اولویتهای پژوهش در آموزش علوم پزشکی کلان مناطق آمایشی در نشست مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی تعیین شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، سعید عسگری قائم مقام مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) در جلسه نمایندگان ۱۰ کلان منطقهی آمایشی، با تاکید بر سند چشمانداز ۱۴۰۴ که بر طبق آن ایران باید رتبه اول علمی منطقه را به لحاظ کمی و کیفی کسب کند، گفت: در بررسی اوضاع علمی در جهان، شاخصهای کمی و کیفی مورد چالش قرار میگیرند.
وی افزود: خوشبختانه ایران به لحاظ شاخصهای کمی از سال ۲۰۱۱ میلادی، رتبه اول منطقه را کسب کرده است. کشور در سطح جهانی رتبه ۱۶ را در تولید کمی همه دارا ست و این در حالی است که ترکیه رتبه ۱۹ و سعودیها رتبه ۳۲ را دارند.
عسگری از عملکرد موفق رشتههای داروسازی و دندانپزشکی در سطح منطقه و جهان خبر داد و گفت: خوشبختانه در این ۲ رشته در منطقه رتبه ۱ ودر سطح جهانی رتبه ۱۱ را کسب کردهایم.
وی ابراز امیدواری کرد: همانگونه که در ۴-۳ سال اخیر توانستیم رتبه ایران را در شاخص جهانی نوآوری ۵۵ مرتبه ارتقاء بدهیم؛ با همکاری و همفکری کلان مناطق آمایشی، این روند روبه پیشرفت ادامه پیدا کند.
در ادامه شهرام یزدانی معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) از حمایت این مرکز از پژوهش و نوآوری در آموزش پزشکی خبر داد.
یزدانی با تشریح فرایند انتخاب طرحهای ارسالی از سوی کلان مناطق، یادآور شد از ۴۱۳ طرح ارسال شده از سوی دانشگاههای کلان مناطق آمایشی، ۲۶۲ طرح پس از غربالگری (به علت اینکه برخی طرحها در راستای آموزش پزشکی وپژوهشهای آموزشی نبودند) انتخاب شدند.
وی گفت: پس از جمعبندی امتیازاتی که حاضرین جلسه به هریک از ۲۶۲ طرح مذکور اختصاص خواهند داد؛ هفته آینده عناوین طرحهای پذیرفته شده اعلام و بودجه در نظر گرفته شده پس از داوری علمی و هزینهای طرحها به آنها اختصاص خواهد یافت.
در ادامه این جلسه نمایندگان ۱۰ کلان منطقه آمایشی به تشریح و دفاع از طرحهای خود پرداختند.
سپس سیدحسن امامی رضوی قائممقام رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و دبیر شورای عالی برنامه ریزی علومپزشکی ضمن اشاره به کشوری بودن طرح ماموریتهای کلان مناطق، به حاضرین در جلسه تاکید کرد که در امتیازدهی به طرحهای ارائه شده حتما طرحهای برگزیده و خروجی آنها برای نیازهای کشور مفید باشد و نیازهای اجتماع را برطرف کند.
وی به نمایندگان کلان مناطق تاکید کرد با توجه به ملی بودن ماموریتها، از نظر دانشگاههای همه شهرها در آن استفاده شود.
امامی رضوی افزود: دانشگاهها باید در عمل به پروژهها وارد بشوند و پایش و ارزیابی انجام بدهند تا به نتیجه مورد نظر دست یابند.
در ادامه جلسه امیر احمد اخوان معاون توسعه مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی از دانشگاههای استانها درخواست کرد با کلانمناطق در ارتباط باشند و آنچه رادر نظر دارند به وزارت بهداشت ارسال کنند.