معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه پنجم و ششم توسعه، توسعه کمی و کیفی آموزش مهارتی را به عنوان یک تکلیف عمومی مدنظر قرار گرفته و باید ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه در شاخه فنی وحرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل شوند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی با دانشگاه فنی و حرفهای اظهار کرد: یکی از مسایل امروز جامعه اشتغال جوانان است که ورود به آن بدون کسب مهارت لازم امکانپذیر نیست و سرمایهگذاری در آموزش مهارتی ضروری و جدی است و باید به آموزش مهارت در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش توجه کنیم.
زرافشان بیان کرد: ۷۵ درصد شاغلان در کشور دارای مدرک دیپلم و فارغالتحصیل مدارس هستند و ۲۵ درصد شاغلان تحصیلکرده دانشگاهی هستند و اگر سرمایهگذاری درباره مهارتآموزی پیش از دانشگاه ایجاد شود، در ورود به اشتغال کمک بیشتری به دانشآموز خواهد شد.
وی عنوان کرد: در برنامه پنجم و ششم توسعه، توسعه کمی و کیفی آموزش مهارتی را به عنوان یک تکلیف عمومی مدنظر قرار گرفته و باید ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه در شاخه فنی وحرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تاسیس آموزشکدهها و دانشگاه فنی و حرفهای توسط مرحوم علاقمندان آغاز شد و فلسفه تاسیس کاردانی پیوسته و تربیت تکنسین در آموزش و پرورش و آموزش عالی تحقق پیدا کرد.
وی گفت : قانون برنامه پنجم و ششم توسعه تاکید میکند که وزارت علوم موضوع کاردانی پیوسته را دنبال کند و دانشآموزان شاخه فنی و حرفهای باید در برنامه ۵ ساله به مرتبه تکنسینی برسند و با دریافت مدرک کاردانی وارد بازار کار شوند.
زرافشان بیان کرد: در شورای پذیرش دانشجو در دانشگاه، آموزش و پرورش بحث کاردانی پیونسته را برای کنکور سال ۹۸ پیشنهاد کرده است و زمینه مساعدی است که از سال ۹۸ دانش آموزان در حیطه برنامه درسی ۵ ساله تحصیل کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: کارگروهی در آموزش و پرورش تشکیل شده است همچنین حوزه برنامه درسی را با همکاران در دانشگاه شروع کردیم و ظرف یک سال برنامه درسی را بازنگری میکنیم.
وی تصریح کرد: همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه فنی و حرفهای در سطح ستاد باید نزدیک باشد تا بتوان اجرای برنامهها را به سمت کاردانی پیوسته پیش ببریم و محور برنامه درسی، اجرای دوره کاردانی پیوسته، تدوین برنامه و اجرای دوره تربیت هنرآموز در این تفاهم نامه ذکر شده است.
وی همچنین اضافه کرد: در طول سالهای آینده مصوبهای در شورای پذیرش داشتیم که در کنکور ۹۷ هنرآموزان فنی و حرفهای بدون آزمون وارد دانشگاه فنی و حرفهای شوند و برای کنکور ۹۸ هم این موضوع پابرجاست تا برای سالهای بعد نیز استمرار پیدا کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ظرفیت دانشگاه فنی و حرفهای را به عنوان یک دانشگاه مهارتی بالا دانست و گفت : میتواند به آموزش و پرورش در توسعه کیفی و کمی آموزش فنی کمک کند. تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش یکی از این ظرفیت هاست که در آزمون استخدامی امسال ۱۵ هزار نفر ردیف استخدامی داریم تا استادکار و هنرآموز تربیت کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با انعقاد این تفاهم نامه گامهای بلندی برای توسعه آموزش مهارتی برداریم.
وی با بیان اینکه یکی از بندهای این تفاهم نامه تاسیس هنرستانهای همجوار دانشگاه است گفت: اکثر بندهای این تفاهم نامه مربوط به دانش آموزان است و فقط یک بند آن به تربیت استادکار و هنرآموز برمیگردد. این همکاری پیوند آموزشهای هنرستانی و دانشگاهی را به دنبال دارد و میتواند الگویی برای سایر بخشها باشد.
به گفته زرافشان انعقاد این تفاهم نامه با اجرای مصوبه مجلس در تشکیل شورای سیاست گذاری آموزشهای مهارتی همزمان شده و قرار است این شورا زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود و مصوبات این شورا لازم الاجراست. اکنون آیین نامه این شورا تنظیم و برای نظرخواهی به دستگاهها ارسال شده است.