سومین نمایشگاه توانمندیهای روستائیان و عشایر در تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اسفند ۹۶ در نمایشگاه بین-المللی تهران برگزار میشود
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،سومین نمایشگاه توانمندیهای روستائیان و عشایر در تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اسفند ۹۶ در نمایشگاه بین-المللی تهران برگزار میشود.براساس این خبرجامعه روستایی و عشایری کشور ضمن ایفای نقش تولید محصولات کشاورزی و دامی، مسئولیت خطیر حفظ امنیت غذایی کشور را عهده دار است؛ بنابراین بهره مندی از استعدادها و ظرفیتهای متنوع بالقوه روستایی و عشایری میتواند به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارها در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی بکار آید.
محصولات متنوع بویژه در زمینه (صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی) معرفی روستاهای نمونه به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه، معرفی جاذبههای فرهنگی، طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر، استعدادهای جوان و کارآفرین، ایجاد ارتباط دو سویه شهر نشینان با روستاییان و عشایر، برقراری ارتباط تجاری بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان (با ایجاد تقاضای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق) و تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری از اهداف برگزاری نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و عشایر است.
آگاهی بازدیدکنندگان از وجود استعدادها، قابلیتها و پتانسیلهای موجود در مناطق روستایی و عشایر ظرفیت این مناطق در تولید محصولات متنوع بویژه در زمینه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی معرفی روستاهای نمونه و معرفی آنها به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه معرفی جاذبههای فرهنگی (از قبیل: آداب و رسوم، بازیهای بومی، پوششهای محلی، غذاها و …)، جاذبههای طبیعی و گردشگری معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان، کارآفرینان و … در مناطق روستایی و عشایری معرفی دارائیهای معنوی، دارائی مالی و فیزیکی ایجاد ارتباط دوسویه بین شهرنشینان با روستائیان و عشایر برقراری ارتباط تجاری فی ما بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق تقویت روحیه خود باوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری در این بین با رونق تولید، ضمن افزایش درآمد برای روستائیان و عشایر به تدریج با توسعه ارتباط بین گروههای همکار، خوشهها و زنجیرههای تولید در این مناطق شکل گرفته که موجب افزایش اشتغال و کاهش هزینههای مصرفکنندگان خواهد گردید.
جامعه هدف در این نمایشگاه آحاد مردم بویژه جامعه شهری، تولیدکنندگان و مصرف¬کنندگان، سرمایه¬گذاران، اصناف و تجّار میباشد.
این نمایشگاه از ۱۴ بخش به نامهای نمایشگاه معرفی توانمندیهای روستایی شهرستانی و استانی، نمایشگاه نوآوریها و ایدههای نو، روستای نمادین، چادرهای عشایری، نمایشگاه عملکرد دستگاهها و سازمان ها، سرزمین ما، بخش بین الملل، نمایشگاه عرضه تولیدات و محصولات، کارگاه آموزشی، نمایشگاه عکس و فیلم، محوطه بازی کودک، سن مراسم آیینی، چایخانه و سفره خانه سنتی تشکیل گردیده است. پلان جانمایی و ترتیب بخشها بر اساس فضاها و سالنهای تحویل شده مشخص میگردد.
که شرح هر قسمت به قرار ذیل است؛ ۱- نمایشگاه معرفی توانمندیها و ارائه محصولات روستایی و عشایری استانی: این بخش به صورت غرفه بندی بین ۳۱ استان تقسیم شده و هر استان نیز به غرفههایی جهت معرفی عملکرد شهرستانی، معرفی روستای نمونه شهرستان و تعدادی نیز به عملکرد استانی و معرفی مناطق گردشگری روستایی، معرفی نخبگان و … اختصاص داده میشود. ۲- نمایشگاه نوآوریها و ایدههای نو: در این بخش برای هر استان یک غرفه در نظر گرفته شده که در آن ایدههای جدید و خلاقیتهایی که در روستاها در جهت توسعه پایدار روستایی انجام گرفته است به معرض نمایش گذاشته میشود. این بخش به توسعه فنآوریهای نوین در روستاها و یا پروژههای دانش بنیان که تأثیر بسزایی در بهبود شرایط زندگی روستائیان و عشایر داشته اختصاص دارد. ۳- روستای نمادین: این بخش با فضایی حدود ۲۵۰۰ متر مربع علاوه بر انتقال مفهوم مورد نظر به بازدیدکنندگان بر جذابیت بصری نمایشگاه افزوده و موجب جذب خانوادهها به نمایشگاه میشود. اِلمانهای مورد استفاده در این بخش عبارتند از: خانه روستایی، رودخانه، فضای سبز، درخت، گل، تپه، احشام، تنور، چاه آب، چوپان، اهالی روستا، بوی دود و خاک، لباس محلی روستایی، سفره روستایی با محتوای محلی و سنتی، طرح هادی روستا، موسیقی روستا، مراسمها و آداب و سنن روستایی، خواندن نماز اول وقت – جایگاه برای نشستن مدعوین ویژه از قبیل: هنرمندان و مشاهیر برای نقل خاطره و پخش تلویزیونی و … در این بخش بازدیدکنندگان میتوانند با پوشیدن لباس محلی در فعالیتهای روزمره روستائیان از قبیل: پخت نان و غذا، هیزم شکنی، چوپانی و … و همچنین عکاسی از این رویداد با پرداخت هزینه هم خاطرات خوبی را برای خود و خانواده رقم زده و نیز با فضای روستائی بیشتر آشنا شوند و همچنین به درآمدزایی روستاییان عزیز کمک نمایند. (نمونهای برای بوم گردی و گردشگری) ۴- ایل نمادین (چادرهای عشایری): در این بخش از نمایشگاه با مسئولیت سازمان امورعشایر ایران انواع چادرهای عشایری اقوام و اقلیمهای مختلف ایران و نحوه زندگی عشایر نمایش داده میشود. محصولات و تولیدات و توانمندیهای خاص عشایر نیز در این بخش ارائه میگردد. ۵- نمایشگاه عملکرد دستگاههای ملی، سازمانهای مردم نهاد: این بخش به معرفی عملکرد و فعالیتهای دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه روستا از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون میپردازد که به صورت غرفه بندی در اختیار دستگاههای مربوطه قرار میگیرد. ۶- سرزمین ما: در این بخش از نمایشگاه شرکتهای بوم گردی به معرفی مناطق روستایی و عشایری دیدنی در سطح کشور پرداخته و صنایع مرتبط نیز تولیدات و محصولات خود را در معرض دید عموم قرار میدهند. معرفی روستاهای هدف گردشگری نیز در این بخش صورت میپذیرد. در این بخش سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه گردشگری فعالیتهای خود را تشریح مینمایند. ۷- بخش بین الملل: در این بخش به معرفی کالبد و فعالیتهای روستاهای کشورهای مختلف بوسیله دکور سازی مناسب و ایجاد غرفههای متنوع پرداخته میشود. حضور انجمنهای دوستی ایران و سایر کشورها یکی از ارکان مهم این بخش میباشد. ۸- حوزه معاونت توسعه روستایی ومناطق محروم کشورو ستاد برگزاری نمایشگاه: این بخش در ورودی نمایشگاه قرار داشته و با دکور مناسب و احداث جایگاه VIP پذیرای مقامات و مهمانان ویژه میباشد. ۹- کارگاه آموزشی: در این بخش با هماهنگی دستگاههای ذیربط دورههای کوتاه مدت آموزشی مرتبط با توسعه روستایی برگزار میگردد. همچنین در کنار آن جایگاهی برای شرح و بسط و راهنمائی بازدیدکنندگان در خصوص طرح مشارکت روستائیان در ایجاد واحدهای تولیدی مستقر در روستا و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت میپردازد. ۱۰- پنلهای تخصصی با موضوع کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) در این بخش با مشارکت مراکز علمی و کارآفرینی کشور، با تشکیل کارگاهها و نشستهای تخصصی، کارآفرینان و عاملین کسب و کارهای نوپا (استارت آپ) در قالب پنل اقدام به ارائه فعالیت خود، ایدههای نو و قوت و ضعفهای فعالیتها مینمایند. هدف از ایجاد این بخش انگیزه بخشی و ارائه ایده به افرادی است که در حوزه روستایی تمایل به کارآفرینی و ایجاد اشتغال دارند. ۱۱- نمایشگاه عکس، نقاشی و سالن پخش فیلم: این بخش جهت اکران فیلمهای مستند، کوتاه و بلند، ارائه و نمایش عکس و نقاشی با موضوع روستا ایجاد میگردد. ۱۲- محوطه مراسم آئینی و بازیهای بومی و محلی: در این بخش یک فضای جداگانه به همراه سِن جهت ارائه نمایشهای ورزشی و بازیهای محلی و برگزاری مراسمهای آئینی ایجاد میگردد. ۱۳- سفره خانه و چایخانه سنتی: این بخش جهت پذیرایی از مهمانان در یک محیط سنتی با ارائه غذاهای محلی استانهای مختلف تدارک دیده شده که به کسب درآمد روستائیان فعال در این سفره خانه نیز کمک مینماید. دکور این بخش با الهام از سفره خانههای روستایی در مناطق مختلف کشور طراحی و اجرا میگردد. در این بخش اجرای موسیقی، آواز و نقالی میتواند بر جذابیتهای نمایشگاه بیفزاید. ۱۴- محوطه بازی کودک: در این بخش نحوه زندگی و فرهنگ اصیل روستایی که پایه اقتصاد مقاومتی میباشد در قالب سرگرمی، نمایش و بازیهای مختلف به کودکان آموزش داده میشود.