کد خبر:۷۱۳۸۱۳
گزارش خبرگزاری دانشجو از وب سایت شبکه نوستالژی‌ها؛

آی فیلم در قاب مانیتور هم دیدنی است!

سایت شبکه آی فیلم محتوای خود را در دو بخش کلی برنامه‌ها و اخبار تقسیم بندی کرده و برای هر کدام از آن‌ها با عناوین مختلف، آیکون سازی کرده است.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در جهان رسانه‌ای امروز هر انسانی علاوه بر هویت حقیقی و حقوقی، واجد هویت مجازی هم شده است، هویتی که اگرچه نام مجازی دارد، اما به عنوان بخش قدرتمند و مهمی از واقعیت وجودی هر فردی شناخته می‌شود چه برسد به شبکه‌های تلویزیونی و هویت رسانه‌ای آن‌ها که قطعا بخشی از این هویت، شمایل مجازی و الکترونیکی و اینترنتی دارد.
در همین جهان رسانه‌ای نیز هر رسانه‌ای علاوه بر نسخه اورژینال خود واجد یک نسخه اینترنتی و شبکه مجازی هم هست که قابل تفکیک از هویت و ماهیت آن رسانه نیست. امروزه حتی برنامه‌های تلویزیونی نیز برای خود دارای پایگاه اینترنتی و صفحات اختصاصی در شبکه‌های مجازی و اجتماعی هستند چه برسد به کل یک شبکه که قطعا نمی‌توان هویت مجازی اش را از هویت رسانه‌ای آن تفکیک کرد. امروزه بخش مهمی از ارتباطات شبکه‌ها با مخاطبان خود از طریق این شبکه‌ها صورت می‌گیرد و آنچه که در علوم ارتباطات به عنوان کامل‌ترین مدل ارتباطی شناخته می‌شود یعنی ارتباط دو سویه همسنگ از طریق همین شبکه‌های مجازی قابل تحقق است.
بدیهی است که سایت و پایگاه اینترنتی شبکه آی فیلم نیز با این مقدمه و استدلال‌ها نه تنها منفک از خود شبکه نیست که اتفاقا به دلیل ماهیت و کارکرد‌های ویژه این شبکه از جایگاه خاص تری هم در بین سایت‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی برخوردار است. از این حیث که شبکه آی فیلم محتوا و کنداکتور خود را مبتنی بر نظر و خواسته مخاطبانش می‌بندد و دیدگاه و پیشنهادات مخاطبانش نقش مهمی در برنامه ریزی و پخش برنامه هایش دارد. ضمن اینکه این شبکه هم به دلیل پرداخت به موضوع نمایش در قالب‌های مختلف فیلم، سریال و برنامه‌های ترکیبی نمایش محور و هم به دلیل کارکرد نوستالژیک به دلیل بازپخش بسیاری از فیلم وسریال‌ها، به نظر و دیگاه مخاطبان خود توجه مضاعفی می‌کند؛ لذا حفظ تعامل و ارتباط مستمر با مخاطبان بخشی از موجودیت و هویت و شرط تداوم حیات رسانه‌ای این شبکه است و به همین دلیل پایگاه اینترنتی این شبکه صرفا اجرای یک دستور العمل یا کار روتین اداری و سازمانی نیست بلکه این پایگاه با دو کارکرد، بازتاب و انعکاس تولیدات خود از یک سو و دریافت نظر و دیدگاه مخاطبانش از سوی دیگر، نقش و جایگاه مهمی در پویایی و چرخش رسانه‌ای این شبکه داشته و ظرفیت و ظرافت‌های آن را نباید دست کم گرفت.
ضمن اینکه باید پتانتسیل آن را در تبلیغ و ترویج برنامه‌های شبکه هم لحاظ کرد. مثلا صدر یا هدر (Headed) این سایت از یک امکان گرافیکی خوب برای معرفی و تبلیغ برنامه‌های شبکه برخوردار است که در همان ابتدای ورود به این سایت نگاه هر کاربری را به خود جلب می‌کند. هدری شناور که امکان تبلیغ و معرفی چندین برنامه را فراهم کرده است. در زیرهر عکس نیز عنوان و زمان پخش برنامه‌ها به وقت تهران و GMT نیز آورده شده.
در همین باره به سراغ کیوان نژاد سیفی، مدیر وب سایت آی فیلم رفتیم تا دقیق‌تر و موشکافانه‌تر وب سایت آی فیلم را بررسی کنیم. کیوان نژادسیفی، مدیر وب سایت آی فیلم در خصوص عوامل تاثیرگذاری که باعث انتخاب یک سریال برای پخش از این شبکه می‌شود، گفت: ما در آی فیلم معیار‌ها و ملاک‌های مختلفی برای انتخاب یک سریال درنظر می‌گیریم که درخواست مخاطبان برای بازپخش یک سریال، از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است. نکته بعد اینکه زمان زیادی از پخش اول آن گذشته باشد و البته مساله دیگر، بحث رقابت با سایر شبکه‌های تلویزیون است. به عنوان مثال در ماه رمضان، چون سایر شبکه‌ها برای مخاطبان خود سریالی طنز درنظر نگرفته بودند، ما با پخش مجموعه سریال پایتخت، بر اساس آمار، بینندگان فراوانی در این ماه فقط آی فیلم تماشا می‌کردند که یکی از راه‌های دریافت بازخوردها، وب سایت آی فیلم بود.
خلاصه فیلم و سریال ها، زمان پخش و بازپخش و دریافت قسمت‌های پخش شده آن‌ها در بخش آرشیو از امکانات و ویژگی‌های دیگراین سایت است. در واقع مخاطبی که از تماشای برنامه یا فیلم و سریال مورد نظر خود محروم شده و نتوانسته آن‌ها را از شبکه تلویزیونی آی فیلم ببنید یا موفق به تماشای تکرار و بازپخش آن نشده می‌تواند با مراجعه به این سایت، برنامه مورد نظر خود را دانلود کرده و تماشا کند. با این امکان دیگر موضوع از دست دادن یک برنامه به شکل مطلق از بین رفته و این فرصت برای مخاطب وجود دارد که شانس تماشای برنامه‌های شبکه را از دست ندهد. ضمن اینکه این سایت واجد امکان پخش زنده برنامه‌ها هم بوده و اگر کسی در موقعیتی قرار داشته باشد که امکان دسترسی او به گیرنده تلویزیونی وجود ندارد می‌تواند با مراجعه به این سایت به شکل زنده نیز برنامه‌ها را از طریق این وب سایت دنبال کند.

نکته دیگری که نژادسیفی درخصوص وب سایت آی فیلم به آن اشاره کرد موضوع کنداکتور محور بودن وب سایت است یعنی تمام اطلاعات یک سریال از خلاصه آن تا عوامل، قبل از پخش یک سریال، بر روی وب سایت بارگذاری می‌شود و با این کار بیننده با یک پیش فرض کامل به سراغ این سریال می‌رود.
سایت شبکه آی فیلم محتوای خود را در دو بخش کلی برنامه‌ها و اخبار تقسیم بندی کرده و برای هر کدام از آن‌ها با عناوین مختلف، آیکون سازی کرده است. مثلا آیکون سریال ها، فیلم ها، برنامه ها، جدول پخش و فرکانس‌ها که کاربر می‌تواند با مراجعه به هر کدام از آیکون‌ها از آیتم مورد نظر خود در شبکه اطلاعات لازم را بدست آورد. در قسمت چپ فوقانی سایت نیز آیکون‌هایی مثل فرهنگ و هنر، هنرمندان، موسیقی، ایرانگردی و ارتباط با ما وجود دارد که آیکون‌های جانبی و مکمل سایت بوده و اخبار و اطلاعات تخصصی هر آیکون را می‌توان در آن بخش جست و جو و دریافت کرد.
از بخش‌های جذاب و کاربردی وب سایت آی فیلم می‌توان به بخش «ارتباط با ما» اشاره کرد. بر خلاف اغلب وب سایت‌ها این بخش صرفا نشانی سایت و ایمیل یا تلفن‌های تماس نیست. خود این آیکون به سه بخش «دیدگاه شما»، «نظرسنجی» و «نظرات شما» تقسیم می‌شود که وقتی وارد آن می‌شوید با نظرات مخالف و حتی اعتراض برخی مخاطبان نسبت به برنامه‌های شبکه هم مواجه می‌شوید و اینگونه نیست که صرفا نظرات مثبت و تاییدی در آن درج شده باشد.
این بخش مستقیم‌ترین امکان ارتباطی بین مخاطبان و شبکه را فراهم کرده و به تعامل دوسویه آن‌ها کمک می‌کند. در کنار این تمهیدات، آیکون‌های دیگری مثل عکس‌های شما، صدای شما و ویدئو‌های شما تعبیه شده که مخاطبان می‌توانند آثار شخصی خود را برای انتشار در سایت ارسال کنند. در واقع بخش ارتباط با مای وب سایت آی فیلم یک پکیچ کامل ارتباطی است که به مخاطبان این امکان را می‌دهد از راحت‌ترین و سریع‌ترین مسیر برای ارتباط با این شبکه استفاده کرده و از یک تماشاگر صرف به مخاطب فعال بدل شوند.
واقعیت این است که وب سایت شبکه آی فیلم هم از حیث امکانات نرم افزاری و هم از نظر زیبایی شناسی گرافیکی، سایت جذاب و گیرایی است که به سه زبان انگلیسی و عربی و فارسی، گستره ارتباط مجازی خود را با مخاطبان درون مرزی و برون مرزی، صورت بندی و تنظیم می‌کند و باید به نقش موثر آن در برقراری ارتباط با مخاطب و جلب رضایت او توجه داشت.
مدیر وب سایت آی فیلم، برگ برنده این شبکه را فهمیدن سلیقه مخاطب عنوان می‌کند: ما از طریق کامنت ها، تلفن‌ها و پیام‌هایی که مخاطبان درخصوص نظرات خود درباره سریال‌ها و برنامه‌های آی فیلم با ما درمیان می‌گذارند، پی به خواست و سلیقه آن‌ها برده و تا آنجا که می‌توانیم سعی در اجرا کردن این نظرات داریم. باکس دو ساعته پخش سریال‌های شبانه از دیگر عوامل موفقیت ما محسوب می‌شود و البته همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث شد تا در نظرسنجی اخیر صدا و سیما، شبکه آی فیلم بعد از اختلافی اندک با شبکه نسیم، در جایگاه سوم از نگاه مخاطبان قرار گیرد.
هانیه خاوری، خبرنگار وب سایت آی فیلم درباره نگاه هنرمندان به این شبکه گفت: اکثر هنرمندان و بازیگرانی که به بهانه پخش سریالی از آن‌ها در شبکه آی فیلم گفتگو می‌کنیم، نگاه مثبتی به این شبکه دارند و معمولا در صفحات مجازی شبکه‌های اجتماعی خود پخش سریالی از آی فیلم با بازی خود را خبر می‌دهند تا دوستداران آن‌ها مجددا این سریال را از آی فیلم تماشا کنند و با خیلی از آن‌ها عنوان می‌کنند که معمولا پخش اول یک سریال با مخاطبان کمتری مواجه است، ولی بازپخش آن بعد از چند سال مورد استقبال بهتری قرار می‌گیرد.
خاوری در خصوص پیام‌های مخاطبان وب سایت نیز گفت: بینندگان از طریق تلفن، پیام کوتاه، وب سایت و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی با ما در ارتباط اند و نظرات و پیشنهاد‌های خود را درمیان می‌گذارند. معمولا بیشتر پیام‌ها به مسابقه «نما به نما» بر می‌گردد، چون ارتباط مستقیم تری با مردم دارد و بحث جایزه مسابقه هم مطرح است. درخصوص سریال‌ها هم، اکثر درخواست‌ها برای پخش سریال‌های طنز است به همین خاطر ما همیشه یک یا دو سریال طنز در کنداکتور خود قرار داده ایم تا مخاطب خود را راضی نگه داریم و از طریق وب سایت و نظرسنجی‌ها در جریان نتیجه این سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها قرار می‌گیریم.
اگر بخواهیم از منظر ارتباط شناسی به این موضوع نگاه کنیم، وب سایت شبکه آی فیلم به واسطه ساختار و امکانات ارتباطی – مجازی خود، مخاطب این شبکه را به کاربر شبکه بدل می‌کند. کاربری که دیگر تماشاگر صرف نیست بلکه به کنشگری با این شبکه دست زده و به عنوان بخشی از هویت و ماهیت این شبکه، تشخص رسانه‌ای پیدا می‌کند. مخاطبان شبکه آی فیلم با استفاده از این وب سایت و تبدیل شدن به کاربر آی فیلم در واقع از یک دفترچه راهنمایی الکترونیکی بهره می‌برند که می‌تواند به استفاده آگاهانه‌تر آن‌ها از برنامه‌های این شبکه کمک کرده و لذت سرگرمی را به لذت آگاهی پیوند بزند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار