به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجموعه تلویزیونی «دنگ و فنگ روزگار» به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیهکنندگی امیر طالبی کاشانی اوایل آبان ماه در مرکز توانبخشی عمل واقع در محله زعفرانیه تهران کلید خورد.
این مرکز توانبخشی سریالهای زیادی را به خود دیده است، بیشتر سریالهای سیروس مقدم عمل را تجربه کردهاند و کارگردانهای بسیار دیگری هم از این لوکیشن برای آثار خود بهره بردهاند.
**حضور ۱۲۰ بازیگر در یک سریال طنز
این بار هم جواد مزدآبادی تصمیم گرفت تا سریال طنز خود را از این مرکز آغاز کند. «دنگ و فنگ روزگار» حدود ۱۲۰ بازیگر دارد و قرار است در ۷۰ لوکیشن تصویربرداری آن انجام شود. از نکات قابل توجه آن نیز حضور سیروس گرجستانی در نقش یکی از بازیگران اصلی است. بسیاری با سریالهای سیروس گرجستانی خاطرات شیرینی دارند. آن هم از روزهایی که تلویزیون هنوز مخاطبان پر و پا قرصتری داشت. مثلا وقتی در نقش شهریار شاعر پرآوازه ظاهر شد یا وقتی با سریالهایی نظیر خوشنشینها و زن بابا مردم را از ته دل خنداند.
امروز یک روز پاییزی است که محمد نادری جلوی دوربین است و سکانسی شلوغ تصویربرداری میشود که حدود ۶ بازیگر را درگیر کرده است. خط روایی داستان به دوستی اردشیر (محمد نادری) و ولی (سیروس گرجستانی) برمیگردد. خانواده اردشیر در خانهای ساکن هستند که متعلق به «ولی» است.
«ولی» سوپرمارکت کوچکی دارد و زندگیاش را با آن میچرخاند. یازده سال پیش سهم الارثی هم به اردشیر رسیده که طی ماجرایی این پول را از او دزدیدهاند. اردشیر میخواست با آن پول خانه را از ولی بخرد. حالا اردشیر هر روز کابوس بر ملا شدن رازش را دارد...
**ولیمه عمه منجر به تصادف میشود!
در این سکانس نوا و نغمه (شادی و شیرین صحرایی) فرزندان دوقلوی اردشیر محمد نادری هم جلوی دوربین هستند. آنها در مسیر بازگشت از مراسم ولیمه عمهشان (شیرین آقارضاکاشی) با تصادفی روبرو میشوند که جای ناراحتی اسباب خنده میشود.
«جواد مزدآبادی» درباره این سکانس گفت: همین سکانس شلوغی که شما میبینید یکی از خلوتترین سکانسهای ماست! در اغلب سکانسها ۱۰تا ۱۵ نفر حضور دارند. اما چون مجموعه بیشتر بر پایه کمدی موقعیت شکل گرفته به نظرم برای بیننده جذاب آمد.
**فیلمنامهای که مخاطب را میخنداند
وی ادامه داد: سالهاست از این جنس طنز در تلویزیون ساخته و دیده نشده به جز مجموعههایی مثل «پایتخت». شخصیتها و قصههای این مجموعه قابل درکند و به همین دلیل سختی کار را قبول کردم. در حقیقت وقتی چند صفحه از متن را خواندم متوجه شدم با کار متفاوتی روبرو هستم. «دنگ و فنگ روزگار» فیلمنامهای دارد که هنگام خواندن هم خواننده را میخنداند.
مزدآبادی تصریح کرد: تلاش کردیم یک تیم بازیگری متفاوت بچینیم. در میان بازیگران مجموعه هم چند اسم معروف وجود دارد و هم اسامی که شاید آنها را نشنیده باشیم و یا در کارهای جدی آنها را دیده باشیم. به این دلیل که شخصیتها در این سریال قرار است در موقعیتهای مختلف بیننده را بخندانند. اتفاق جدیدی که در این مجموعه افتاده استفاده از بازیگران جدید است که در کنار آنها از بازیگرانی مثل سیروس گرجستانی، محمد نادری و ... نیز استفاده کردیم. معتقدم این ترکیب و چینشِ بازیگر میتواند برای مخاطب جذاب باشد.
**۹ سال است که فقط «پایتخت» سریال طنز تلویزیون بوده!
«امیر طالبی کاشانی» تهیه کننده این مجموعه که تهیهکنندگی مجموعههایی چون «جنگ ۷۷»، «پلاک ۱۴»، «ببخشید شما»، «زیر آسمان شهر» و ... را در کارنامه داشته، گفت: اغلب کارهایم در فضای طنز بودهاند. بنا بر این وقتی فیلمنامه «دنگ و فنگ روزگار» توسط حسن وارسته نگاشته شد و برای تهیه کنندگی به من پیشنهاد شد؛ با کمال میل پذیرفتم. فکر میکنم ساخت آثار طنز یک حوزه تخصصی است و به تجربه نیاز دارد. در کشورمان کمتر از تعداد انگشتان یک دست کارگردان و بازیگران تاثیرگذار طنز داریم. دو سال نگاشتن متن این کار طول کشید و این بار هم سومین مرتبه بازنویسی متن است.
وی ادامه داد: اسفندماه ۹۶ جلسه برآورد پروژه برگزار شد و بعد از آن ۶ ماه نیز نگاشتن فیلمنامه و بازنویسی آن زمان برد تا سرانجام آبان ماه کار کلید خورد. امیدوارم پس از سالها مردم یک طنز واقعی در قاب جادویی تلویزیون ببینند. فکر میکنم ۹ سالی می شود که به جز «پایتخت» مردم طنز واقعی در تلویزیون ندیدهاند. به هر حال همه ما با شرایط خاص مالی دست به گریبانیم اما تحت همین شرایط تمام تلاش مان را کردهایم که بهترین کار را انجام دهیم. خدا را شاکرم تاکنون هم پروژههایی را به سرانجام رساندهام که به دل مردم نشسته است.
**چرا کارگردان سریال عوض شد؟
وی درباره تغییر کارگردان مجموعه نیز اظهارداشت: ابتدا با غلامرضا رمضانی برای کارگردانی مجموعه صحبت کرده بودم اما چون پروسه بازنویسی طول کشید و آقای رمضانی نیز مشغول آماده کردن فیلم بلندشان برای جشنواره اصفهان بودند، نشد این همکاری رقم بخورد.
طالبی درباره همکاری با مزدآبادی نیز اظهارداشت: اولین بار است که با جواد مزدآبادی به عنوان کارگردان همکاری میکنم. شناختی که طی این مدت از ایشان کسب کردهام این است که جواد مزدآبادی یک کارگردان با حوصله و صبور است. همیشه ابتدای فیلمبرداری و قبل از اینکه کار وارد جریان روتین خود شود موانع زیادی وجود دارد که تنها با صبر و هوشمندی قابل رفع است و این از خصوصیات ایشان است زیرا وقتی رهبر یک گروه صبور باشد بقیه افراد هم همراهی میکنند. بنا بر این من از این انتخاب درست خرسندم.
پیش بینی تهیه کننده از اتمام تصویربرداری اواخر سال است و در این باره عنوان داشت: با توجه به فیلمبرداری در فصل پاییز و زمستان امیدوارم تصویربرداری تا پایان سال به اتمام برسد زیرا با توجه به هزینههای سنگینی که تحمیل میشود سعی میکنیم طبق پیش بینی و به موقع فیلمبرداری را به پایان برسانیم.
این تهیهکننده درباره زمان پخش مجموعه نیز گفت: به نظرم کار اگر خوب باشد بیننده خود را پیدا میکند حتی اگر در بدترین فصل سال پخش شود. امیدوارم با صلاحدید مدیران سازمان یک زمان خوب داده شود اما تلاشمان این است که ابتدا یک کار خوب بسازیم و بعد توقع دادن زمان مناسب از سوی مدیران را داشته باشیم.
**ماجرای بدبیاریهای پیاپی اردشیر
اما «محمد نادری» یا همان اردشیرِ مجموعه «دنگ و فنگ روزگار» که در بسیاری از سکانسهای مجموعه بازی دارد، معتقد است مجموعه طنز «شمعدونی» باعث شد دیده شود، گفت: اردشیر آدم سادهای است که بسیار بدبیاری آورده. قفل سازی که دنبال این است تا تعادلی را در زندگیش برقرار کند و در این مساله همیشه دچار مشکل میشود. یک بحران مالی دارد که سعی میکند آن را پشت سر بگذارد. همسر و فرزندانش همراهیش میکنند اما چیزهایی را از خانواده پدری پنهان میکند. این پنهان کاری قصه اصلی مجموعه را شکل میدهد.
وی افزود: هر نقشی یک شناسنامه ای دارد و اردشیر شناسنامهای متفاوت از هوشنگ مظاهری «شمعدونی» و کاپیتان فاز اول «دورهمی» و ... دارد. اردشیر دارای یک خاستگاه اجتماعی در طبقه متوسط رو به پایین است که چند سالی است به تهران مهاجرت کرده. سعی کردهام این خاستگاه را در ادبیات و رفتار اردشیر منعکس کنم. در این زمینه با یکی از اساتید ادبیات نمایشی که دارای جغرافیایی بود که اردشیر از آن آمده نیز صحبت کردم تا بتوانم بیشتر نقش را بشناسم. به سمت لهجه خاصی نرفتیم اما افعالی که بیشتر استفاده میکنند و لحنها، آکسانگذاریهای خاص و ... را سعی کردم ابتدا تحقیق کرده و بعد استفاده کنم تا یک شخصیت متفاوت به نام اردشیر خلق شود.
نادری اظهارداشت: میمیک صورت، فیزیک بدن و صدایی با تونالیتههای مختلف که نباید تبدیل به صداسازی شود مگر در مواردی که تیپ سازی اتفاق میافتد، ابزارهایی هستند که بازیگر فی نفسه در اختیار دارد. بنا بر این این ابزار را باید به گونهای شکل دهیم که با نقش همخوانی داشته باشد. موارد دیگری هم وجود دارد مثل اینکه چگونه نقش را با استفاده از تجربیات دیداری و شنیداری و ... تخیل کنیم، آن را باور کنیم و چگونه ارائه دهیم.
**سریالی که در ۵ فصل ۶ قسمتی ساخته میشود
«دنگ و فنگ روزگار» مجموعهای اپیزودیک است که قصهای کلی حول محور خانوادهای دارد. در آغاز هر قسمت که به صورت هفتگی است، قصه جدیدی شروع شده و با پایان هفته تمام میشود که تقریبا ۵ فصل ۶ قسمتی را در برمیگیرد.
سیروس گرجستانی، محمد نادری، نیما شاهرخ شاهی، بیژن بنفشه خواه، محمد فیلی، غلامرضا نیکخواه، امیر غفارمنش، ساعد هدایتی، شیرین آقارضا کاشی، پانته آ مهدی نیا، سینا رازانی، زهرا داوود نژاد، مهری آل آقا، زهره فکور صبور، مریم شاه ولی، مینا نوروزی، ساقی زینتی، بیتا خردمند، عباس محبوب، طاهر علایی، فریده دریامج، ژیار محمدزاده، ساره صحرایی، ستاره صحرایی و ..... از جمله بازیگران «دنگ و فنگ روزگار» هستند.
سایر عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه کننده: امیرحسین طالبی کاشانی، کارگردان: جواد مزدآبادی، طراح و سرپرست فیلمنامه: حسن وارسته، نویسندگان: حسن وارسته و امیر شاداب، مدیر تصویربرداری: خسرو دادگرمرا، تصویربردار: مهدی دادگر مرام، مدیر صدابرداری و صدا گذاری: امید قربانی، دستیار اول کارگردان: مهدی برگ نیل، برنامه ریز: امید همتی فراز، دستیاران کارگردان: مجید معافی و رضا لشگری، منشی صحنه: آرزو قربانی، مدیر تولید: بیژن محرمی، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه و لباس: کینوش ایزدی، مدیر تدارکات: حسین امینی، مجری نور: حمید کردبچه، دستیاران تصویر: محمد موسوی، عباس پرهیزکار، انصار زرین جامه و ایمان رستمی، اپراتور دوربین: محمدرضا ابراهیم، دستیار اول صحنه: قاسم مربی، دستیاران صحنه و لباس: سارا سعادت، سحر سطوت و پویا نجفی، دستیاران صدا: حسین شریفی و حسین حسنی، دستیار اول تدارکات: محمد رسول ابراهیم پور، مجریان گریم: عاطفه تهرانی، امیر خدادای، میلاد بهداد و نسیم رضازاده.