معاون پژوهشی دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی گفت: رویکرد حق مدارانه مطلق غربی در زمینه حقوق بشر باطل است با این وجود مبنای اعلامیه حقوق بشر اسلامی هم تکلیف محور و هم حق محور است و اگر اینگونه نبود باید هم جنس بازی هم به عنوان یک حق محسوب میشد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ابراهیمان معاون پژوهشی دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی امروز در میزگرد خبری روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که توسط مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران (موسسه صلح زیبا) در دانشگاه تقریب مذاهب برگزار شد گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر تابلوی حقوق بشر غربی و اعلامیه حقوق بشر قاهره تابلوی اسلامی حقوق بشر است.
وی با بیان اینکه ارزش حقوقی دو اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه اسلامی حقوق بشر قاهره با هم متفاوت است افزود: تلاش ما این است که به مانند اعلامیه حقوق بشر اسلامی در کشورهای اسلامی به یک عرف تبدیل شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
ابراهیمان با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشر در ابتدا الزام آور نبود، اما به دلیل استنادهای صورت گرفته به آن الزام آور شد و حتی کشورهایی که این اعلامیه را امضا نکرده اند باز هم ملزم به رعایت آن هستند افزود: اعلامیه اسلامی حقوق بشر حالت الزام آور ندارد با این وجود باید آن را به یک معاهده تبدیل کرد.
معاون پژوهشی دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه در اعلامیه حقوق بشر اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر تفاوت فاحشی در این زمینه که انسانها با هم مساوی هستند وجود دارد تصریح کرد: این دو اعلامیه تاکید دارند که انسانها با هم مساوی هستند، اما با این وجود اعلامیه اسلامی حقوق بشر میگوید انسانها در پذیرش تکلیف و مسئولیت با هم مساوی هستند، اما اعلامیه حقوق بشر از تکلیف فرار میکند و فقط میگوید باید به مردم حق بدهیم.
وی اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، چون مردم از تکلیف خسته شده بودند به همین دلیل در اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید شد که باید به مردم آزادی وحق بدهیم، اما با این وجود در اعلامیه اسلامی حقوق بشر چنین موضوعی وجود ندارد، چون ما طبق اسلام نمیتوانیم مردم را رها کنیم و بگوییم هر گونه که میخواهند لذت ببرند و اگر این گونه شود هم جنس بازی هم به عنوان یک حق محسوب میشود در هر حال در حقوق بشر اسلامی تکلیف در کنار حق آمده است.
ابراهیمان با بیان اینکه از نظر اسلام رویکرد حق مدارانه مطلق غربی در زمینه حقوق بشر باطل است افزود: مبنای اعلامیه حقوق بشر هم تکلیف محور و هم حق محور است، ولی اعلامیه جهانی حقوق بشر فقط حق محور است.
معاون پژوهشی دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در اعلامیه جهانی حقوق بشر از آزادی مذهبی بحث شده و براساس آن انسان هر لحظه میتواند هر دینی را که میخواهد انتخاب کند و یا ملحد شود تصریح کرد: با این وجود در اعلامیه حقوق بشر اسلامی آمده که اسلام دین فطرت است، اما دست برخی از کشورها را باز گذاشته اند که اگر کسی دین خود را تغییر داد او را اعدام نکنند.
وی با بیان اینکه در اعلامیه جهانی حقوق بشر که با نگاه غیردینی تدوین شده مردم از طریق انتخابات به حکومت مشروعیت میبخشند، اما براساس اعلامیه اسلامی حقوق بشر به جای قدرت و حکومت از کلمه ولایت نه به معنای ولایت فقیه در کشورمان استفاده شده است.
ابراهیمان با اشاره به اینکه در هیچ کجا از اعلامیه جهانی حقوق بشر نکتهای در مورد حق مبالغه و مبارزه با استعمار نیامده، اما در اعلامیه اسلامی حقوق بشربرای حق تاکید شده تصریح کرد: براساس اعلامیه اسلامی حقوق بشر هر انسانی حق دارد در محیط پاک از مفاسد زندگی کند با این وجود دولت باید این بستر را فراهم نماید در هر حال مسئولان باید تلاش کنند که هر ایرانی نسبت به آبرو، جان و مال خود در آسودگی زندگی کند.