وی ادامه داد: دهه فجر امسال دارای دو وجه متمایز نسبت به سالهای گذشته است، اول همزمان شدن با دهه اول فاطمیه و دوم ناظر به پیروزیهای غرورآفرین کشورمان در عرصههای بینالمللی است و حوادثی که دشمنان به دلیل همین پیروزیها در داخل کشور رقم زدند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نگاه چند بُعدی آموزش و پرورش به دهه فجر امسال افزود: اولین بُعد، اهمیت اصل مناسباتی دهه فجر است که در آن پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد و دانشآموزان و فرهنگیان طلایهداران آن بودند؛ ضمن اینکه آموزش و پرورش با تقدیم 41 هزار شهید دانشآموز و فرهنگی در دفاع مقدس سهم زیادی در این پیروزیها داشت.
کاظمی با اشاره به اهمیت دهه فجر در تربیت سیاسی دانشآموزان خاطرنشان کرد: این دهه بزرگترین فرصت تربیتی در تربیت سیاسی دانشآموزان است تا با هویت انقلابی، گفتمان انقلاب و ارزشهای نظام آشنا شده و این موضوعات را در وجود دانشآموزان نهادینه کنیم.
وی اضافه کرد: این دهه، فرصتی برای آموزش و پرورش از جهت دمیدن روح امید و نشاط در مدارس کشور است و ما این ایام را موقعیتی میدانیم تا دانشآموزان، خلاقیتهای هنری خود را در عرصههای مختلف بروز دهند ضمن اینکه موقعیتی برای افزایش بصیرت دانشآموزان نسبت به فلسفه انقلاب اسلامی است چرا که دانشآموز را مهمترین عنصر در این حوزه برای حضور در عرصههای انقلاب قلمداد میکنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکردهای آموزش و پرورش در دهه فجر بیان داشت: اولین رویکرد، تمرکز در مدرسه و تدوین برنامهها با نگاه مدرسهمحوری است تا دانشآموزان در عرصههای مختلف شرکت کنند ضمن اینکه زمینه مشارکت همه دانشآموزان و تشکلهای دانشآموزی در برنامههای دهه فجر از جمله اهداف دیگر است و تأکید بر جایگاه بلند ولایت و رهبری و نقش آن در پیروزی و هدایت انقلاب اسلامی بعد از رحلت امام(ره) به دست توانمند و هدایتهای رهبر معظم انقلاب از جمله رویکردهای ما است.
کاظمی تقویت گروه ملی و دینی، ایجاد وحدت و همبستگی با استفاده از ظرفیت تشکلهای دانشآموزی را از جمله دیگر رویکردهای آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تمرکززدایی با استفاده از موقعیت فرهنگی و دینی استانها، یکی دیگر از رویکردهای ما در اجرای برنامههای دهه فجر است.
وی با اشاره به اینکه آغاز دهه فجر امسال مصادف با روز پنجشنبه و تعطیلی مدارس است،ابراز داشت: در این روز مراسم نمادینی توسط ستاد دهه فجر استانها برگزار شده و گلبانگ انقلاب در مراکز به صدا در میآید و دانشآموزان در آن مشارکت میکنند اما زنگ انقلاب روز شنبه 14 بهمن ماه در همه مدارس به صدا در خواهد آمد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری راهپیمایی 22 بهمن متذکر شد: امسال این راهپیمایی از سالهای دیگر متمایز است و با حضور باشکوه دانشآموزان، ماندگاری بیشتری خواهد داشت ضمن اینکه حضور تشکلهای دانشآموزی به صورت منسجم در راهپیمایی 22 بهمن و اقداماتی در جهت پرمحتوا کردن مراسم از جمله برنامههای دیگر راهپیمایی 22 بهمن است.
کاظمی یادآور شد: امسال آموزش و پرورش تمام برنامههای دهه فجر را در قالب کتاب و شامل برنامههای مختلف تدوین کرده و به مدارس ارسال کرده است که این کار برای نخستین بار انجام میشود.
وی افزود: برای تمام کمیتههای فرهنگی و دانشآموزان در سطح کشور شرح وظایف را ارائه دادهایم و بستههای مختلفی را در بخشهای مختلف تعریف کردهایم که این برنامهها با در نظر گرفتن دهه اول فاطمیه و شرایط منطقهای اجرا میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، تجدید میثاق با آرمانهای امام(ره) و شهدا و غبارروبی مزار شهدا، فضاسازی متناسب با ایام دهه فجر مدارس برای ایجاد روحیه نشاط و امید در دانشآموزان، برگزاری مسابقات در حوزه کتابخوانی، روزنامهنگاری، نقاشی، سرود، قرآن و مسابقات ورزشی را از جمله برنامههای در نظر گرفته شده در ایام دهه فجر عنوان کرد.
کاظمی برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد هویت دینی و ملی، توزیع و برافراشته شدن آن در برنامههای مختلف دانشآموزان از جمله برنامههای دیگر آموزش و پرورش برشمرد و خاطرنشان کرد: برگزاری صبحگاه مشترک تشکلهای دانشآموزی و اجرای سرودهای مرتبط با این ایام در مدارس از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به ویژگیهای برنامه امسال دهه فجر تأکید کرد: فراگیری برنامهها از جمله کارویژه برنامههای امسال است با این مضمون که برنامهها را در سطح مدارس بردهایم و به جای برنامههای ملی و متمرکز، این برنامهها را در مدارس اجرا میکنیم و بر هویت دینی و ملی دانشآموزان متمرکز هستیم.
به گزارش فارس، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: پوستری به مناسبت سیامین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای مدارس طراحی شده که نماد هویت دینی و ملی و برخاسته از فضای مدارس طراحی شده است.
کاظمی با اشاره به کارویژه دیگر برنامههای امسال دهه فجر افزود: هر مدرسه یک سرود همگانی برگزار میکند که شامل دو سرود برای مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم است که محتوای آن با مضامین حماسی، انقلابی و شورآفرین تدوین شده است.
وی کارویژه سوم برنامههای دهه فجر امسال را برگزاری یک نمایشگاه در هر مدرسه عنوان کرد و گفت: مدارس بنا به ظرفیت مالی و خلاقیتهای دانشآموزان یک نمایشگاه در خود ایجاد میکنند تا همه دانشآموزان در این برنامه شرکت کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: «هر مدرسه یک جُنگ»، یک عنوان یکی دیگر از برنامههایی است که بعد از ایام دهه اول فاطمیه در مدارس برگزار میشود و در این مراسم از دانشآموزان خلاق و نخبه تقدیر میشود؛ ضمن اینکه تئاترهای زنگ تفریحی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی و دهه فجر در مدارس اجرا میشود.
کاظمی با اشاره به کارویژه دیگر برنامههای دهه فجر آموزش و پرورش عنوان کرد: «هر مدرسه یک جام فجر» شامل برگزاری مسابقات ورزشی یکی دیگر از برنامههای طراحیشده است؛ ضمن اینکه برگزاری جلسات استماع تلاوت قرآن دانشآموزان در مدارس برگزار میشود و در کنار این برنامههای همایش یاوران انقلاب با حضور تشکل پیشتازان سازمان دانشآموزی در 750 منطقه آموزش و پرورش برگزار میشود.
وی با اشاره به توجه به هویت ملی و دینی دانشآموزان تأکید کرد: کار تربیتی و پرورشی کار راحتی نبوده و دارای پیچیدگیهایی است و دانشآموزان در معرض آسیبهایی که در جامعه وجود دارد، قرار میگیرند و در این شرایط نیاز است به هویت ملی و دینی دانشآموزان توجه کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز بیشترین آسیبها را جامعه و دانشآموزان در فضای مجازی میبینند که در این خصوص ایجاد شبکه تعاملی سینا اقدامی در این جهت است که برنامههای مختلفی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در قالب فیلم و انیمشن در فضای مجازی به نمایش میگذارد.
کاظمی با بیان اینکه تحول محصول عوامل مختلفی است، افزود: نباید سهم خانواده، رسانهها و فضای مجازی را در این خصوص نادیده بگیریم و آموزش و پرورش از حداکثر ظرفیتی که دارد برای تحقق تربیت تمامساعتی مبتنی بر سند تحول تلاش میکند اما به تنهایی نمیتواند این کار را انجام دهد و نیازمند مشارکت همه دستگاهها به ویژه نهادهای تربیتی است.
وی با اشاره به استراتژیهای معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان داشت: توسعه فرهنگ نماز، قرآن و عترت اولین استراتژی این معاونت است ضمن اینکه توسعه مهارتهای دانشآموزان در عرصههای مختلف و فعالیتهای اخلاقمحور، بالا بردن مهارتهای دانشآموزان و ایجاد امید و نشاط در بین آنها از جمله استراتژیهای دیگر معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: رویکرد فراگیری و عمومیسازی به جای فعالیتهای نخبهگرایی صرف و استفاده از ظرفیت فضای مجازی استفاده از ظرفیت تشکلهای دانشآموزی شامل سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای دانشآموزان و بسیج دانشآموزی و مشاهده سمنهای مردمی از جمله رویکردهای دیگر معاونت پرورشی و فرهنگی است.
به گزارش فارس، کاظمی گفت: نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی در دست تهیه و تدوین است.
محمدرضا مسیبزاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای قرآنی آموزش و پرورش در دهه فجر امسال گفت: در دهه فجر سال جاری 60 هزار محفل انس با قرآن در مدارس کشور برگزار میشود ضمن اینکه 32 محفل قرآنی متمرکز استانی برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: برگزاری نمایشگاه ویژه دستاوردهای قرآنی مدارس کشور دیدار با خانواده شهدای قرآنی و تجلیل از آنها برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز در مرحله منطقهای، برگزاری جشنهای تکلیف دانشآموزی و اجرای طرح ملی الگوی تلاوت در 12 استان از جمله برنامههای قرآنی دهه فجر است.