کد خبر:۶۵۷۴۸۸
رضایی در کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی دانشگاه شریف:

کارآمدی و شایسته سالاری در امور اقتصادی و ایجاد عدالت در سه قوه ضعیف است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وجود اینکه نظام دستاورد‌هایی نظیر حفظ دمکراسی و امنیت را به همراه داشته است اما کارامدی و شایسته سالاری در امور اقتصادی و اجتماعی و استقرار عدالت در قوای سه گانه ضعیف است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی که در سالن همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است گفت: مفهوم مشترکی وجود دارد که عامیت سیاسی نام دارد و سرفصل جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین اساس تعریف شده است اگر مبنای مشروعیت را در ادبیات سیاسی متعارف، مشارکت مردم در تعیین دولت‌ها بدانیم آنگاه رای و انتخاب مردم از نوعی عامیت برخوردار است.

وی افزود: در مقابل نوعی از حکومت‌ها که به واسطه یک فرد یا گروه محدودی شکل می‌گیرد و اراده مردم در تعیین آن‌ها نقشی ندارد از عامیت برخوردار نیست، نوعی از عامیت عامیت یگانه عمومی نام دارد که حکومت دمکراسی را شامل می‌شود در حکومت سه گانه عمومی اگر عامیت با ماهیت دینی وارد نظم سیاسی و سامانه حکمرانی شود آنگاه سه گانه عمومی شکل می‌گیرد در ایران عامیت دینی برخواسته از مشروعیت دینی و مردمی می‌باشد.

رضایی تاکید کرد: در حکمرانی کشور سه مبنای قانون، دین و اجرا وجود دارد بنابراین این نظام سامانه جدیدی را شکل می‌دهد و اجرا تابعی از قانون و دین می‌شود البته قانون هم نباید مغایر با دین باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه عامیت سوم نوع جدیدی از حکومت‌های دمکراتیک است گفت: پیدایش جمهوری اسلامی به عنوان نوع جدیدی از حکومت‌های دمکراتیک و رای مردم می‌باشد البته دو نوع تعارض دینی و مدنی وجود دارد و ممکن است مسئول اجرایی در اثر سلیقه یا برداشت‌های متفاوت قوانین را نقض کند تعارض دینی نیز در اجرا و قانون ممکن است به وجود بیاید البته تعارض تصمیم گیری‌ها از طریق نظارت مجمع حل و فصل می‌شود.

وی به تشریح تفاوت‌های اسلام با مسیحیت پرداخت و گفت: تفاوت اسلام با مسیحیت در تربیت و محتوای آن در بعد سیاسی و اجتماعی آن است که قادر است با رای مردم سازگاری داشته باشد.

رضایی با طرح این سوال که آیا در جمهوری اسلامی ایران دو ریاستی وجود دارد گفت: در جمهوری اسلامی ایران سه اراده مکمل وجود دارد که برهمین اساس نظام ریاستی آن از وحدت برخوردار است. وحدت و یکپارچگی در اداره جامعه ایران در صورت پای بندی به مبانی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تشریح کارکرد‌های عامیت سوم پرداخت و گفت: ولایت یک چارچوب دینی برای قانون و اجرا در جامعه است و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و سایر نهاد‌ها وظایفی را برای انجام آن دارند اگر دولت را از چهار عنصر مردم، سرزمین، حاکمیت و قانون اساسی بدانیم جمهوری اسلامی ایران عنصر اسلام را نیز به آن اضافه کرده است.
وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران دولت همان نظام در ادبیات سیاسی کشور ماست و نظامی مردمی و اسلامی است که قانون اساسی نماد مکتوب آن می‌باشد در حالی که حکومت شامل کلیه مسئولان و کارگزاران سه قوه است.

رضایی اظهار داشت: با وجود اینکه نظام دستاورد‌هایی نظیر حفظ دمکراسی، ساخت زیربنا، دیپلماسی و رفاه را به همراه داشته است اما کارامدی و شایسته سالاری در امور اقتصادی و اجتماعی و استقرار عدالت در قوای سه گانه ضعیف است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه مردم سالاری دینی سرمشق قانون، اجرا و رهبری است گفت: اسلام با عقلانیت جمعی و بالعکس تعارضی ندارد و مشکل اصلی حکمرانی در ایران مربوط به کارامدی قوای سه گانه کشور است باید راهکار‌هایی برای شایسته سالاری، شفافیت، انضباط و وحدت سیاسی در اصول جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌های انقلاب در قوای سه گانه ایجاد شود و تنظیم رابطه بین این سه قوه صورت گیرد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار