتم کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم
پرسیدم: از کرمان برای این نمایشگاه آمدید؟ - بچه هاخیلی زحمت کشیده بودند، و حضورشون در نمایشگاه جنبه تشویقی و انگیزشی داشت تا فعالیت بیشتری در حوزه علمی داشته باشند بخاطر همین ، هرطور شده خودمان را به نمایشگاه رساندیم.
- شما چه طرحی را در نمایشگاه ارائه کردید؟
-طرح نانو آفت کش طبیعی غلات با استفاده از نانو کپسوله کردن که با جایگزینی محصول شیمیایی، کمک به حفظ محیط زیست میکند و دوستانم هم طرح بررسی اثر هم افزایی نانو ذرات نقره با سیکلو دکسترین وعصاره گیاهی درمنه بر کاهش عفونتهای پوستی را ارائه دادند. گیاه درمنه یک گیاه بومی کرمان است و از قدیم هم با سوزاندن برگهای این گیاه از آن به عنوان پاک کننده هوا استفاده میکردند.
- بزرگترها هم کمک کردند؟
سریع و بدون ذرهای تعلل جواب میدهد: البته که کمک کردند، ولی مهم ایده است که از ذهن ما تراوش کرده. از جواب حق به جانبش احساس غرور میکند و وقتی میخواهم با دوستانش یک عکس یادگاری بگیرم، با کمال میل میپذیرد.
با دوستان کرمانی محققم خداحافظی میکنم و به یکی دیگر از غرفههای نمایشگاه که حجم وسیعی از سالن را به خود اختصاص داده، میروم.غرفهای است با نام نانو وصنعت. کنار اسم غرفه، بزرگ نوشته شده که مرجع رسمی اطلاع رسانی از صنعت و دستاوردهای نانویی است.
پیوند نانو با صنعت، پیوندی عمیق و مستحکم
برای آشنایی بیشتر با فعالیتهای این مجموعه با سعیدی، مسئول ترویج صنعتی نانو در حوزه پلاسما گفت وگویی کوتاه ترتیب دادیم که در ادامه کلیپ این مصاحبه را میبینید.
در بنر یکی از غرفههای نمایشگاه، عنوان مسابقه چشمک میزد و دیدن همین عنوان کافی است تا کنجکاوی بازدیدکنندگان را برانگیخته کند. از مسئول غرفه راجع به مسابقه میپرسم. معلوم میشود که با یک مسابقه کتاب خوانی طرفیم.
سه منبع برای این مسابقه در نظر گرفته شده، کتاب نانو تافته که با حمایت ستاد نانو، با ۵۰ درصد تخفیف ارائه میشود. همچنین، کتابی در حوزه نانو به صورت pdf تهیه شده که پس از ثبت نام در سایت برای مخاطبین ایمیل میشود مجموعه مقالات نانو که در سایت nanosun موجود است و سومین منبع برای این مسابقه است.
مسابقه از ۱۳ آبان آغاز و تا ۲۳ آبان ادامه دارد و متقاضیان میتوانند به صورت اینترنتی در این مسابقه شرکت کنند.
جوایز این مسابقه در هر دوره با توجه به حامیانی که دارد ممکن است تغییر کند. اما به طور کلی ۲ نوع جایزه به شرکتکنندگان در این مسابقه اعطا میشود. به قید قرعه از میان تمام شرکتکنندگان در سه نفر انتخاب خواهند شد و جایزه نقرهای دریافت خواهند کرد. علاوه بر این از میان شرکتکنندگانی که به تمام سوالات مسابقه پاسخ صحیح داده باشند، یک نفر به عنوان برنده اصلی مسابقه انتخاب خواهد شد و جایزه طلایی دریافت خواهد کرد
جورابهای نانویی مترو/ تقلبی یا اصلی؟
از دستاوردهای نانویی حوزه صنعت که بگذریم به غرفهای میرسیم که بازدید از آنها برای عموم مردم جالب و محصولاتشان دیدنی است. از جوراب گرفته تا منسوجات نانویی در این غرفه به چشم میخورد.
علیرضا باغبانباشی مدیرعامل شرکت هاینو درباره فروش محصولات نانویی توضیح داد:کانالهای فروش متفاوتی از آنلاین تا حضوری برای عرضه محصولات نانویی وجود دارد. این محصولات دارای چند دسته بندی مجزا هستند و از محصولات بیمارستانی تا منسوجات و لباسهای نانویی و شکم بندهای ضد امواج در دوران بارداری را شامل میشود درباره آشناترین محصول نانو، یعنی جوراب میپرسم و اینکه چگونه جوراب تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟
توضیحات باغبانباشی قابل تامل و شنیدنی است: مسلما از فروشنده معتبر باید خریداری شود. یک جوراب معمولی که دارای کیفیت متوسط است، حداقل پنج تا شش هزار تومان قیمت دارد. چطور ممکن است یک جوراب نانو را بتوان با قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کرد؟
مشخص است که آنچه فروخته میشود نه جوراب است و نه نانو!
این جورابها از الیاف بازیافتی چینی تهیه شده و جورابهای بی کیفیتی است که به صورت غیر قانونی در مترو عرضه میشود.
چینیهای آب گریز، سوغات نانو
درست روبه روی شرکت هاینو، چینی تقدیس، غرفهای در نمایشگاه دارد که نقطه تمرکز جمعیت برای بازدید، به بشقاب چینی برمی گردد که خاصیت آب گریزی دارد.
مدیری مسئول تحقیقات شرکت چینی تقدیس درباره استفاده از نانو در تولید محصولات این شرکت توضیح داد: این شرکت در راستای بسط و گسترش محصولات خود با استفاده از فناوریهای جدید طی چهار سال تحقیقات گسترده در این حوزه توانسته چینی مظروفی رابرای اولین بار در دنیا تولید کند که خاصیت آب گریزی دارد. هر ماده غذایی که در این ظرف سرو شود بدون نیاز به مواد شوینده و صرفا با استفاده از آب میتوان آن را تمیز کرد. ثبت پتنت این چینی در یورو پتنت انجام شده و توانسته بازار صادراتی هم برای خود ایجاد کند و در کشورهای ارپایی هم فروش داشته است.
بشنوید از نانو استارتاپ
پیش از این طی یک گزارش با نانو استارتاپ آشنا شدیم، اما برای اینکه بیشتر با این رویداد آشنا شویم، گفت: وگوی ما با ملکی دبیر نانو استارتاپ را ببینید..
یکی از سوالات مشترکم از مسئولان غرفههای این نمایشگاه، درباره نان آوری این فناوری بود و اینکه تا چه حد توانسته در خانه مردم جاباز کند.
فرهنگ سازی و لزوم تغییر نگرش درباره نانو یکی از پاسخهای مشترک بود و اینکه نانو با وجود مسیر طولانی که در پیش دارد توانسته سیر صعودی خوبی در بازاریابی و تجاری سازی داشته باشد.
مدیر عامل یکی از شرکتهای دانش بنیان در حوزه تولید منسوجات گفت: نانو میتواند نان را به سفره ایرانیها بیاورد به شرط آنکه از اسمش سوئ استفاده نشود و کالاهای قاچاق و بی کیفیت به این اسم فروش نرود.
اما شرکت دانش بنیان تولید کننده پاک کنندههای نانویی بابیان اینکه ایران فاصله زیادی تا رسیدن به هدف مطلوب دارد، گفت: هنوز خیلی فاصله دارد. چون فرهنگ سازی حوزه نانو نیاز به راهای بیشتر دارد متاسفانه محصولاتی که نانویی نیستند وارد بازار شدند و نگاه مردم را نسبت به این محصولات تغییر دادند و این نگرش مردم در ابتدای امر باید نسبت به نانو تغییر کند.
مسئول غرفه خانه نانویی نیز در این باره توضیح داد: تا الان خیلی سخت توانسته راه را در خانههای مردم باز کند البته این حضور کمرنگ بوده، تلاش میکنیم تا حضور بهتری در بازار داشته باشد و لی حدود ۱۰ سال آینده روند مناسبی در عرصه نانو تکنولوژی در خانهها داریم. چون نانو به همه اجسام مرتبط است و میتواند کیفیت را بهبود ببخشد.
شتاب و رشد بالایی را در حوزه نانو شاهد بودیم. در پنج سال اخیر، توسعه بازار خوبی را هر ساله شاهد بودیم و ۱۰۰ درصد افزایش رشد بازار را داشتیم. همین امر، به مرور اثراتش در زندگی مردم مشخص میشود.
نان آوری نانو، رسوخ آن در زندگی مردم و نتیجه حضورش در بازار همه میتواند به چرخه اقتصاد کشور کمک کند. اقتصادی که اگر میخواهد به نام اقتصاد مقاومتی مزین شود باید تلاش بیشتری در جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.
توسعه نانو در ایران باعث پیشرفت چشمگیر این حوزه شده تا جایی که توانسته در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد. اما تجاری سازی محصولات و فاصله گرفتن از تولیدصرف مقالات گام مهمی برای کمک این فناوری به اقتصاد دانش بنیان به شمار میرود.
شاید، سال آینده در وعده گاه همیشگی با نانو، یعنی ۱۴ تا ۱۷ مهرماه، نمایشگاه بین المللی، خبرهای خوبی از این فناوری نوین بشنویم. باید منتظر بود