به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو،مدیر بوئینگ شرکت هواپیماسازی آمریکایی اعلام کرد که بوئینگ به دلیل افزایش تقاضا، دیگر نگران نیست که فروپاشی توافق با ایران این شرکت را وادار کند تولید هواپیمای جت ۷۷۷ را از این بیشتر کاهش دهد و صدها شغل به خطر بیافتد.
نیویورک تایمز در این مورد نوشت: موریس مولیِنبرگ مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ در نشست باشگاه اقتصادی واشنگتن اعلام کرد این شرکت به دلیل لزوم تبعیت از دستور رئیس جمهور آمریکا برای فسخ قرارداد با ایران، ۲۰ میلیارد دلار ضرر می کند.
وی با این حال تأکید کرد: ما (بوئینگ) در هر حال از دستور دولت آمریکا تبعیت خواهیم کرد.
مدیرعامل بوئینگ افزود: این شرکت به هیچ کدام از تک تک تولیدات هواپیما برای ایران متعهد نیست و حتی یک فروند از هواپیماهایی که برای ایران طراحی کرده ایم هم به این کشور تحویل نمی دهیم.
مجوز فروش ایرباس در آستانه لغو
نیویورک تایمز در پایان همین خبر اعلام کرد: مقامات رسمی آمریکا می گویند به زودی مجوز اوفک ایرباس رقیب بوئینگ نیز باطل خواهد شد.
همچنین سخنگوی شرکت بویینگ در نامهای به خبرگزاری فرانسه تایید کرد که تا به امروز هیچ کدام از سفارشها تحویل ایران نشده است. در این بیانیه آمده است: «حال که ما دیگر مجوز تجارت با ایران را نداریم، در نتیجه هیچ سفارشی را به تهران تحویل نخواهیم داد.»شرکت بویینگ می گوید که هیچ کدام از سفارشها را ثبت نکرده است.
بوئینگ در دسامبر سال ۲۰۱۶ توافق کرد ۸۰ فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل دهد. این قرارداد با توافق میان ایران و قدرت های بزرگ جهانی برای گشایش تجارت در قبال محدودیت فعالیت های هسته ای ایران امکانپذیر شد و شامل ۱۵ فروند مدل ۷۷۷-۳۰۰ER بود که برای آنها بوئینگ مجوز صادرات را از دولت آمریکا دریافت کرده بود.این قرارداد ارزشی بیش از ۱۶،۶ میلیارد دلار داشت.
شرکت هواپیماسازی بویینگ همچنین با شرکت هواپیمایی آسمان قراردادی به ارزش ۳ میلیارد دلار امضاء کرده بود که شامل ۳۰ فروند هواپیمای 737 MAX میشد.قرار بود این سفارشها بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ تحویل داده شوند.
بویینگ پیش از این اعلام کرده بود که این قراردادها می توانند دهها هزار شغل در آمریکا ایجاد کنند.
با خروج آمریکا از توافق هستهای در ماه گذشته و اعمال کامل تحریمهایی که در چهارچوب برجام لغو شده بود، به شرکتهای آمریکایی که با ایران قرار داد امضاء کرده بودند و یا تبادل مالی انجام داده تنها بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت داده شده تا قراردادها را فسخ و به تبادلات مالی پایان دهند.
علاوه بر بویینگ و جنرال الکتریک، شرکت نفتی فرانسوی توتال و همین طور خودروسازی پژو-سیتروئن نیز در حال آماده سازی برای خروج از ایران هستند.
حال فشار بر روی شرکت ایرباس است که با شرکت های هواپیمایی ایران ایرتور و زاگرس قراردادهایی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار که شامل ۱۰۰ فروند هواپیمای A320neo میشود بسته است.
تعدادی از کارخانه های شرکت هواپیماسازی ایرباس که یک شرکت اروپایی است در آمریکا واقع شده است و برخی از قطعات مهم هواپیما در خاک آمریکا ساخته می شود. این موارد باعث می شود که ایرباس تحت تحریم مستقیم آمریکا قرار گیرد.
یادآوری ذوق زدگی رسانه های داخلی بزک کننده امریکا از قرارداد بوئینگ!
این در حالی است که رسانه های بزک کننده آمریکا بعد از این قرار داد به صورت ویژه به پیروزی دولت در این مسئله پرداختند و به منتقدین برجام حمله کردند.
روزنامه شرق در تاریخ 22 آذر سال 1395 در گزارشی تحت عنوان «پرواز 80 بويينگ در آسمان ایران» نوشت: برجام با همه سنگاندازيهاي دلواپسان به بار نشست و سرانجامي خوش براي مذاكرات خريد هواپيما با غول آمريكايي رقم خورد. با اينكه طولانيشدن اين مذاكرات و همزماني با جابهجاييهاي سياسي در آمريكا و اظهارات كنگره و سنا، سبب شده بود اين قرارداد با وجود تأييد اوليه، دچار چالش و نگراني شود، اما در نهايت در آخرين سال دولت يازدهم، با پيگيري مذاكرات وزارت راهوشهرسازي با كمپاني سازنده هواپيماي آمريكايي (بویينگ)، سرانجام امضاي طلايي پاي اين قرارداد نشست.(جزئیات بیشتر)
روزنامه آفتاب هم در این روز در گزارشی با عنوان «فرود تاریخی بوئینگ در ایران پس از 37سال » نوشت:علیرغم فضایی که برخی رسانهها در خصوص نتیجهبخش نبودن توافق برجام در زمینه خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ ایجاد کرده بودند، قرارداد خرید هواپیماهای نو و از بوئینگ بین ایران و این کمپانی به امضا رسید. طبق توافقهایی که پیش از این بین بوئینگ و ایران ایر شده بود، قرار بر این بود که قرارداد 25 میلیارد دلاری برای خرید 80 فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ منعقد شود.(جزئیات بیشتر)
همچنین روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «پرواز بوئینگ از روی دیوار تحریم»نوشت: پیش بینی ها و تحلیل های مخالفان دولت همواره حکایت از غیر عملی بودن مفاد برجام به نفع ایران داشت که از جمله این بندها فروش هواپیما به ایران بود. نظرات مخالفان دولت البته با روی کار آمدن ترامپ پر رنگ تر از گذشته در رسانه هایشان منعکس شد و آن ها عامل نقض برجام را در دستان ترامپ می دیدند. در این میان شیطنت های آمریکایی ها در تصویب تمدید تحریم های ده ساله (ایسا) بی اثر نبود. تحلیل هایی که دیروز با قرارداد بوئینگ با ایران نقض شد و نشان داد نقض برجام به این راحتی امکان پذیر نیست.(جزئیات بیشتر)
روزنامه اعتماد در گزارشی تحت عنوان «بويينگ درآشيانه تهران» نوشت: بالاخره برو بياهاي هوايي جواب داد. در روزهايي كه به نظر ميرسيد بخش هوايي كشور قرار است به سمت سازندههاي آسيايي برود و پرونده ديگري را پيشروي تجهيز ناوگان هوايي ايران باز كنند، كور سوهاي اميد از سمت غرب پاسخ داد و مقرر شد تا ناوگان هوايي كشور بعد از ٣٧ سال بالاخره بوي نو شدن به خود ببينند آن هم نوسازي با هواپيماهايي كه در صدر ليست بهترينها قرار دارند.(جزئیات بیشتر)
این واکنش رسانه های داخلی از قرارداد بوئینگ نشان می دهد که چگونه مدعیان اصلاحات از ذوق زدگی توافق هستهای به بزک برجام پرداختند و در رودخانه گلآلود آن شنا کردند.درحالی که روزنامه های اصلاح طلب این روزها در حال بزک کردن اروپابرای ماندگار سازی برجام هستند و حتی در این ماجرا به طور توهمی شریک استراتژیک آمریکا را مقابل او قرار می دهند اما برخی اخبار از قاره سبز نشان می دهد که کماکان اروپا زیر سایه کاخ سفید عمل می کند. به ویژه اینکه شرکتهای تجاری اروپایی برخلاف همه ادعاهای سران کشورهای این قاره، سیاست آمریکا را اولویت خود در مراوادت تجاری قرار داده اند.