دومین جلسه شورای اندیشه ورزی شبکه قرآن و معارف سیما با حضور اعضای شورا در ساختمان این شبکه برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ دومین جلسه شورای اندیشه ورزی شبکه قرآن و معارف سیما با حضور دکتر محمدحسین محمدزاده، حجج اسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، حمید محمدی و محسن عرفاتی، سیدعلی سرابی، سعید مقیسه و امیر عربلو در سالن جلسات این شبکه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر محمدزاده رئیس شورای اندیشه ورزی با اشاره به برند سازی برنامهها جهت جذب مخاطب حداکثری گفت:: برنامههای شاخص باید فاکتورهایی را دارا باشد که بتواند جذب مخاطب حداکثری را بدست آورند و مخاطبان زیادی را برای دیدن و یا پیوستن به آن برنامه همگرا کند.
وی عنوان کرد: شبکه قرآن نیز برنامههای برندی در حوزههای مختلف قرآنی و معارفی دارد که میتوان از برنامه شمسه در حوزه آموزش قرآن که سرفصلهای مختلف آموزشی را مطرح میکند، برنامه رصد که در حوزه اطلاع رسانی فعالیت دارد، برنامه پرسمان که به پاسخگویی سوالات بینندگان در حوزههای احکام، عقائد، تربیتی و ... با حضور کارشناسان مجرب میپردازد، برنامه یاد خدا که توانسته مباحث معارفی را با یک نظم منطقی توسط کارشناسان مطرح پیش ببرد و برنامه روزی بهتر در حوزه سبک زندگی اسلامی و خانه و خانواده نام برد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما پیشنهاد داد هر یک از اعضاء به سلیقه و با توجه به روحیه خود یکی از این برنامهها را به طور اختصاصی رصد کنند و اگر مواردی و نظری در خصوص آن برنامه بود به شورا ارائه و در راستای رشد آن برنامه تصمیم گیری شود.
در ادامه دکتر محمدزاده با اشاره به این که برنامههای برند شبکه لزوما برنامههای روتین و هفتگی نیستند تأکید کرد: برخی برنامههای فصلی و مناسبتی را نیز میتوان در چارچوب برنامههای برند شبکه مورد ارزیابی قرار داد. به عنوان مثال برنامه «بشارت ۱۴۵۱» که در تابستان سال جاری پخش شد را میتوان از این سنخ به شمار آورد که از برنامههای برند شبکه قرآن و معارف و حتی شبکههای دیگر رسانه ملی است.
وی ضمن پیشنهاد برنامه ریزی لازم برای «بشارت ۱۴۵۲» و پرداختن به سه رویکرد جزء محوری، سوره محوری و محتوا محوری در برنامه «بشارت» اظهار داشت: میتوان راهبرد مربوط به «بشارت ۱۴۵۲» را با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مبنای گفتمان سازی طراحی کرد و همچنان که مقام معظم رهبری بر معارف و پیامهای سوره مبارکه ممتحنه تأکید داشتند میتوان برنامه ریزی برای طرح ۱۴۵۲ را با محوریت این سوره مورد توجه قرار داد.
در این جلسه حجت الاسلام حشمتی، معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به موضوع اخلاق فردی و اجتماعی و اهمیت آن اظهار داشت: به نظر میرسد یکی از نیازهای جامعه ایران پرداختن به این موضوعات باشد و باید در شبکه قرآن و معارف سیما مورد تمرکز و تأکید قرار بگیرد.
حشمتی علاوه بر این پیشنهاد کرد: با پرهیز از نگاه متشتت به چند موضوع، صرفا بر یک موضوع تمرکز شود.
در ادامه حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به ضرورت ریل گذاری و تعیین خطوط اصلی و راهبردی شبکه گفت: مدیران فرهنگی باید فارغ از میزان حضور خود در جایگاه فعلی به تعیین راهبرد طولانی مدت بپردازند.
وی با اشاره به این که نیازهای فرهنگی جامعه بایستی سنجیده شوند و باید آموزش اعتقادات، اخلاق و احکام مورد توجه جدی قرار بگیرد.
در انتهای این جلسه مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به برگزاری جلسه آینده شورای اندیشه ورزی شبکه، موضوع ارزیابی برنامههای برند شبکه و همچنین تصمیم گیری برای برنامه «بشارت ۱۴۵۲» را به عنوان دستور کار جلسه آینده تعیین کرد.