به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، در راستای سیاست شفافسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، لیست عملکرد حمایتی سازمان سینمایی از برپایی چتر سینمای ایران در کن به تفکیک از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ منتشر شد.
در پاسخ به سوال مطرح شده در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، فهرست پرداختیهای سازمان طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ جهت برپایی چتر سینمای ایران در کن شامل برپایی چتر سینمای ایران با متراژی بالغ بر ۷۲ متر مربع، حضور ۷ شرکت پخشکننده بینالمللی سینمای ایران در ذیل چتر، تولید مواد تبلیغاتی و هزینه تبلیغات در بازار فیلم و حمایت از حضور فیلمسازان و دست اندرکاران سینما در جشنواره و بازار فیلم است.
در سال ۲۰۱۶ (بهار ۱۳۹۴ که جشنواره کن در آن برگزار شد) نرخ رسمی یورو که توسط بانک مرکزی اعلام شده، ۳۱۰۰ تومان بوده است، با این حساب حضور ایران در کن ۲۰۱۶ بیش از ۱۸۰ میلیون تومان هزینه برده است.
در سال ۲۰۱۷ با نرخ رسمی ۳۴۰۰ برای هر یورو، حضور ایران در جشنواره کن بیش از ۲۱۰ میلیون هزینه در بر داشته و هزینه حضور نمایندگان ایران در جشنواره کن سال ۲۰۱۸ که بهار امسال برگزار شد، به رغم کاهش هزینه ارزی، به دلیل افزایش نرخ رسمی یورو (۴۹۰۰ تومان) بیش از ۱۷۵ میلیون تومان هزینه روی دست دولت گذاشته است.
در مجموع، حضور ایران در سه دوره اخیر جشنواره سینمای کن در فرانسه، بیش از ۱۵۸ هزار یورو هزینه در پی داشته است. باید دید این هزینه قابل توجه، چه دستاوردهایی برای سینمای ایران داشته است؟
نکته دیگر اینکه، سازمان سینمایی خود به خوبی واقف است صرف اعلام هزینه کلی ـ بدون اعلام جزئیات و ریز هزینهها ـ به معنای شفافسازی نیست.