به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از اوایل انقلاب اسلامی تا کنون نسبت به عنصر فرهنگ در انقلاب بسیار تأکید شده؛ چراکه اساس اسلام بر فرهنگ آن مبتنی است. پیروزی انقلاب نیز در واقع پیروزی فرهنگ اسلام است. دوام این انقلاب هم به دوام این فرهنگ در جامعه ما و گسترش و ژرفایی این فرهنگ بستگی دارد؛ چنانکه صدور انقلاب به معنای صدور فرهنگ اسلام است.
در سایه جهاد و فداکاری ملت مسلمان ایران، در زمینه مسائلی نظیر جنگ، مشکلات اقتصادی و مسائل بینالمللی سربلند شدیم؛ اما صرف بیشتر توان از سوی مسئولان کشور در آن زمینهها موجب شد ضایعاتی متوجه کشور شود و بعد فرهنگی انقلاب تا حدی به فراموشی سپرده شود؛ دشمنان اسلام و انقلاب هم میدانستند که اگر راهی برای شکست دادن این انقلاب وجود داشته باشد، نفوذ از طریق فرهنگ است؛ لذا، از همان ابتدا، تلاشهای آشکار و پنهان خود را در این زمینه به کار گرفتند که این انقلاب را از داخل بپوسانند.
دانشگاه که دارای ماهیتی فرهنگی اجتماعی است که از عناصر شناخته شده از قبیل دانشجو، استاد، برنامه، کتاب، فضای آموزشی، وسایل کمک آموزشی و مانند آن تشکیل شده است. مسائلی هم در کنار اینها وجود دارد که جزو ارکان آن به حساب نمی آید؛ بلکه جزو لواحق و توابع شرعی و عرفی آن است. در اصل این مفهوم (دانشگاه) است که میتواند کمک شایانی به انقلاب اسلامی در حفظ و صدور فرهنگ اسلامی داشته باشد.
حال اگر بخواهیم دانشگاهمان «اسلامی» باشد، باید دانشجو، استاد، برنامه، کتاب درسی، فضای آموزشی، وسایل کمک آموزشی و به طور کلی، همه ابعاد تربیتی و فرهنگی آن اسلامی باشد.
یکی از مسائلی که قرنهاست در کشورهای غربی، به خصوص در خود اروپا، مطرح است، موضوع قلمرو دین است که اصلا دین چه ماهیتی دارد و قلمرو آن تا چه مسائلی را شامل میشود؟
پس از عصر نوزایی (رنسانس)، به تدریج دامنه دین را محدود کردند؛ چراکه مسیحیت تحریف شده و رجال آن دین مشکلاتی را به وجود آورده بودند. مخالفان نیز کوشش میکردند که دامنه دین را محدود کرده تا بتوانند در محدوده خاصی قدرت خود را حفظ کنند.
این حرکت در مغرب زمین اتفاق افتاد، ولی با سیطره فرهنگ و تمدن غربی بر سایر کشورها، به طور آشکار و پنهان، این تفکر به کشورهای اسلامی نیز سرایت کرد. در جهان اسلام، بین علم و دین تضادی وجود نداشت و معمولا رجال دینی همان علما بودند.
معمولا مراکز علمی و دینی از هم جدا نبودند، ولی وقتی آن بحران از غرب صادر شد، کشورهای اسلامی هم، که کمابیش تحت سیطره فرهنگ و تمدن غربی واقع شدند و افرادی به عنوان «مدرنیسم » از غرب الگو گرفتند، چنین تفکری را پذیرفتند. البته زمینههایی مانند زمینههای سیاسی، به ویژه در عصر پهلوی که با توصیه اربابان خارجی، دین و مراکز دینی در ایران تضعیف می شد، برای پذیرش این فکر وجود داشت.
امروز نیز بزرگترین خطری که انقلاب اسلامی را تهدید می کند، همین خطر است; اگر پذیرفتیم که دین، کاری به زندگی اجتماعی مردم ندارد و جای دین، تنها در مسجد و حسینیه است در آن صورت، این مسائل هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی نخواهد داشت و مسائل اقتصادی، فرهنگی و حقوقی مقوله جداگانهای خواهد داشت و هر فردی میتواند آنها را حل و فصل کند، خواه دیندار باشد یا نباشد.
در این نظام مقدس، که اساس آن بر اسلام استوار می باشد و تامین کننده نیروهای مورد نیازش دانشگاه است، توقع بر این است که دانشگاه به گونهای باشد که اگر دانشجویی با دین وارد آن می شود با دین هم خارج شود؛ زیرا دانشجو عنصر سازنده این نظام است و در آینده، پایه های این نظام بر دوش او قرار خواهد گرفت. اگر دانشجو مسلمان باشد این نظام اسلامی باقی خواهد ماند و در غیراین صورت این نظام از بین خواهد رفت.
اگر همه افراد در مقابل چنین مسئله با اهمیتی احساس مسئولیت کنند و خود را در برابر خونهای شهدا مدیون بدانند، در درس خواندن یا درس گفتن یا برخورد با دانشجویان و یا در هر زمینه دیگری که میتوان، به این مهم جامه عمل پوشاند.
باید از تشکلها بهصورت برابر حمایت شود
محمد توکلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه باید به تشکلها دانشجویی بها داده شود، گفت: هرچه به فضای نقد و پرسشگری در دانشگاه دامن زده شود، خود دولت موفقتر خواهد بود.
وی افزود: اینکه دولت منتقدان سازندهای داشته باشد که در صورت بروز خطایی سریع آن را گوشزد کنند و احساس کند عدهای نگهبان او هستند، برای خود دولت خوب است.
این فعال دانشجویی گفت: اینکه فضا کاملاً تکصدایی باشد و طیفی در دانشگاه حاکم شوند که کسی جرأت حرف زدن نداشته باشد، موجب میشود که فضای رخوت، بیانگیزگی و بیتفاوتی نسبت به همه مسائل روز جامعه در دانشگاه رواج پیدا کند که این برای هر جامعه مدنی مانند سم است.
توکلی تصریح کرد: باید تشکلها بهصورت برابر حمایت شوند و به دانشجو فضای حرف زدن داده شود. اگر بخواهم منصفانه نظر دهم، فضای امروز دانشگاه با هشت سال پیش کاملاً متفاوت است؛ بهطور مثال در برنامههای تریبون آزاد هر کس با هر طرز فکری حرف خود را میزند و دانشجویان احساس کردهاند که فضایی در دانشگاه ایجاد شده که بتوانند در امنیت حرف خود را بزنند.
تشکل های دانشجویی و جنبش دانشجویی مطلوب دولت کنونی نیز به تبع سیاست های اصلی پیش بینی شده در اتاق های فکر تدبیر و امید بجای ایجاد فضای عدالت خواهی و مطالبه گری در دانشگاه، تبدیل به تریبون دولت شدهاند.
نگاه حزبی و سهمخواهي در علوم پزشكي همدان مشهود است
حسین بسطامی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه 25 اردیبهشتماه آیین بزرگداشت اکبر اعتماد، موسس دانشگاه علوم پزشکی همدان و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در رژیم پهلوی به همراه جشن امضای کتاب در سالن همایشهای دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: این دعوت از سوی انجمن ترقیخواه تدارک دیده شده بود.
وی ادامه داد: برای برگزاری این مراسم هزینههای بسیاری شده بود؛ در حالی که در برخی از مواقع هزینههای چاپ و انتشار نشریات را به ما نمیدهند و برای چاپ یک نشریه باید قریب دو هفته منتظر باشیم.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی افزود: مصوبه هزینه این مراسم در شورای فرهنگی دانشگاه نزدیک به 5 میلیون و 500 هزار تومان بود که هزینه چاپ بنرهای متعدد، اسکان و ایاب و ذهاب مهمان را باید به ان اضافه کرد.
وی نکته جالب در این زمینه را استقبال کم دانشجویان از این مراسم عنوان و تصریح کرد: پیشبینی شده بود در این مراسم قریب به 700 نفر شرکت داشته باشند؛ در حالی که بیش از 130 نفر حضور نداشتند و تصاویر آن نیز موجود است.
وی با بیان اینکه متأسفانه موضوع سهمخواهی همیشه بوده و هنوز هم هست، یادآور شد: این سهمخواهی هم در مسئولان و هم در دانشجویان دیده میشود، نگاه حزبی و کانالیزه در دانشگاه وجود دارد با تصور اینکه نیروهایی با نگاه حزبی را تربیت کنند تا در آینده جایگزین خود آنها باشند.
بسطامی با بیان اینکه در چنین شرایطی شایستهسالاری همیشه زیر سوال میرود، گفت: زمانی که شایستهسالاری نباشد، قطعاً مدیر توانا نداریم و در این شرایط باید منتظر وقوع خیلی از مشکلات باشیم.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم نگاه جناحی در دانشگاه نباشد در مرحله نخست مسئولان از تکصدایی پرهیز کنند، گفت: اگر تکصدایی در دانشگاه به وجود آید، مطمئناً این پدیده نه تنها باعث رشد نگاه دانشجو نمیشود؛ بلکه آسیبرسان است و باید بدانیم که جناحی عمل کردن باعث ایجاد آفتهای فرهنگی در دانشگاه میشود.
وی با بیان اینکه یکی از آسیبهای تکصدایی ایجاد رخوت دامنگیر تشکلهای سیاسی است، عنوان کرد: بعد از توجه مسوولان به این مهم دانشجویان نیز باید به این فهم و درک برسند وعقاید خود را بدون نگاه حزبی و جناحی بیان کرده و حق خود را از دانشگاه بگیرند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان با اشاره به اینکه وقتی از آقای اعتماد در مورد برجام سوال شد، او این معاهده را "ننگین" عنوان کرد، گفت: جالب این است که رئیس دانشگاه در هنگام سخنرانی به تقابل با این نظر و دفاع از برجام پرداخت.
تندروی و تکصدایی در دانشگاه علوم پزشکی همدان
حجتالاسلام محمد ابراهیم افلاکیان، معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در همدان، با بیان اینکه در سند چشمانداز اسلامیسازی دانشگاهها باید مجموعههای فرهنگی دانشگاه در پیشبرد این مهم گامهای اساسی بردارند، گفت: یکی از موضوعاتی که در جریان فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان باید مورد توجه قرار گیرد، مربوط به انتصاب افراد در جایگاه فرهنگی است.
وی نفوذ احزاب رادیکال در تفکر دانشگاه علوم پزشکی همدان را خطر جدی دانست و گفت: عدم وجود تخصص در مسئولین فرهنگی دانشگاه، دوقطبی سازی فضا، ترویج تک صدایی، دست داشتن برخی از مجموعهها و جریانهای خارج از دانشگاه در مدیریت فرهنگی آن مهمترین آسیبی است که دانشگاه علوم پزشکی همدان با ان مواجه شده است.
وی افزود: متأسفانه افراد غیر متخصص در برخی از مناصب فرهنگی انتخاب شده که در کارنامه آنها اقدامات فرهنگی خوبی دیده نمیشود و آشنایی کامل با مباحث فرهنگی ندارند.
معاون نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: این افراد خیلی مسلط به موضوعات مهندسی فرهنگی، نیازسنجی فرهنگی و نظام بخشی فرهنگی در دانشگاه نیستند که همین موضوع آسیبزاست.
وی با بیان اینکه همه عوامل سبب شده تا این افراد به شکل ناخواسته در مسیری حرکت کنند که نتیجه مطلوبی عاید دانشگاه نشود، گفت: نگاههای جناحی، تکسویه و تک صدایی کردن دانشگاهها و دوقطبی کردن فضای دانشجویی نتیجه مطلوبی به همراه ندارد.
حجت الاسلام افلاکیان با بیان اینکه همه این کارها به نوعی آب در هاون کوبیدن است و در نتیجه ضرر آن به دانشجو میرسد، عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف نظام جمهوری اسلامی تعالی تربیت دانشجو تراز انقلابی است.
وی با بیان اینکه برخی از افراد متصدی برنامهها شدند که مذاق فرهنگی آنها با خاستگاه نظام جمهوری اسلامی فاصله دارد، بیان کرد: ضرر نگاههای تندرو و افراطی در مرحله اول به خود این افراد وارد میشود.
معاون نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به این مهم اشاره داشتند که خداوند لعنت کند کسانی را که نمیگذارند دانشگاهها سیاسی باشند، گفت: اگر دانشجو خواب بماند، جامعه به خواب میرود.
حجت الاسلام افلاکیان با بیان اینکه دانشگاه مهد برنامهریزی جامعه در نظام اسلامی است، تصریح کرد: اگر بخواهیم افراطیگری و تکسونگری را با نگاه و عینک خاص به دانشجو و دانشگاهیان تزریق کنیم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه معتقدم تکصداییها نتیجه معکوس خواهد داشت؛ گفت: تک صداییهای متعدد را در تخریب افراد، برچسب زدن و دروغپردازیها شاهد بودیم که متأسفانه تندروی و تکصدایی در دانشگاه علوم پزشکی هم مشاهده میشود.
معاون نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه اولویت نهاد در دانشگاه، حمایت از نیروهای انقلابی است، خاطرنشان کرد: مشکل ما نگاه افراطی است و اینکه برخی افراد نگاه انقلابی ندارند، این موضوع ما را آزار میدهد که همین وضعیت سبب لطمه دیدن مجموعههای فرهنگی میشود و اولویتها را از بین خواهد برد.
حال توقع این است که دانشگاه نیروهای سازنده و نگهبان این انقلاب را به گونهای تربیت کند که در شان این نظام باشد. اگر دانشجو بتواند سیاست اسلامی را تبیین کند و اگر دانشگاه ما دانشجو را نسبت به اسلام معترض تربیت کند، یعنی دانشجو پس ازتحصیل در دانشگاه اعتقادش نسبت به اسلام ضعیف شده و در ذهنش شبهه به وجود آمده باشد، چنین دانشگاهی اسلامی نیست.
دانشگاه اسلامی باید به اختلاف سلیقهها احترام بگذارد و تشکلهای دانشجویی دانشگاهی را که نمایندگان سلایق مختلفی در جامعه هستند، به رسمیت بشناسد و شرایطی فراهم کند که تمام تشکلها به صورت کاملاً برابر از تمام امکانات دانشگاه بهرهمند باشند.