کارگردان فیلم تنگه ابوقریب گفت: من به همه گونه های سینمایی علاقه دارم. سینمای مستقل در ایران وجود ندارد و نمیدانم چرا یک عده آن را تکرار می کنند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست رسانهای فیلم سینمایی تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای مراسم بهرام توکلی گفت: بهترین منبع برای بازسازی صحنههای جنگی دیدن آثار مستندمان است. دیدن آثار خارجی هم در ذهن همه ما است، اما دقت داشتم تا بدانم چقدر بومی و شبیه ما است. چرا که خیلی از نیروهای ما داوطلب هستند تفاوتهای زیاد دیگری هم وجود دارد.
وی در ادامه گفت: علت سریع حرکات دوربین به دلیل طراحی بود که داشتیم و البته یکی از ویژگیهای این نوع فیلمها است.
سعید ملکان تهیه کننده گفت: ماجرای بچههای گردان عمار مانند بسیاری از اتفاقات دیگر این عرصه است. میتوان فیلمهای دیگری با موضوعات دیگر در این فضاساخت. تحقیقات را در این زمینه آغاز کردیم با خود بچههای گردان عمار صحبت کردیم. فیلم به شدت سخت بود که زمان کمی داشتیم. اما تیم درجه یکی همراه ما بود. اگر یک نفرشان هم نبود به مشکل بر میخوردیم. اعتماد مدیریت اوج و والی نژاد ممنونم. این تنگه برای ما وجود دارد و به عبارتی باید گفت: باید باعث وحدت شویم. در ان دوران هم کسانی که رفتند و شهید شدند برای همین موضوع بود که ما ارامش داریم و میتوانیم فیلم بسازیم. برای اکران خارج از کشور آن هم فکرهایی داریم.
توکلی گفت: انقدر ان روز مهم است که سه رمان درموردش نوشته شده است. جوانب زیادی وجود داشت که ما نمیتوانیم به همه انها بپردازیم. البته باید بخشی را سینمایی میکردیم، ولی کلیت آن حفظ شده است.
این کارگردان گفت: جالب نیست که من بیش از انچه که باید در مورد فیلمم توضیح بدهم. فیلم ارام شروع و با التهاب تمام میشود.
مهدی قربانی گفت: بچه که بودم دوست داشتم اینطور جنگی را از نزدیک ببینم وقتی کار آغاز شد و فضا را دیدم واقعا جنگ را تجربه کردم در این فیلم. کمی توانستم نقش را در بیاورم، اما همه کمک کردند. نزدیک شدن به روایت مستند نکتهای بود که در استفاده از موسیقی به آن دقت داشتیم.
حامد ثابت آهنگساز گفت: ۲۲ دقیقه فیلم موسیقی دارد، اما اینکه ممکن است کم حس شود دلیلش این است که صدااای زیادی در فیلم وجود دارد. بیشتر از این مناسب نبود بلکه باید در اثر تنیده شود.
جواد عزتی گفت: جزو معدود فیلمهایی بود که ارزو میکردم که در ان نبودم راحت زار میزدم. از همه ممنونم به عنوان بیننده به نوعی ارتباط برقرار کردم که دوستان ادای دین کردند با آن عزیزان و روزی که در تاریخ گم شده بود.
توکلی نیز در ادامه نشست گفت: فیلم انعکاس مواحهه با جنگ است. عدهای از منتقدان هستند که به هر کسی که نگاه شان شبیه انها نیست میگویند نگاه نهیدستی (پوچ گرایانه) دارند. من هم مانند همان بسیار کارگردانی که این عناوین را به آنها میدهند که قبول ندارم.
روزبهانی مدیر جلوههای ویژه گف: واقعا فیلم سختی بود همه اش سکانس پلان بود. در این فیلم همه چیز ردیف بود و همه ارامش داشتند که به ندرت پروژههایی از این دست دیده ام که از همه تشکر میکنم. تهیه کنندهای بود که ۷۵ روز سر کار بود من چنین تهیه کنندهای ندیده ام.
حمید رضا آذرنگ گفت: در این فیلم بخصوص نظمی وجود داشت که باید خودمان را هماهنگ میکردیم. گریم ما ۳ ساعت در روزهای اخر طول میکشید.
امیر جدیدی گفت: تشکر کنم از گروههایی که در این فیلم حضور داشتند. خیلی شبیه جنگیدن بود برای من تا فیلم بازی کردن. واقعا بیشتر میجنگیدم تا بازی کنم. در مورد کاراکتر هم با اقای توکلی صحبتی کردم و به توافقات رسیدیم بعد از آن کاراکتر بود که میجنگید.
مهدی پاکدل گفت: واقعا ما بازی نمیکردیم میجنگیدیم. اگر همه افراد با تمام توانش نمیآمد کار پیش نمیرفت. علی سلیمانی گفت: فضاهای هنری که برای فیلم ما به وجود امد محصول گروه تهیه و تولید بود. ما اتاق بازیگران داشتیم. امکانات برای ما فراهم بود. این ویژگی مهمی است که تهیه کنندهها میتوانند آن را مد نظر داشته باشند. در این اثر استانداردی وجود دارد که باید تبلیغ شود.
توکلی گفت: حضور تهیه کننده گاهی در سینما دکوراتیو است ک. بعد از چند روز دیگر خیلی حضور ندارد. وقتی ملکان تهیه کننده برایم تعریف کرد به نظرم بسیار دراماتیک بود. من چیزی از آن نمیدانستم. سینمای ایران به تهیه کننده ارتیست نیاز دارد. نه کسی که صرفا فقط پول بیاورد.
ملکان گفت: این فیلم تا شب جشنواره مراحل فنی اش ادامه داشت. خوشحال میشم بگویند ۲۰ میلیارد هزینه داشته است، اما هزینه واقعی آن کمی بیش از ۵ میلیارد بوده است.
وی افزود: این ۸ سال برای گروه خاصی نیست این مدت برای همه است فیلمهایش هم باید برای همه نوع مخاطب ساخته شود.
توکلی گفت: من به همه گونههای سینمایی علاقه دارم. سینمای مستقل در ایران وجود ندارد و چرا یک عده آن را تکرار میکنند اینها تعاریف و دلایلی دارد که جایش در اینجا نیست که به ان بپردازیم.