به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، در این دوره که کسب درآمد بالا دغدغه بسیاری از ما شده است، اگر اطراف خود را نگاه کنیم، هنوز هم انسانهایی را خواهیم دید که ثروت واقعی را تربیت نسل جدید برای ساختن آینده بهتر این مرز و بوم میدانند.
مصطفی سلیمیفر، یکی از همین افراد و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد است که دغدغه اصلی او، یادگیری بهتر دانشجویان در عرصه های علمی و پژوهشی است و به این خاطر تعامل خوبی با آنان دارد.
دانشجو: از سوابق فعالیت خود برایمان بگویید
شروع فعالیت من از سال ۶۷ یعنی ۳۰ سال قبل به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه فردوسی مشهد بوده است و از آن زمان به بعد فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و در برخی سالها مدیریتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه را انجام دادهام.
دانشجو: از فعالیتهای علمی خود بگوید و اینکه چه تعداد کارهای پژوهشی انجام دادهاید؟
نزدیک به ۹۰ مقاله علمی و پژوهشی، چند طرح پژوهشی نیز برای سازمانهای مختلف مانند شهرداری، سازمان برنامه و بودجه، شرکتهای صنعتی انجام دادهام و تعدادی از این مقالات و پژوهشها در مجلات داخلی و خارجی به چاپ رسیده است و به غیر از این موارد راهنمای ۱۰۰ پایان نامه دانشجویی در در مقاطع ارشد ودکتری برعهده داشتهام. همچنین پنج کتاب در موضوعاتی چون توسعه اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان، توسعه پایدار و وقف از من به چاپ رسیده است.
دانشجو: شنیدهایم شما با دانشجویان تعامل خوبی دارید، در این خصوص برایمان کمی توضیح دهید
یک استاد باید همکاری خوبی با دانشجویان داشته باشد و تلاش من به عنوان استاد همین بوده است. من دانشجویان را مانند فرزندان خود میدانم و به این دلیل علاقمند هستم هرکاری که میتوانم برای آنان انجام دهم؛ بنابراین سعی میکنم یک ارتباط صمیمی و منطقی با آنان داشته باشم که چنانچه مشکل، ابهام و یا پرسشی دارند، بتوانند براحتی آن را در میان بگذارند.
دانشجو: از میزان همکاری که با دانشجویان در طرحهای مختلف داشتهاید، تعریف کنید
در اغلب طرحهای پژوهشی، دانشجویان به عنوان همکار و دستیار کنار استاد کار کردهاند و از آنجایی که به سرنوشت دانشجویان همچون سرنوشت فرزندان خود علاقمند هستم، سعی میکنم فاصله ذهنی بین اساتید و دانشجو را از بین ببرم.
دانشجو: رمز موفقیت استاد در ایجاد ارتباط با دانشجویان و پیشرفتهای علمی و آموزشی چیست؟
استاد باید در حد توان خود متعهد به کارش باشد؛ یعنی تلاش کند که در کلاس بهترین آموزش ممکن را ارائه دهد و فضایی ایجاد کند که دانشجویان بتوانند مسائل علمی و غیر علمی خود را با او در میان بگذارند. در کارهای پژوهشی از دانشجو استفاده کنند، چون این امر موجب یادگیری بیشتر او میشود و تا حد امکان حتی در مسائل مربوط به زندگی شخصیشان به دانشجویان مشورت بدهد.
کار و شغل اصلی استاد باید کار علمی باشد، کسی که به حوزه علمی وارد میشود، نباید به دنبال کسب ثروت و فرصتهای این چنینی باشد. تمام انرژی خود را باید در توانمند کردن خود و تدریس صرف کند. استاد باید به روز باشد و از علم جدید و دانش جدید اطلاع داشته و تمام فکرش این باشد که این اطلاعات و علوم را چگونه به دانشجو انتقال دهد.
رابطه صمیمانه میان استاد و دانشجویان نباید باعث کم توجهای آنان به درس و یا کارهای علمی شود؛ یعنی در عین وجود نظم و انضباط باید فضای دوستانه و تعامل مثبت نیز وجود داشته باشد و به دانشجو بفهماند که باید تلاش کند.
دانشجو: خود شما در کدام دانشگاه تحصیل کردهاید؟
مقطع کارشناسی خود را قبل از انقلاب و در دانشگاه علامه طباطبائی و مقطع ارشد خود را در دانشگاه تربیت مدرس با سه گرایش اقتصاد سنجی، اقتصاد اسلامی و توسعه گذرانده ام.
دانشجو: دانشجویان امروز با دانشجویان زمان شما تفاوتی دارند؟
زمانی که ما دانشجو بودیم، برای فوق لیسانس باید ۹۰ واحد را میگذراندیم که الان این تعداد واحد به یک سوم کاهش یافته است. در آن زمان دانشجویان خیلی درس میخواندند و به درس خواندن از زاویه اعتقادی نگاه میکردند؛ اما به تدریج میزان تلاش و انگیزه در دانشجویان مقاطع مختلف به دلایل مختلف روند نزولی پیدا کرده است.
دانشجو: دلایل این روند نزولی در دانشجویان چه بوده است؟
یکی از دلایل ممکن است وضعیت بازار کار باشد که تبدیل به یکی از دغدغههای دانشجویان شده دلیل دیگرش عرضه صندلیهای زیاد در دانشگاه که باعث ورود برخی افراد ناتوان و کم انگیزه در تحصیلات شده و این افراد تاثیر منفی در فضای دانشگاه گذاشتهاند.
دانشجو: چقدر اهل مطالعه هستید؟
همه زندگی ما مطالعه است، صبح تا بعدازظهر کلاس داریم و بعد از آن بقیه زمان را به مطالعه میگذرانیم، شب در منزل تا دیروقت مطالعه میکنیم و خانوادههای ما در این قضیه شاکی شدهاند. در بیشتر مشاغل افراد بعد از پایان ساعت کاری در اختیار خانوادههای خود هستند؛ اما بعد از این ساعت تازه بخش زیادی از کارهایمان شروع میشود و این کارهای شامل انجام تحقیقات، مطالعه جهت آمادگی برای کلاس بعدی و یا مطالعه کارهای تحقیقی دانشجویان است.