مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران که هماکنون ۵۸ تیم دانشجویی را تحت پوشش دارد، با باور دانشجویان، برای ثبت ایدهها و تولید محصولات آنها به صورت حفاظت شده گام برمیدارد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو – محیامعصومی؛ به نظر شما میتوان نوزاد تازه متولد شده را تک و تنها، بدون پدر و مادر در خیابان رها کرد تا او خود به دنبال ساخت زندگی آیندهاش رود؟ بدون شک پاسخ شما به این سوال منفی است چرا که نوزادان به مراقبتهای زیادی نیاز دارند و هر روز که میگذرد والدین باید پاسخگوی نیاز جدید او باشند.
در این راه خیلی از نوزادان تازه متولد شده به آغوش مادر سپرده میشوند و مادر نقش مراقبت همهجانبه از نوزاد را برعهده میگیرد، اما برخی نوزادان بعد از تولد به دلیل شرایط خاص خود به حمایتهای ویژهتری نیاز دارند و باید تا تکامل دوران اولیه در دستگاههای مخصوص نگهداری شوند.
مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاهها برای مجموعههای در حال ورود به فضای کارآفرینی و تجارت دقیقا چنین نقش ویژهای را برعهده دارند، چون خیلی از دانشجویان یا اعضای هیات علمی روزهای ابتدایی ورود به بخش کارآفرینی برای کار روی ایده و تفکرات خود دانش لازم را ندارند.
مرکز رشد حامی و هدایتکننده است
امید پورنیک مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: اکثر افراد هیات علمی یا دانشجویان هیچ تفکر و تصوری از قوانین مالیات، شرکتداری، بازار و مشکلات آن ندارند.
وی با بیان اینکه مرکز رشد دانشگاه پوششهای حمایتی را برای گروههای خاص ایجاد میکند، ادامه داد: این حمایتها شامل ارائه مباحث آموزشی، حمایتهای مالی و سرمایهگذاری، کمک برای ورود به بازار و ... بدین خاطر است که اعضا فرصت پیشبرد ایده خود را داشته باشند و با تبدیل آن به محصول به بلوغ رسانند.
پورنیک درباره نحوه کمک به ایدهها برای ورود به بازار گفت: این حمایت بدین صورت است که اگر محصول تولید شده میتواند در دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد، دانشگاه بعنوان خریدار اولیه محصول تیم گام برمیدارد تا تیم طراحان سرپا بماند.
مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران متمرکز روی ایدههای حوزه سلامت
وی درباره مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با این نقش که بتواند از کلیه افراد دارای ایده یا متمرکز روی محصولات حوزه سلامت حمایت کند، به صورت مرکزی فیزیکی شکل گرفت و توسط ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد. البته این حمایتها برای دانشجویان و اعضای خانواده دانشگاه علوم پزشکی ایران شکل ویژهتری دارد.
رییس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: عدم حفاظت از ایده، یکی از بزرگترین مشکلات موجود در جوامع ما برای دانشجویان و صاحبان ایده است، چون طرح ایده باعث میشود فرد شنونده به راحتی آن را به نام خود ثبت کند لذا مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران به صاحبان ایده آموزش میدهد که چگونه و در چه شرایطی از طرح خود محافظت کنند.
وی با بیان اینکه مرکز سعی میکند تمام زیرساختهای متعلق و در دسترس دانشگاه علوم پزشکی ایران را در اختیار صاحبان ایده قرار دهد تا محصول آنها برای جامعه ایرانی موثر و مفید باشد، عنوان کرد: ما در مرکز رشد ضمن ثبت ایدههای افراد، آنها را به سمت پتنت یا ثبت اختراع سوق میدهیم تا بتوانند برای اختراعشان سرمایهگذار پیدا کنند.
ترغیب دانشجویان برای تشکیل تیمهای بینرشتهای
پورنیک تیمهای مستقر در مرکز رشد را نزدیک به ۵۸ مورد دانست و ادامه داد: اعضای این تیمها منحصرا از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیستند و سایر دانشگاههای کشور را هم شامل میشوند همچنین محصولات آنها برای برنامه کسبوکار نوشته شده است.
به گفته وی، این مرکز دانشجویان را ترغیب میکند تا تیمهای بینرشتهای تشکیل دهند یعنی اعضای یک تیم صرفا از دانشجویان پزشکی نباشند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح داد: نیازهای ما در صورتی میتواند به بهترین شکل ممکن برطرف شود که تیمهایی از حوزه سلامت، بازاریابی، صنعت و ... کنار هم قرار گیرند و بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند.
تاپایان سال حداکثر 20 محصول مرکز رشد روانه بازار میشوند
وی با اشاره به یکی از اقدامات حمایتی انجام شده در مرکز رشد، تصریح کرد: سال گذشته در رویداد ۵ روزه هکاتون سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، بیش از ۲۰۰ نفر از ۱۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور شرکت و ضمن ایدهپردازی ۱۴ محصول را ثبت کردند.
به گفته وی، دو محصول این رویداد آماده ورود به مرحله آزمایش است و بقیه محصولات درحال توسعه و تکمیل هستند، همچنین برخی مجموعههای شرکتکننده در آن رویداد توانستند به شرکت (۱۸ مجموعه)، برخی به شرکتهای نوپا و تعدادی دیگر به واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان تبدیل شدند.
پورنیک اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۷ بتوانیم مسیری را طی کنیم که نه تنها سرمایهگذاریمان را بر روی شرکتها داشته باشیم (این هدف غایی نیست) بلکه تقریبا ۱۵ تا ۲۰ محصول حوزه سلامت را به بازار عرضه کنیم.
وی درپاسخ به این سوال که مهمترین مشکل موجود در این مسیر چیست، گفت: باور نداشتن دانشجویان مهمترین مشکلی است که دانشجویان امروز ما با آن روبه رو هستند، البته ممکن است دانشجویان چنین مسئلهای را بروز ندهند، اما با قرار گرفتن در جمع آنها میتوان فهمید.
باور دانشجویان مشکلات را برطرف میکند
پورنیک با اشاره به اهمیت اعتماد و باور به دانشجویان ادامه داد: به نظرم درصورتی که دانشجویان کشور را بعنوان نیروهای سازنده مملکت باور داشته باشیم آنگاه سایر مشکلا قابل حل هستند، از این رو هرگز به داشتن مشکلات مالی اعتقاد ندارم چرا که هرگاه با ایمان به دانشجویان برای کاری اقدام کردهایم، مشکلات برطرف شدهاند.
وی ضمن تاکید بر این نکته که باید به دانشجویان قدرت شکست خوردن و دوباره بلند شدن را آموزش دهیم، اظهار داشت: متاسفانه به دانشجویان اجازه نمیدهیم که خارج از کلاس درس قرار بگیرند درحالیکه دانشجو باید بیرون از فضا شکل بگیرد و در فضای کارآفرینی و کسب و کار باشد.
مدیر مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: از آنجایی که مطابق نامگذاری سال ۹۷ باید به سمت تولید و بهرهگیری از محصولات داخلی رویم، پس سال خوبی را پیش رو داریم و باید خود و تولیدکنندگان ایرانی را باور کنیم. معتقدم باید محصولاتی در شان ایران و ایرانی تولید شود و سپس همه از آنها استفاده کنند.
وی بیان کرد: وقتی دانشجویان خود را باور کنند مطمئنا مقابل مشکلات میایستند و برای رفع مشکلات به دنبال راهحل خواهد گشت؛ این موضوع درحالی است که ما به دنبال حل مسائلی برای دانشجویان هستیم که خودش خیلی بهتر از ما میتواند آن را پیگیری و رفع کند البته به شرط آنکه به او فرصت دهیم.