وزیر آموزش و پرورش از تصویب مصوبهای خبر داد که برگزاری هرگونه آزمون در مدارس ابتدایی را ممنوع میکند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی شب گذشته در برنامه «پیش رو» که از شبکه چهارم سیما پخش شد درباره برخی مسائل آموزش و پرورش سخن گفت.
وی در این برنامه با اشاره به اینکه ۸۰ میلیون جمعیت کشور جزء ذینفعان آموزش و پرورش هستند، گفت: همه نهادهای کشور به ویژه نمایندگان محترم مجلس باید در کنار آموزش و پرورش باشند تا این دستگاه بتواند پیشرو باشد. تصویر آینده هر جامعهای از تصویر امروز مدارس آن پیداست.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: متاسفانه در مدارس مفاهیمی را آموزش میدهیم که خارج از مدرسه برای دانش آموزان مورد نیاز نیست و آموزش و پرورش امروز، از کیفیت بایسته برخوردار نیست.
وی اظهار کرد: باید مبانی درسی در مدارس ما، نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان باشد. دانش آموزان ما باید چگونه صحبت کردن، چگونه طرح ریزی کردن برنامهها و چگونه شادی کردن را یاد بگیرند.
بطحایی اضافه کرد: در ۶ سال اخیر حدود ۳۰ درصد از سند تحول بنیادین اجرایی شده، ولی بخش اعظم آن هنوز مانده است. تمرکز شدید تصمیم گیری در آموزش و پرورش کشور، میتواند باعث ایجاد اشکالات فراوان در سیستم آموزشی باشد.
وی گفت: پیشرفت آموزش و پرورش کشور بعد از انقلاب ۵۷ در جنبههای کمی بسیار قابل توجه بوده است. برای مثال پوشش دانش آموزان ابتدایی در حدود ۹۸ درصد است. بچهها در دوره ابتدایی نیاز به کتابهای کمک آموزشی و تست و آزمون ندارند و خانوادهها باید به این موضوع دقت داشته باشند. بچهها را نباید مجبور به تحصیل در سیستم رقابتی کرد.
وی بیان کرد: همین امروز مصوبهای تصویب کردیم که برگزاری هرگونه آزمون در مدارس ابتدایی را ممنوع میکند. این مصوبه از فردای تصویب اجرایی میشود.
حقوق معلمان سیاسی شده است
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره بحث حقوق معلمان با بیان اینکه این موضوع سیاسی شده است، اظهار کرد: مجلس میگوید دولت پیشنهاد بدهد تا ما افزایش دهیم و دولت هم میگوید ما بودجهای به اندازه سه برابر کردن حقوق معلمان را نداریم و اگر مجلس راست میگوید، راه آن را خودش پیدا کند. در حال حاضر پرداختی به معلمان در کشور ما جزو پایینترین پرداختها در قیاس با سایر کشورهاست
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نباید دانش آموزانی که در مناطق محروم هستند از نظر وضعیت تحصیلی، نسبت به دانش آموزان دیگر در مضیقه باشد. معلم باید از نظر معیشتی در رفاه باشد تا بتواند تمام حواس خود را به دانش آموزان دهد. در میان حقوق کارمندان دولت، معلمین یکی از پایینترین حقوقها را دارند.
بطحایی در این برنامه گفت: برای بهبود آموزش و پرورش باید اتفاقات زیر بیافتد: بهره وری در آموزش و پرورش بالا برود، توجه همه ارکان حاکمیت به آموزش و پرورش باید بیشتر شود و بر روی آن متمرکز شوند.
وی همچنین با بیان اینکه تصویر آینده هر کشوری از امروز در مدارس آن کشور نمود پیدا میکند و نهادها و سازمانهای مختلف باید در کنار آموزش و پرورش باشند تا تصویری روشن برای آینده داشته باشیم، بیان کرد: هزینه آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای برتر اروپایی بر عهده دولتهاست، اما اداره آن بر عهده دولت نیست.
وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: اجرای سند تحول به تنهایی مربوط به آموزش و پرورش نیست و سازمانهای دیگری برای اجرای سند تحول بایست ورود پیدا کنند و همگرایی بین همه دستگاهها و سازمانها برای اجرای سند تحول نیاز است.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری بارها گفته اند که آموزش و پرورش جایی است که سیاسی کاری برای آن سم هست؛ و این سیاسی کاری باعث میشود تا تربیت دانش آموزان تحت الشعاع قرار گیرد. بر این اساس من به هیچ عنوان مدیری حتی همفکر با خودم با رویکرد سیاسی را انتخاب نمیکنم.
بطحایی در پایان گفت: قوه قضاییه و سایر نهادهای نظارتی با قاطعیت کامل در صدد بازگشت سرمایههایی هستند که از صندوق ذخیره رفته است. معلمان ما نگران نباشند، سرمایههای آنان از بین نرفته است. وامهایی بدون ضمانت کافی از طرف بانک سرمایه داده شده است. تحقیق و تفحص مجلس هم بخوبی در مورد صندوق ذخیره دارد پیش میرود و گزارش آن به زودی داده میشود. درصدد اصلاح ساختار صندوق ذخیره هستیم و دو نماینده و یک بازرس در هیات امنا صندوق به طور مستقیم از طرف معلمان انتخاب خواهند شد.