شکرچیزاده گفت: با توجه به احتمال و قوع سونامی در سواحل مکران، تا یک ماه آینده دستگاههای شتاب نگار زلزله در چابهار و نوار ساحلی مکران نصب میشود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره جزییات تصمیمات سفر اخیر خود به همراه تعدادی از معاونان وزیر راه و شهرسازی به چابهار گفت: با توجه به اینکه در کشور ۵ هزار کیلومتر مرز آبی داریم، اما به بخش دریا در زمینه توسعه اقتصادی به اندازه کافی توجه نشده است. از قبل از انقلاب تاکنون محور برنامههای توسعه کشور، خشکی محور بوده است.
وی با اشاره به وجود امکانات مناسب برای توسعه دریا محور گفت: حدود ۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) به امکانات دریایی مربوط میشود که این میزان با برنامه ریزی میتواند به ۱۰ درصد هم برسد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره توسعه دریامحور کفت: سواحل مکران یکی از مهمترین مراکزی است که میتواند مرکز توسعه دریایی کشور قرار گیرد. همچنین نقش استراتژیک در توسعه اقتصادی خواهد داشت. ولی جای تاسف است که چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و با وجود داشتن امکانات گسترده شاهد سکونت بیش از ۶۰ درصد مردم این شهر در بافتهای ناکارآمد شهری هستیم که این اتفاق قابل توجیه نیست و باید برنامههای توسعهای برای رفع این معضل تهیه و تدوین شود.
این مقام مسئول مهمترین محور توسعه چابهار را توسعه حمل و نقل این منطقه دانست و یادآور شد: در جلسهای که روز گذشته با سایر معاونان وزیر راه و شهرسازی داشتیم موضوعات مختلف حمل و نقل و شهرسازی چابهار اعم از دریایی، زمینی، ریلی و هوایی مطرح شد که اجرای آنها میتواند فرصتهای گستردهای برای توسعه ایجاد کند.
عضو شورای معاونان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به رغم فرصتهایی که در چابهار و سایر مناطق جنوب شرق کشور داریم تهدیدهایی نیز دیده میشود که مهمترین آنها وجود گسل مکران است که این گسل در تاریخ خود فعالیتهایی هم داشته است از جمله وقوع چند سونامی در منطقه مکران میتوان اشاره کرد که آخرین آن سال ۱۹۴۵ میلادی (۱۳۲۴ شمسی) به وقوع پیوست. البته کانون اصلی این زلزله پاکستان با بزرگای ۸ ریشتر بود که آثار آن در منطقه مکران ایران نیز مشهود است. گفته میشود در اثر سونامی آن زمان ارتفاع آب در سواحل به ۱۳ متر رسیده بود و تعدادی از روستاهای نزدیک سواحل به طور کامل تخریب شد. سالمندان این منطقه سونامی ۱۳۲۴ را به خاطر دارند.
شکرچی زاده تأکید کرد: بنابراین اهمیت دارد که در برنامه ریزی برای توسعه مکران موضوع گسلهای منطقه را نیز درنظر بگیریم. ضمن اینکه تحقیقات علمی در این خصوص به اندازه کافی در مرکز تحقیقات وجود دارد و برای ارزیابی خطرپذیری منطقه مکران میتوان به این مستندات مراجعه کرد. همچنین از دیگر اقدامات موردنیاز نصب دستگاههای شتاب نگار در طول سواحل مکران است که تا حدودی به رصد حرکت پوسته زمین در منطقه کمک میکند.
وی یادآور شد: قرار است نخستین دستگاه شتاب نگار که اخیرا خریداری کردیم در منطقه آزاد چابهار نصب شود که تا ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد. به مرور چند دستگاه دیگر برای متراکمتر کردن شبکه شتاب نگاری در منطقه نصب خواهیم کرد.
شکرچی زاده گفت: در حال حاضر، ۴۳ دستگاه شتاب نگار زلزله در سیستان و بلوچستان نصب شده است که بتدریج دستگاههای بیشتری به آنها میافزاییم و قرار است سونامی را با دستگاههای شتاب نگاری که در خود دریا نصب میشود رصد کنیم.
به گفته وی، با توجه به بزرگ بودن این پروژه همکاری سایر دستگاهها از جمله سازمان بنادر ودریانوردی به پیشبرد آن کمک خواهد کرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بخش دیگری از مذاکرات روز گذشته اشاره و تصریح کرد: بحث مهم دیگر بحث ایمنی جادههای سیستان و بلوچستان بود. متاسفانه به جهت نزدیکی به مناطق مرزی با همسایگان شرقی و همچنین قاچاق انسان ما شاهد وقوع تصادفات متعدد و کشتههای بالا در جادههای استان هستیم. از سوی دیگر از سال ۹۵ به بعد تعداد کشتههای جادهای افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: از سال ۹۵ که کشتههای جادهای ۱۵ هزار و ۲۰۱ نفر بود تاکنون این آمار افزایشی بوده است که سهم سیستان و بلوچستان از این روند افزایشی بیشتر بوده است و از ۸۷۰ کشته در سال ۹۵ به ۸۱۵ نفر در سال ۹۶ رسید که افزایش ۴.۵ درصدی را نشان میدهد. این آمار نشان میدهد که کشتههای جادهای در سیستان و بلوچستان ۳ برابر میانگین کشوری است. به همین جهت توجه به ایمنی جادهها در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.
شکرچی زاده گفت: در مرکز تحقیقات برای این موضوع تحقیقات موردی انجام دادیم و قرار است به این موضوع توجه بیشتری در بخش مطالعات ایمنی جادهای مرکز تحقیقات شود. همچنین قرار است با معاونت معماری وشهرسازی تحقیقات مشترکی درباره وضعیت شهرسازی چابهار انجام دهیم.