نویسنده و استاد قرآن خطاب به دانشجویان راهی پیادهروی اربعین گفت: اربعین خارج از تاریخ مدرنیته در حال وقوع است.خادم و زائر هر دو متوجه درک حضور تاریخی باشند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شاید او را با کتاب معروف آشتی با خدا بشناسید یا کتاب کربلا، مبارزه با پوچیهایش را تورق کرده باشید، شاید هم بعد از نماز مغرب و عشا پای یکی از سخنرانیهای گرم و پرشورش در مسجد نشسته باشید.
اصغر طاهرزاده، از همان جنس آدمهایی که اگر در جمعی باشد تا لب به سخن نگشاید میان جمعیت تفاوتش را با دیگران احساس نمیکنید، ساده و بیتکلف است و حتی ممکن است آخر مجلس کنار در نشسته باشد.
چندین کتاب در مورد کربلا دارد و تخصصی در بحثهایش به تشریح «مسئولیت فهم حرکت اربعینی» اشاره کرده و همین سال گذشته در پیادهروی اربعین شرکت داشته است. امروز میکروفون را مقابل او گذاشتهایم تا ببینیم به جوانان و دانشجویان راهی پیادهروی اربعین چه توصیهای دارد.
انسان اربعینی، بشری که میخواهد حیاتش دیگر سکولار نباشد
با کمال تواضع با لهجه اصفهانی، پشت گوشی خوش و بشی میکند و میگوید: زوار مراقب باشند که تاریخی در حال رقم خوردن است. یک حیات جدیدی از حیات دینی به میدان آمده است که میخواهد حیات بشری را که میخواهد ادامه حیاتش دیگر سکولار نباشد را رقم بزند، عزیزی که به اربعین وارد میشود مواظب باشد که میخواهد یک حرکت تاریخی رقم بزند.
اربعین خارج از تاریخ مدرنیته در حال وقوع است/ زوار متوجه درک حضور تاریخی باشند
به تفاوت روح مدرنیته و روح اربعین اشاره میکند و میگوید: جنس مدرنیته جنس سودجویی و تکبر است، اما این فرهنگی که در اربعین به صحنه میآید از جنس ایثار و تواضع است پس معلوم است بیرون از تاریخ مدرنیته خودش را تعریف میکند در واقع روحی خادمینی که در نهایت ایثار و تواضع وارد صحنه اربعین میشوند را در بر میگیرد که این چیز سادهای نیست در قرآن داریم که اذا اوحیت الی الحواریون یعنی همان طور که به عیسی وحی کردیم به حواریون هم وحی کردیم که عیسی را بفهمند.
استاد قرآن دانشجویان و مردم در واقع یک روحی به میدان آمده که رفقا باید حواسشان باشد که این یک درک حضور تاریخی است و درک حضور تاریخی خیلی فرق میکند مثل شب عاشورا که یاران امام حسین (ع) دنبال بهشت نبودند، اگر میخواستند بروند هم که حضرت سیدالشهدا گفته بود بروید، اما میخواستند در کنار امام حسین (ع) در تاریخی که او رقم میزند و شروع میکند وارد شوند و این از هزار بهشت بالاتر است.
توضیح میدهد که تا قیام قیامت هم هر حرکتی که مقابله ظلم به راه بیفتد یاران امام حسین (ع) در آن حاضرند و میگوید: در مسئله پیادهروی اربعین هم همین طور است، دارد تاریخی شروع میشود و حضور تاریخی که شروع میشود بیرون از تاریخ مدرنیته و از جنس ایثار و تواضع است که باید درک شود درکش هم به این است که فروغ این چنینی داشته باشند.
خادم و زائر فرقی نمیکنند/ هر دو مسئولیت فهم تاریخی اربعین را به دوش دارند
به درک و دریافت شدن زائر و خادم در اربعین اشاره میکند و میگوید: زائر و خادم هیچ فرقی نمیکنند همان طور که خادم دارد با ایثار و تواضع نشان میدهد که درک و دریافت شده است یعنی در برگرفته شده است، یعنی ملتی میخواهد کربلایی را به اسم اربعین وارد تاریخ ما بکند لذا زائر هم باید بفهمد که در چه صحنهای قدم میگذارد پس تکلیف اول فهم تاریخی قضیه اربعین است.
حیات برتر از آن کسی است که انقلاب اسلامی را بفهمد
معتقد است اگر کسی انقلاب اسلامی را بفهمد، میفهمد که چرا استکبار با او درگیر میشود و میگوید:، اما اگر نفهمد هر روز میخواهد عزا بگیرد که خدایا چه کنم که با استکبار درگیر نشوم پس جنس عبور از مدرنیته این است که استکبار با شما درگیر شود، نتیجهاش هم این میشود که حیات برتری نصیب شما میشود و ادامه مدرنیته نیستید و وقتی درگیر میشوید دارید افق عبور را در خودتان تجربه میکنید.