واکاوی ابعاد نامه رهبر انقلاب و شخصیت ایشان به جوانان خارجی در چارچوب مفهوم انقلابی وظیفه کنونی نخبگان است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست تبیین و نقد کتاب منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنهای اثرحجتالاسلام و المسلمین خسروپناه در سالروز نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان در کشورهای غربی با حضور صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسینی وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی دولت دهم، حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه، سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بینالملل و عضو هیئت علمی دانشگاه، جعفر درونه دبیرهمایش طلوع حقیقت و جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
در ابتدای این همایش جعفر درونه دبیر همایش طلوع حقیقت با اشاره به این که اول بهمن ماه سالروز صدور اولین نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی در سال ۱۳۹۳ و همچنین سالروز صدور پیام ایشان به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا در سال ۱۳۹۵ است، ازاین اقدام رهبرمعظم انقلاب به عنوان اقدامی هوشمندانه، ابتکاری وبه هنگام نام برد که صرفا در چارچوب مناسبات رسمی سیاسی، دیپلماتیک و حتی دیپلماسی عمومی قابل تحلیل و تفسیر نیست.
درونه با بیان علل عدم فهم عمیق نامه رهبر معظم انقلاب در قالب مناسبات رسمی و دیپلماسی عمومی گفت: اولین دلیل این مطلب آن است که این نامه از جانب یک رهبر سیاسی صادر نشده بلکه از جانب یک رهبر معنوی و مذهبی صادر شده، ثانیاً مخاطبش نیز جوانان هستند، ثالثاً هدف از این اقدام تحمیل نرم خواستههای سیاسی و فرهنگی یک کشور در کشور دیگر از طریق ابزار دیپلماسی عمومی نیست بلکه به دنبال ایجاد یک تحول خودآگاهانه در مخاطبان هدف است.
وی گفت: ظاهر نامه نشان میدهد که بهانه صدور نامه، محکومیت اقدام جنایتکارانه داعش در حمله به شهروندان فرانسوی درشهر پاریس است، اما هدف اصلی این اقدام برهم زدن پروژه اسلام هراسی سیاستمداران و رسانههای غربی بود که رفته رفته به اسلام ستیزی و مسلمان ستیزی تبدیل شده بود. ایشان با این اقدام ابتکاری خود تهدید اسلام هراسی و اسلام ستیزی را به فرصتی برای شناساندن اسلام واقعی تبدیل کردند.
درونه در ادامه با تأکید بر این که پیام رهبر انقلاب با پیامهای فرهنگی و سیاسی سایر رهبران جهان متفاوت است، ماهیت اصلی این نامه را دعوت آن هم دعوتی از جنس دعوت انبیا و اولیای الهی دانست و گفت: یکی از روشهای به کار گرفته شده در این نامه، روش سئوال کردن از مخاطب است.
وی در توضیح این مطلب گفت: استراتژی سوال کردن یکی از استراتژیهای مهم پیامبران و اولیای الهی برای دعوت مردم به حقیقت بوده است. پیامبران به فطرت حقیقتجوی انسانها اعتقاد دارند و سوال، بیدارساز فطرت است، سئوال برای حقیقتطلبی ایجاد انگیزه میکند و همچنین زمینهساز پذیرش پاسخ صحیح در مخاطب است. همچنین سوال برای انسان مسئولیتآفرین و حرکت آفرین است.
دبیر همایش طلوع حقیقت ضمن بیان شواهد قرآنی برای این بحث گفت: روش حضرت آیت الله امام خامنهای برای دعوت جوانان کشورهای غربی به اسلام در این نامه، استفاده از این استراتژی بوده است.
وی با اشاره به آیه ۱۵۷ سوره اعراف وظیفه مؤمنان در برابر پیامبران الهی و اولیای حق را احترام و بزرگداشت، نصرت و یاری آنان در پیام رسانی و تبعیت از محتوای پیامهای آنان دانست و بر همین اساس از دو اقدام زیر به عنوان اقداماتی اساسی برای نصرت و یاری رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف نامهها یاد کرد.
اول شناساندن اسلام واقعی یعنی همان اسلامی که رهبری معظم انقلاب در این نامه جوانان غربی را به شناخت بی واسطه از آن دعوت کرده اند.
دوم شناساندن شخصیت صادر کننده این نامهها یعنی شناساندن مبانی فکری و سیره عملی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان جویای حقیقت در غرب.
وی ضمن ارزشمند و تحسین برانگیزدانستن اقدام حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه و همکارانشان در تدوین منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنهای به عنوان پاسخی درخور به این نیاز گفت:
برای شناخت ابعاد علمی و عملی هر شخصیتی باید بررسی کنیم که او خود به سئوال «من کیستم؟» چه پاسخی داده است و چه تعریفی از خودش ارائه داده است.
وی افزود: در بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مییابیم که ایشان در پاسخ این سئوال فرموده اند: «من انقلابی ام» لذا شایسته است ابعاد فکری، عملی و انگیزشی ایشان از این منظرمورد بررسی قرار گیرد.
درونه در پایان انقلابی بودن شخصیت فکری آیت الله خامنهای را در پای بندی به اسلام انقلابی و اسلام ناب محمدی (ص) و ابعاد عملی انقلابی گری ایشان را در تقابل جدی با نظام سلطه و استکبارجهانی و مصداق اتم آن یعنی آمریکا و خاستگاه اقدام و عمل انقلابی و وجوه انگیزشی ایشان را در تکلیف گرایی و یاری دین خدا و باورمندی به نصرت الهی دانست.