درحالیکه ادعا میشد یکی از مولفههای اصلی اجرای طرح ترافیک مبارزه با رانت و سواستفاده هاست، ولی گزارشهایی از به راه افتادن بازار فروش ترافیک وجود دارد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با سوءمدیریتی که امسال در شورای شهر رخ داد، طرح ترافیک به مسئلهای پر حاشیه تبدیل شد که پیگیریهای متعدد با عدم پاسخگویی مناسب از طرف مسئولین و به خصوص شورای شهر تهران مواجه شد.
محسن پورسید آقایی؛ معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و بانی اصلی طرح جدید ترافیک در دفاع از این طرح عنوان کرده بود: «مردم مطمئن باشند که ما با تمام قوا از حقوق شهروندان دفاع خواهیم کرد. نه در اجرای موفق طرح ترافیک تعللی صورت خواهد گرفت و نه به کسی اجازه خواهیم داد در امور اجرایی دخالت کند یا بخواهد با توصیه و لابی برای خود تبلیغ و یا رانتی ایجاد کند.»
وی همچنین در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در ۶ اسفندماه سال گذشته در واکنش به انتقاداتی که نسبت به عدم تخصیص سهیمه مناسب به اقشار خاص از جمله خبرنگاران، بیماران خاص و معلولان به دفاع از طرح جدید پرداخته و عنوان کرده بود: «در بخشهای مختلف از جمله طرح ترافیک وانتبارها، خبرنگاران و بیماران خاص در صورتی که سهم پرداختی آنها کاهش پیدا کند رانت ارائه این طرحها بیشتر میشود چرا که ما نمیتوانیم به تمامی این موارد خاص طرح بدهیم.»
پیش از این نیز پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که این روزها خبر جابجایی وی به گوش میرسد، در بهمن ماه سال ۹۶ یکی از دلایل شهرداری تهران مبنی بر تغییر شیوه ورود به طرح ترافیک را جلوگیری از رانتهای ایجاد شده در این حوزه دانست.
ولی این ادعاها با اجرای طرح جدید ترافیک با تاخیر بیش از یک ماهه در ۱۵ اردیبهشت همه ادعاها را نقش برآب کرد. در همان زمان آغاز اجرای طرح ترافیک، درحالیکه ادعا میشود که جلوگیری از رانت و معامله با طرح هدف اصلی بوده، سرپرست شهرداری تهران و یکی از نامزدهای شهرداری اعلام کرد که سهیمه خبرنگاران را افزایش خواهد داد و طرحهای جدید با ۵۰ درصد تخفیف به خبرنگارانی که طرح نگرفته اند توزیع خواهد شد. این اقدام در آستانه انتخاب شهردار در شورای شهر با شائبه معامله حسینی مکارم برای جلب نظر حمایتی رسانهها تفسیر شد.
با این حال با وجود ادعای فراهم شدن زیرساختهای لازم برای اجرای طرح جدید ترافیک در میانه اردیبهشت ماه، محاسبه هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک به دلیل کامل نبودن زیر ساختهای لازم با، اما و اگرهای زیادی روبه روست.
براساس این گزارش، اخباری وجود دارد که دوربینهای ثبت ورود و خروج نصب شده بر مبادی طرح ترافیک با نرم افزارهای محاسبه نرخها و تخفیفهای هماهنگ نیستند. نرخ محاسبه تخفیفها با توجه به سهیمههای تعلق گرفته به اقشار مختلف از جمله خبرنگاران و بیماران خاص و همچنین خودروهای با معاینه فنی برتر و معمولی متفاوت است، اما به خاطر عدم تکمیل زیرساختهای طرح جدید ترافیک، در روزهای پس از اجرای طرح تمامی محاسبات با یک شیوه انجام میشود. این بدان معناست که تمامی خودروهای ورودی به طرح با یک فرمول محاسباتی هزینه ورود را پرداخت و از حساب شهروندی کاربران کسر میشود.
در کنار این، بازار فروش طرح جدید ترافیک نیز در حال داغ شدن است. شهروندان تهرانی در روزهای اخیر با آگهیهای در فضای مجازی روبه رو میشوند که برخی با قیمتهای چند ملیونی در حال فروش طرح ترافیک هستند. در یکی از این آگهی فروشنده با قیمت ۵ و نیم میلیون تومان سهمیه خود را به فروش میرساند و در آگهی فروش آورده: «سهیمه طرح ترافیک سالیانه موجود است و این مبلغ فقط امتیاز است و در روز ۵۰ درصد تخفیف دارد.»
تماس و پیگیری خبرنگار ما با برخی از کسانی که آگهی فروش طرح ترافیک را منتشر کرده اند نشان میدهد که این افراد ادعای قانونی بودن روند فروش طرح ترافیک را دارند. یکی از کسانی که در این تماس طرح جدید ترافیک را به قیمت ۸ میلیون تومان واگذار میکرد مدعی است که کارت شناوری که او به فروش میرساند برای سه خودرو میتواند استفاده شود. این فروشنده میگوید که قیمتها از ۸ تا ۹ و نیم میلیون تومان در نوسان است و پس از خرید، نام کاربری و کلمه عبور در اختیار مشتری قرار میگیرد. وی قیمتها پایینتر را تنها برای یک خودرو قابل استفاده میداند.
در همین زمینه یکی از آگهیها طرح ترافیک را ۵ ملیون ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرساند. این قیمت تنها برای یک خودرو است. وی میگوید به عنوان راننده آژانس مشتری در سایت ثبت نام میشود و از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار میشود.
فروش و واگذاری طرح جدید ترافیک به بازار جدید کسب و کار در فضای مجازی تبدیل شده است و این در حالیست که ادعای جلوگیری از رانت و سواستفاده از طرح ترافیک جدید یکی از دلایل عمده تصویب و اجرای آن در شورای شهر و شهرداری تهران بود.