به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، منصور غلامی عصر دیروز در نشست خبری که با خبرنگاران در دانشگاه فردوسی مشهد داشت، در خصوص دانشجویان ستارهدار گفت: آنچه در سالهای گذشته بحث بود، برخی داوطلبان در تکمیل پرونده مرحله ورود به دانشگاه دچار یکسری موانعی، نوعا از طریق مباحث گزینشی میشوند و این افراد عملا هنوز دانشجو نشده بودند که بخواهیم عنوان دانشجوی ستارهدار روی آنان بگذاریم.
وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه اشخاص مورد بحث اصلا دانشجو نبوده اند و داوطلبان ورود به دانشگاه بودند، افزود: در شرایط فعلی در بررسیها متوجه شدهام که پرونده تحصیلی برخی افراد هنوز تکمیل نشده و در پشت خط ورود به دانشگاه هستند.
وی بیان کرد: بنابراین اشتباهاً به آنان دانشجو میگویند در حالی که این افراد هنوز دانشجو نشدهاند. حتی فارغ التحصیلان که قصد اشتغال در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند از نظر من تا زمانی که برای این مقاطع ثبتنام نکردهاند، دانشجو نیستند.
غلامی گفت: نیت مسئولان بر این است که مشکلات این افراد که بعضا مشکل نقص پرونده تحصیلی را دارند، حل شود و این افراد پروندههایشان تکمیل و وارد دانشگاه شوند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: طبق آمار تعداد کمی با دلایل مختلفی در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی بودند و برای آنان سوال بود که در سابقه خودشان آیا محکومیت دارند یا ندارند؟ خوشبختانه با کمک مسئولین و نهادهای مربوطه این افراد نیز مسائلشان حل شده است.
وی متذکر شد: اکنون برای دواطلبان ورود به دانشگاهها در مقاطع تحصیلات ارشد و دکتری در نیم دوم سال تحصیلی ۹۶ مشکلی به لحاظ، اصطلاح دانشجوی ستاره دار نداریم.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: چنانچه از دواطلبان امسال کسی فکر می کند و دلیل دارد مبنی بر اینکه میتوانسته به دانشگاه وارد شود؛ اما موانعی ایجاد شده که این امر برای وی ممکن نشده است با مدارکی که دارد، میتواند با من مکاتبه کند و ما به آن موضوع رسیدگی خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: ممکن است تعدادی مدعی باشند که در سالهای گذشته به دلیل ستاره دار بودن نتوانستهاند وارد دانشگاه شوند، این موضوع پیگیری میشود و در خواست آنان هم انجام می شود.
آموزش عالی کشور زمینههای همکاری محققان را با بخش صنعت ایجاد کند
غلامی در پاسخ به این سئوال که برنامه های دولت دوازدهم در دانشگاه ها و چالشهای آنها چیست؟ تصریح کرد: این دولت هنوز با چالشهایی مانند توسعه اقتصادی و مسائلی مربوط به آن مواجه است؛ اما با توجه به آمار و ارقام آنچه که اتفاق افتاده، بسیار چشمگیر بوده و آنچه که باقی مانده کار بزرگی را می طلبد.
وزیر علوم گفت: آموزش عالی کشور بدنه فکری جامعه است و علاوه بر آموزش دانشآموختگان باید زمینههای همکاری محققان را با بخش صنعت در جهت ارتقاء جایگاه صنعت و حضور حوزههای فناوری برای به روز کردن فناورهای در کشور ایجاد کند.
وی افزود: به روز کردن فناوریها، استفاده از فناوریهای جدید، گسترش این نوع فناوریها و خلق فناوری در دنیای امروز ضرورت حرکت در مسیر توسعه است.
حضور جامعه دانشگاهی در صنعت از برنامه های وزارت علوم است
غلامی بیان کرد: حضور جامعه دانشگاهی در صنعت و در داخل جامعه به منظور حل مسائل صنعت و جامعه از برنامه های وزارت علوم است که قاعدتا باید از طرف مقابل نیز حرکتها و استقبال نیز صورت گیرد که زمینهها فراهم است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: مهمترین چالشها در پیش رو ضعف در ارتباط دانشگاه با صنعت است، هر چند که نیاز به بهرهگیری از دانشگاهها احساس می شود؛ اما حرکت به این سمت خیلی کند است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این موضوع که به منظور در اختیار گرفتن تکنولوژی روز در جهت حل مسائل و توانایی رقابت با فناوریهای روز در نظر داریم از دانشگاه ها پشتیبانی مالی بیشتری داشته باشیم خاطرنشان کرد: دادن امکانات به دانشگاهها خود حرکت سنگینی است.
3000 شرکت دانش بنیان داریم
وزیر علوم بیان کرد: اکنون وارد دانشگاه نسل سوم شده ایم و دانشگاههای متعددی داریم که فناوری خود را به عرصه کسب وکار تبدیل میکنند، البته هنوز در شروع کار هستیم؛ اما سرعت بسیار بالا است.
غلامی متذکر شد: در زمینه فناوری مانند آی تی دانشگاهها به روز هستند و شرکتهایی داریم که در طول شش سال به شرکتهای بزرگ کشور تبدیل شدهاند و در حال حاضر سه هزار شرکت دانش بنیان داریم.
وی در خصوص اجرای نقشه جامع علمی کشور در دانشگاهها گفت: بخشی قابل توجهی از نقشه جامع علمی در دانشگاهها اجرایی شده و هدف این است که تا سال ۱۴۰۰ بخش اصلی این نقشه اجرایی شود.
وزیر علوم به مشکلات شرکت های دانش بینان نیزاشاره کرد و افزود: کسانی که از کمی مبالغ و طی کردن فرآیندههای اداری گله میکنند، بدانند که این موضوعات در حال اصلاح است و تسهیلات قطعا افزایش پیدا می کند.