کد خبر:۶۹۵۸۷۱
برومند:

شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌های کشور باید با یکدیگر همسو باشند/ لزوم انسجام همه بخش‌های آموزشی برای توسعه

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: اگر بتوانیم به دو ماموریت فوق و توسعه دست یابیم باید همه بخش‌های دانشگاهی و آموزش عالی اعم از آموزش، پژوهش، مالی و ... با یکدیگر منسجم عمل کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مسعود برومند در نشست هم اندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه کشور به تراز بین‌المللی که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد  گفت: انتظار می‌رود ماموریت نظام آموزش عالی از یک طرف حل چالش‌های جامعه باشد و از سوی دیگر بتواند به گونه‌ای عمل کند که پنج پژوهشگاه و پنج دانشگاه به تراز بین‌المللی برسند. 

برومند در ادامه گفت :عقیده من این است که حل چالش‌های جامعه و ارتقا به تراز بین‌المللی به عنوان انتظار از نظام آموزش عالی دو مقوله متفاوت از هم هستند، اما اگر نوع نگاه ها تغییر کند وضعیت متفاوت خواهد بود و به اهداف خواهیم رسید .

برومند همچنین اظهار کرد : اگر بتوانیم به دو ماموریت فوق و توسعه دست یابیم باید همه بخش‌های دانشگاهی و آموزش عالی اعم از آموزش، پژوهش، مالی و ... با یکدیگر منسجم عمل کنند در این شرایط است که دانشگاه‌های ما می‌توانند در پروژه اقتصاد مقاومتی نقش آفرین باشند و نمی‌توانیم بدون ایجاد یک تیم وسیع و درک متقابل در نظام آموزش عالی چالش‌های فعلی کشور را رفع کنیم.

برومند خاطرنشان کرد: لازم است شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌های کشور همگی همسو با یکدیگر باشند و اگر بخواهیم به رتبه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا دست یابیم باید مشخص کنیم که در کدام شاخص رتبه بندی می‌توانیم به این نقطه برسیم. در واقع ما می‌توانیم در ظاهر تمامی شرایط کیفی برای دستیابی به رتبه بین‌المللی را کسب کنیم، اما در باطن قضیه، آن هدف لازم را کسب نکنیم، اما اگر نوع نگاه در این زمینه تغییر کند با یک انسجام سازمانی و تیمی می‌شود نقش سازنده‌ای در توسعه کشور ایجاد کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم  گفت : برای انسجام سازمانی و تیمی در نظام آموزش عالی باید برنامه مشخصی داشته باشیم و اگر بخواهیم به عناصر اساسی این هدف توجه داشته باشیم منابع مالی به عنوان یک شاخص مهم تلقی می‌شود، اما در کنار آن بازنگری فرآیند‌های اجرایی نیز اهمیت بالایی دارد.

وی همچنین افزود: اگر فرآیند‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها توسعه یابد و کیفیت را به طور دقیق تعریف شود در این صورت به شاخص‌های برتر دست خواهیم یافت بنابراین تغییر ساختار درون دانشگاه‌ها در شرایط فعلی بسیار الزامی به نظر می‌رسد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد:‌ متاسفانه آنچه که در امروزه در دانشگاه‌ها وجود دارد شاخص‌هایی است که از چندین دهه پیش تعریف شده و اگر بخواهیم در شرایط امروز به تراز جهانی دست یابیم و در عین حال چالش‌های ملی را نیز حل کنیم باید این ساختار‌ها تغییر پیدا کند و در چهارچوب نیاز‌ها مجددا تعریف شود؛ بنابراین نیازمند تغییر الگو‌های فعلی در دانشگاه‌ها برای دستیابی به توسعه هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: در کنار ضرورت تغییر الگو‌های فعلی دانشگاه‌ها باید روسای سازمان‌ها نیز از مرتبه مدیریت دانشگاه‌ها در جایگاه رهبری سازمانی دانشگاه قرار بگیرند .
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار