مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو، فناوری پلاسمای خلاء، تمام صنایع را موثر از نانو دانست و گفت: کار در حوزه فناوری نانو، مدل جدیدی از توسعه فناوری است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا اسدیفرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو در مراسم رونمایی از دستگاه آبگریزکننده پلاسما دژ که امروز به همت مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با بیان اینکه زمانی میخواهیم در حوزهای در صنعت، یک کشور معمولی باشیم و زمانی دیگر عزم کردهایم پیشرو باشیم، لازمه پیشرو بودن در هر حوزه صنعتی را تولید ماشینآلات صنعتی آن حوزه دانست و گفت: در صنعت، هیچ حوزهای نیست که موثر از فناوری نانو نباشد.
وی با اشاره به خریداری مداوم ماشینآلات صنعتی از سوی صنایعی همچون سیمان، نساجی، فرش و کاشی، خاطرنشان کرد: صنعت، تکنولوژی را به زبان ماشین میفهمد.
مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو انتقال تکنولوژی را وارد کردن تجهیزات تولید محصول، تعریف کرد و ادامه داد: با توجه به تغییرات گستردهای که در زمینه تکنولوژی اتفاق میافتد، اخیرا بازههای زمانی انتقال تکنولوژی کوتاهتر شده است.
اسدیفرد ضمن انتقاد از تخصیص بخش عمدهای از سود تولیدکنندگان به خرید ماشینآلات، این موضوع را موجب هدر رفتن تلاش چندین ساله آنها دانست و تاکید کرد: خیلی وقتها بهترین تکنولوژی در اختیار ما قرار نمیگیرد.
وی در رابطه با موضوع فوق توضیح داد: هر کشوری که به تکنولوژی جدیدی دست یابد، ابتدا برای یک تا دو سال آن تکنولوژی را مورد استفاده قرار داده و صنایع خودش را رقابتپذیر میکند. این در حالی است که وجود تحریمها در کشور ما انتقال دیرتر تکنولوژی را موجب میشود.
مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو تصریح کرد: امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش فناوران کشور در یک عرصه "هایتک" هستیم.
اسدیفرد در همین زمینه به تولید نانو الیاف و ماسک و فیلترهای نیروگاهی اشاره و تاکید کرد: ستاد توسعه فناوری نانو از حدود هشت سال پیش فضای حاکم بر حوزه نانو را متحول کرده است.
وی با اعلام اینکه اکنون تولیدکننده و صادرکننده ماشین آلات صنعتی در حوزه ماسک و فیلتر هستیم، از تولید 30 تا 40 نوع محصول در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: این محصولات به کشورهای کره جنوبی، مالزی و چین صادر میشوند.
مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو در پایان با بیان اینکه یکی از شرکتهای کشورمان از یک سال پیش به تکنولوژی پلاسمای خلاء دست یافته است، تجاریسازی این محصول را نیازمند یک فضای پایلوت در مرحله نیمهصنعتی دانست و گفت: مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی حلقه مفقوده فرآیند تجاریسازی این محصولات به شمار میآید.