مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه مدیریت فرهنگی یک پروژه مشارکتی است، گفت: پیش نیاز این نوع مدیریت، آگاهی و مشارکت همه عناصر دانشگاهی از مسائل موجود و اهداف پروژه است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، عسکری در نخستین نشست معاونان فرهنگی اجتماعی و دانشجویی فرهنگی دانشگاههای منطقه یک کشور، با بیان اینکه استادان، کارکنان و دانشجویان سه رکن دانشگاه هستند و متناسب با مسئولیتهایی که در دانشگاه دارند باید در این پروژه مشارکت داشه باشند، اظهار داشت: در شرایطی که به علت شرایط حاکم بر جامعه همبستگی اجتماعی به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است، دانشگاه در بین نهادهای جامعه دارای بیشترین حد اعتماد در میان مردم است و هنوز عناصر دانشگاهی برای مردم دارای مرجعیت هستند.
وی افزود: بر همین اساس دانشگاه به عنوان نهاد میانجی و پل ارتباطی بین جامعه و دولت نقش آفرینی میکند از این رو از دانشگاه انتظار میرود به عنوان خرد منفصل جامعه از طریق نهاد سازی و مدیا در بازسازی همبستگی اجتماعی مشارکت فعال داشته باشد.
مهندس عسکری در ادامه گفت: یکی از اقداماتی که در این زمینه میتوان انجام داد ایجاد کانونهای گفتگوی ملی برای حل مشکلات کشور در دانشگاه است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی خاطر نشان کرد: دانشگاه در مقابل مسائل جامعه بی تفاوت نیست. دانشگاه خرد منفصلی است که مسائل را رصد و تحلیل کرده و مواجهه عقلانی با آنها دارد. از این رو باید به وظیفه ذاتی خود که مشارکت اجتماعی و آموزش اخلاقی جامعه است بازگردد و انجام این وظیفه در ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی بیشتر به سرمنزل مقصود میرسد.
عسکری با اشاره به نقش کلیدی و سابقه تمدنی و میراث فرهنگی دانشگاه به علت وجود فعالیت و حضور طیفهای گوناگون دانشجویی و فرصت تعامل با دانشجویان بویژه در معاونت فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و این مهم را عامل موثری در بازخوانی مباحث فرهنگی و مذهبی دانست.
وی همچنین لازمه این امر را شناخت ارکان همبستگی اجتماعی و چگونگی تحقق آنها دانست و افزود: باید به تقویت ارزش ها، هنجارها و قواعد اجتماعی نسلی که آینده ایران، پیشرفت و تعالی آن به ذهن و عمل جوانان دانشجو گره خورده است پرداخت.
عسکری با اشاره به بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه در جامعه گفت: دانشگاه میبایست در دو رکن ماموریتهای کلان دانشگاه و کنشگران یا عناصر دانشگاهی مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کند.