به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حسین خسروی، دبیر کل اجرایی برگزاری مسابقات ماکارونی دانشجویی در مراسم اعلام نتایج این مسابقات در دانشگاه علمی- کاربردی شهرداریهای مشهد گفت: طبق روال هرساله، امسال هم کارگاه و مسابقات «شبیه سازی سازه های مهندسی با مصالح ماکارونی» را در دانشگاه آموزش عالی علمی- کاربردی شهرداری های خراسان (مشهد)برگزار کردیم.
وی بیان کرد: کارگاه این مسابقات از ساعت ۸ صبح شروع و تا ساعت ۱۳ بعدازظهر مباحث تئوری تدریس شده و از ساعت ۱۴ بعدازظهر دانشجویان و مهندسین شرکت کننده با کمک مدرسین به ساخت سازه ماکارونی مشغول شدند و این امر تا حدود ساعت ۲۱ شب به طول انجامید.
دبیر کل اجرایی برگزاری مسابقات ماکارونی افزود: بعد از مراحل ساخت سازه های ساخته شده توسط شرکت کننده ها در محل آمفی تئاتر دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ها به نمایش گذاشته شد و سه تیم مشخص شدند.
خسروی در خصوص کارگاه برگزار شده خاطر نشان کرد: این کارگاه شامل مصالح برای ساخت سازه میباشد همچنین پک های آموزشی، حمایت مالی و علمی از سه تیم برتر در مسابقات کشوری و اعطای گواهی معتبر آموزشی به شرکت کنندگان از دیگر برنامههای این مسابقات بود.
وی افزود: در این دوره ۹۵نفر از دانشجویان دانشگاه ایی همچون فردوسی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و خیام و صنعتی سجاد و ...شرکت کردند که نتیجه آن ثبت رکورد ۲۲۰۰ از دانشگاه آزاد و تیم دوم و سوم به ترتیب دانشگاه الزهرا و صنعتی سجاد مشهد بود.
در ادامه محمدزاده شادمهری، مدرس کارگاه مسابقات ماکارونی افزود: مباحث کارگاهی شامل تدریس کلیات علم استاتیک، سازه های خرپایی و تحلیل آن ها، بررسی ماکارونی از بُعد سازه ای، معرفی انواع گرایش های سازه ماکارونی، دلایل انتخاب ماکارونی به عنوان عنصر سازنده، انجام آزمایشات مقاومتی مربوط به ماکارونی، مدل سازی و آنالیز سازه در نرم افزار Auto cad & Sap2000، طراحی و مدل سازی نمونه ای از سازه و اجرای نمونه ای از سازه توسط دانشجویان و نحوه تخمین راندمان میباشد.
وی با بیان اینکه هدف از این دوره آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان و مهندسین با مباحث استاتیکی است به اهداف برگزاری این کارگاه اشاره و تصریح کرد: این طرح میتواند به عنوان یک طرح آموزشی برای دانشجویان و مهندسین رشته مهندسی عمران ایفای نقش کند، چون این امکان را به دانشجویان میدهد تا با استفاده از مصالح ارزان، سبک و قابل دسترس دست به طراحی و ساخت سازههای مختلف زده و با این کار تمامی دروس فرا گرفته در زمینه سازه را به عمل تجربه کنند.
وی بیان کرد: از آنجایی که روشهای محاسباتی بسیاری برای تحلیل و برآورد سازه وجود دارد، بنابراین از برجسته ترین اهداف این سیستم ایجاد فضایی برای بالا بردن سطح محاسبات و پیدا کردن روش های نوین در تحلیل ها که منجر به دستیابی بهترین طرح و امکان بالا بردن تعداد آزمون خطا که بسیار حائز اهمیت هست را برای دانشجویان مهندسی فراهم میکند.
این مدرس خاطرنشان کرد: دانشجویان بایستی با استفاده از مسائل تئوریک فرا گرفته در دروس مقاومت مصالح و آزمایشگاه های مربوط به آن تلاش کنند تا خصوصیات عنصر سازهای جدید را از جهت میزان تحمل نیروی کشش و فشار و خمش کشف نمایند.
محمدزاده شادمهری ادامه داد: دانشجویان بایستی با تحلیل سازهها و به کارگیری نرم افزارهای کامپیوتری (sap 2000 ,ansys , abaqus, … ( به آنالیز و در نهایت طراحی سازه مورد نظر از نظر طراحی و اختصاص مقاطع از جمله مثلث یا باکس و... برای المان های فشاری و کششی و سایر اعضای خرپا و همچنین نحوه مدل کردن آن در اجرا، طرز ساخت و پیاده سازی مقاطع مرکب، مدل سازی و مشخص کردن نوع اتصالات از جمله اتصال صلب و مفصلی با توجه به شناخت نیروها و ایجاد آن در سازه از طریق چسب بکار رفته، متره کردن و برآورد وزن سازه و همچنین برآورد زمان مورد نیاز برای پیاده سازی طرح و اجرای سازه و بهینه سازی سازه از طریق کاهش وزن (طراحی به گونه ای است که کمترین وزن ممکن از سازه بتواند بیشتر بار را تحمل کند) و همچنین کاهش خمش موجود در اعضا (بخاطر حساسیت مصالح و ضعف در برابر خمش) بپردازند.