
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران خبر داد
آمادگی برای اصلاح ساختار شهرداری تهران
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران گفت: روند اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران از سال گذشته آغاز شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه پهلوانی در خصوص روند اصلاح ساختار سازمانی اظهار کرد: از اواخر آبان ماه سال گذشته هدفگذاری برای اصلاح ساختار سازمانی شهرداری انجام و مقرر شد تا این کار در دو فاز "رفع تعارض" و "طراحی ساختار مطلوب" انجام شود.
وی با بیان اینکه زمانبندی اولیه برای فاز اول شش ماه و فاز دوم یک سال در نظر گرفته شد، افزود: فاز اول در زمان تعیینشده انجام و بیش از ۳۵ سند شناخت و اصلاح ساختار در خصوص واحدهای مختلف شهرداری تهران تدوینشده است. فاز دوم همزمان با فاز اول از ابتدای آذر ۱۳۹۶ با "مطالعه وضع موجود ساختار سازمانی شهرداری تهران" و "آسیبشناسی وضعیت ساختار سازمانی" آغاز شد و خروجی آن گزارش "مطالعه تاریخچه و آسیبشناسی وضع موجود ساختار و تشکیلات" و "سند برنامه اصلاح ساختار و تشکیلات شهرداری تهران" بود.
پهلوانی همچنین از تهیه یک طرح اولیه پروژه اصلاح ساختار RFP با همکاری مشاوران زبده و ارائه آن به شهردار قبلی تهران خبر داد و گفت: به دلیل تغییرات مکرر مدیریت ارشد، تصمیمگیری کلان در خصوص نحوه انجام این پروژه تا زمان استقرار مهندس افشانی بهعنوان شهردار به طول انجامید و طبق نظر ایشان مقرر شد این پروژه بهصورت داخلی توسط نیروهای متخصص شهرداری تهران و با همکاری مشاوران متخصص از حوزههای مرتبط برونسازمانیانجام شود و بدین ترتیب در انجام این کار صرفهجویی در هزینههاو زمان صورت گیرد.
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران با بیان اینکه طرح مدیریت پروژه مورد بررسی قرار گرفت و سازمان اجرایی کار بهنحویکه بیشترین استفاده از توان کارشناسی داخلی سازمان صورت گیرد، بازنگری شد، تصریح کرد: همچنین تیم مدیریت پروژه طی مصاحبههای متعدد از میان مجریان مجرب و کارکشتهانتخابشده و کلیه مستندات اعم از طرح مدیریت پروژه و رزومههایهمکاران جهت تأیید و دستور نهایی برای شهردار محترم ارسال شده است؛ در حال حاضر ما از همه نظر برای شروع این پروژه آماده و مهیا هستیم و در این فاصله مطالعه تطبیقی بسیار دقیق و خوبی روی ساختار سازمانی، فرایندها و مأموریتهای شهرداریهای سه شهر دنیا انجام دادهایم، که بهطور قطع در مرحله تحلیل و طراحی برای ما مفید خواهد بود.
پهلوانی همچنین در خصوص حواشی و مشکلات پس از تصویب و استقرار ساختارهای سازمانی افزود: وقتی رویکرد کلان چابک سازی ساختار و نیروی انسانی باشد، هرگونه تغییر انقباضی در ساختار تشکیلاتی و ترکیب نیروی انسانی تبعات اجتماعی و انسانی به خود میگیرد، اما ما در این اداره کل حسب وظیفهای که داریم و از آن بهعنوان "مرزبان سازمان" یاد میکنیم، موظفیم صرفه و صلاح سازمان را بر صرفه و صلاح اشخاص اولی بدانیم و دست به جراحیهای پردرد، اما نجاتبخش بزنیم.
وی یکی از موضوعات مطرح در این خصوص را اصلاح ساختار امور بانوان شهرداری تهران دانست و گفت: این اقدام در وهله اول بازخوردیهای مثبت و منفی زیادی داشت؛ مثبت از این منظر که یکپارچگی و رفع تعارض در این بخش مهم صورت گرفت و منفی ازاینجهت که تعدادی از همکاران عزیزمان پستهای مدیریتی خود را از دست دادند. البته توانستیم با سعه صدر و همراهی و همدلی این بانوان فرهیخته و ایجاد سازوکارهای قانونی، پستهای مورد نیازشان را از بانک تشکیلات شهرداری تأمین کرده و با همکاری مؤثر اداره کل منابع انسانی بهزودی مسئله این عزیزان کاملاً مرتفع خواهد شد.
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران در ادامه، روند طی شده جهت تقویت و تصویب ساختار جدید مرکز ارتباطات و امور بینالملل را تشریح کرد و گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۶ درخواستی از ریاست وقت مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران مبنی بر تقویت ساختار سازمانی آن دریافت کردیم و طبق روال بررسی کارشناسی این پیشنهاد آغاز شد. پس از دو ماه کار کارشناسی دقیق با توجه به مأموریتها و وظایف این مرکز، ساختار پیشنهادی با رویکرد تقویت بدنه کارشناسی تهیه و به شهردار تهران ارائه شد که پس از تأیید ایشان در دستور نخستین و تنها جلسه شورای اداری در سال ۱۳۹۶ قرار گرفت؛ در نهایت ساختار جدید مرکز در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ مصوب و در فروردین ۱۳۹۷ جهت اجرا ابلاغشده است.
وی یکی دیگر از اقدامات اساسی در این بخش را ایجاد ادارهکل خزانهداری دانست و تأکید کرد: بر اساس مصوبه و بخشنامه وزارت کشور مبنی بر لزوم تفکیک حسابداری و خزانهداری در شهرداریها، به دستور شهردار وقت تهران، بررسی چگونگی ایجاد خزانهداری در دستور کار قرار گرفت که طی مدت مقرر مطالعات و بررسیهای کارشناسی انجام و ایجاد اداره کل خزانهداری، با انحلال اداره کل برنامهریزی و کنترل عملکرد، ذیل معاونت مالی و اقتصاد شهری در اسفند ۱۳۹۶ تشکیل شد.
وی با بیان اینکه زمانبندی اولیه برای فاز اول شش ماه و فاز دوم یک سال در نظر گرفته شد، افزود: فاز اول در زمان تعیینشده انجام و بیش از ۳۵ سند شناخت و اصلاح ساختار در خصوص واحدهای مختلف شهرداری تهران تدوینشده است. فاز دوم همزمان با فاز اول از ابتدای آذر ۱۳۹۶ با "مطالعه وضع موجود ساختار سازمانی شهرداری تهران" و "آسیبشناسی وضعیت ساختار سازمانی" آغاز شد و خروجی آن گزارش "مطالعه تاریخچه و آسیبشناسی وضع موجود ساختار و تشکیلات" و "سند برنامه اصلاح ساختار و تشکیلات شهرداری تهران" بود.
پهلوانی همچنین از تهیه یک طرح اولیه پروژه اصلاح ساختار RFP با همکاری مشاوران زبده و ارائه آن به شهردار قبلی تهران خبر داد و گفت: به دلیل تغییرات مکرر مدیریت ارشد، تصمیمگیری کلان در خصوص نحوه انجام این پروژه تا زمان استقرار مهندس افشانی بهعنوان شهردار به طول انجامید و طبق نظر ایشان مقرر شد این پروژه بهصورت داخلی توسط نیروهای متخصص شهرداری تهران و با همکاری مشاوران متخصص از حوزههای مرتبط برونسازمانیانجام شود و بدین ترتیب در انجام این کار صرفهجویی در هزینههاو زمان صورت گیرد.
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران با بیان اینکه طرح مدیریت پروژه مورد بررسی قرار گرفت و سازمان اجرایی کار بهنحویکه بیشترین استفاده از توان کارشناسی داخلی سازمان صورت گیرد، بازنگری شد، تصریح کرد: همچنین تیم مدیریت پروژه طی مصاحبههای متعدد از میان مجریان مجرب و کارکشتهانتخابشده و کلیه مستندات اعم از طرح مدیریت پروژه و رزومههایهمکاران جهت تأیید و دستور نهایی برای شهردار محترم ارسال شده است؛ در حال حاضر ما از همه نظر برای شروع این پروژه آماده و مهیا هستیم و در این فاصله مطالعه تطبیقی بسیار دقیق و خوبی روی ساختار سازمانی، فرایندها و مأموریتهای شهرداریهای سه شهر دنیا انجام دادهایم، که بهطور قطع در مرحله تحلیل و طراحی برای ما مفید خواهد بود.
پهلوانی همچنین در خصوص حواشی و مشکلات پس از تصویب و استقرار ساختارهای سازمانی افزود: وقتی رویکرد کلان چابک سازی ساختار و نیروی انسانی باشد، هرگونه تغییر انقباضی در ساختار تشکیلاتی و ترکیب نیروی انسانی تبعات اجتماعی و انسانی به خود میگیرد، اما ما در این اداره کل حسب وظیفهای که داریم و از آن بهعنوان "مرزبان سازمان" یاد میکنیم، موظفیم صرفه و صلاح سازمان را بر صرفه و صلاح اشخاص اولی بدانیم و دست به جراحیهای پردرد، اما نجاتبخش بزنیم.
وی یکی از موضوعات مطرح در این خصوص را اصلاح ساختار امور بانوان شهرداری تهران دانست و گفت: این اقدام در وهله اول بازخوردیهای مثبت و منفی زیادی داشت؛ مثبت از این منظر که یکپارچگی و رفع تعارض در این بخش مهم صورت گرفت و منفی ازاینجهت که تعدادی از همکاران عزیزمان پستهای مدیریتی خود را از دست دادند. البته توانستیم با سعه صدر و همراهی و همدلی این بانوان فرهیخته و ایجاد سازوکارهای قانونی، پستهای مورد نیازشان را از بانک تشکیلات شهرداری تأمین کرده و با همکاری مؤثر اداره کل منابع انسانی بهزودی مسئله این عزیزان کاملاً مرتفع خواهد شد.
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران در ادامه، روند طی شده جهت تقویت و تصویب ساختار جدید مرکز ارتباطات و امور بینالملل را تشریح کرد و گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۶ درخواستی از ریاست وقت مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران مبنی بر تقویت ساختار سازمانی آن دریافت کردیم و طبق روال بررسی کارشناسی این پیشنهاد آغاز شد. پس از دو ماه کار کارشناسی دقیق با توجه به مأموریتها و وظایف این مرکز، ساختار پیشنهادی با رویکرد تقویت بدنه کارشناسی تهیه و به شهردار تهران ارائه شد که پس از تأیید ایشان در دستور نخستین و تنها جلسه شورای اداری در سال ۱۳۹۶ قرار گرفت؛ در نهایت ساختار جدید مرکز در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ مصوب و در فروردین ۱۳۹۷ جهت اجرا ابلاغشده است.
وی یکی دیگر از اقدامات اساسی در این بخش را ایجاد ادارهکل خزانهداری دانست و تأکید کرد: بر اساس مصوبه و بخشنامه وزارت کشور مبنی بر لزوم تفکیک حسابداری و خزانهداری در شهرداریها، به دستور شهردار وقت تهران، بررسی چگونگی ایجاد خزانهداری در دستور کار قرار گرفت که طی مدت مقرر مطالعات و بررسیهای کارشناسی انجام و ایجاد اداره کل خزانهداری، با انحلال اداره کل برنامهریزی و کنترل عملکرد، ذیل معاونت مالی و اقتصاد شهری در اسفند ۱۳۹۶ تشکیل شد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.