معاون آموزشی وزارت علوم گفت:مراکز علمی منتخب بسیار جدی به موضوع ورود کرده و متناسب با امکانات و پشتیبانیهای مالی که صورت میگیرد، ورود مناسبی داشتهاند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه نشست ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بینالمللی در جمع خبرنگاران درباره قانون سهمیه ایثارگران گفت: سهمیهای که برای ایثارگران در نظر گرفته شده و آنچه که در قانون مشهود است مگر اینکه اصلاحیهای بر آن تدوین شود. مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که قانون را به نوعی اصلاح کند که هم ایثارگران و فرزندان آنها دچار ضرر نشوند و هم کسانی که در دانشگاهها تحصیل میکنند، جایگاه و سطح دانایی و توانمندیهایشان متناسب با دانشگاه محل ثبتنام آنان باشد.
شریعتی نیاسر در خصوص قانون سنوات تحصیلی دانشجویان اظهار کرد : طبق سنوات گذشته آییننامهای که ابلاغ شده شرایط را برای دانشگاهها فراهم کرده است و طبق روال سابق دانشجویان کارشناسی و دکتری میتوانند اگر نیاز باشد تا سقف دو ترم اضافه سنوات داشته و دانشجویان کارشناسی ارشد نیز تا سقف مجاز مشخص شده در آییننامه مجاز به تحصیل هستند و اتفاق جدیدی رخ نداده است.
وی در خصوص ارزیابی دانشگاهها و پژوهشگاههای برتر کشور در پروژه تراز بینالمللی عنوان کرد : مراکز علمی منتخب بسیار جدی به موضوع ورود کرده و متناسب با امکانات و پشتیبانیهای مالی که صورت میگیرد، ورود مناسبی داشتهاند.
شریعتی نیاسر گفت: شرایط خوبی که امسال نسبت به سال گذشته داریم این است که سازمان برنامه و بودجه به طور جدی به موضوع پیشرفت دانشگاهها و پژوهشگاههای برتر کشور به تراز بینالمللی توجه کرده و حمایت رسمی خود را اعلام نموده است.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: اعتبارات امسال را بیش از پنج برابر اعتبارات سال گذشته برای این پروژه تخصیص داده شده است و پیشبینی ها بر این اساس است که حداقل ۴۰ میلیارد برای این پروژه در نظر گرفته شود. بیش از این انتظار داریم، ولی با توجه به شرایط عمومی کشور و مشکلات اقتصادی تصور میکنم باید به این همراهی سازمان برنامه و بودجه راضی باشیم.
وی در ادامه اعلام کرد : مراکز آموزش عالی بر اساس بخشنامهای که وزارت علوم به آنها ابلاغ کرده باید سه تا پنج درصد درآمدهای اختصاصی را با تصویب هیات امنا به این پروژه اختصاص دهند و این حرکت گام مثبت و رو به جلویی برای دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور در پیشبرد این پروژه محسوب می شود.
وی در خصوص روند ارزیابی مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی کشور گفت: روند عملکرد ۱۶ دانشگاه در سال آینده این امکان را به میدهد که دانشگاههای برتر را مشخص شود، ۴۲ شاخص برای ارزیابی دانشگاهها و ۳۳ شاخص برای ارزیابی پژوهشگاهها اعلام کردهایم که مراکز علمی و پژوهشی بر اساس همین شاخصها ارزیابی میشود.
وی با اشاره به اعتبارات دانشگاهی گفت: مهمترین شاخصها را میتوان تعداد طرحها و پروژههای تحقیقاتی، میزان اعتبارات تخصیص یافته، پروژههای مشترک خارجی، قراردادهای بینالمللی، تعاملات بین اساتید داخل و خارج نام برد.
معاون آموزشی وزیر علوم درباره روند بازنگری آییننامه ارتقای اساتید گفت: آییننامه ارتقای اساتید در حوزه مرکز هیاتهای امنا و هیاتهای ممیزه در حال بررسی است با توجه به اینکه زمان بازنگری فرارسیده است باید این اصلاحات انجام شود.
وی در پایان اظهار کرد : نکته مهم این است که آییننامه ارتقاء باید به گونهای اصلاح شود که استادان آموزش محور، استادان مهارت محور، استادانی که در سطح مدرسی عمل میکنند و استادانی که منحصرا پژوهشی هستند بتوانند ارتقاء پیدا کنند آییننامه کنونی این امکان را برای همه بخشها فراهم نمیکند، ولی در اصلاحات جدید این امکان فراهم است.