به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد امرآبادی مدیر سایت بلیتفروشی تیوال که شهریورماه امسال از افزایش قیمت بلیت نمایشها در آینده نزدیک خبر داده بود، به خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: تقریبا میتوانم بگویم که پیشبینی ۳۰ درصدی افزایش قیمت بلیتهای نمایشها در این دو ماه اخیر به وقوع پیوسته و برخی نمایشها ۲۰ درصد، برخی ۳۰ درصد و برخی اجراهای تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر تا ۴۰ درصد نیز افزایش قیمت بلیت داشته است.
وی در ادامه افزود: به طور مثال «شاه لیر» همین نمایش جدید سالن اصلی که از بیستم اجرایش را آغاز میکند، قیمت بالای نمایشش به ۷۰ هزار تومان رسیده، این درحالی است که قبلتر بلیتهای سالن اصلی تا ۵۰ هزار تومان بود.
امرآبادی در پاسخ به این سوال که ممکن است این افزایش قیمت به نفس خود نمایش نیز باز گردد، گفت: همینطور است این قیمت لزوماً معنیاش این نیست که سالن اصلی از این به بعد همین طور قیمتگذاری خواهد شد. بهرحال شاخصههای مختلفی در این زمینه وجود دارد گاهی یک نمایش نفس خودش باعث میشود که قیمتاش بالاتر برود اما بهرحال جمیع این مسائل همه نشان میدهد که حرکت کلی و نرخ کلی بالاتر رفته و افزایش قیمت داشتهایم.
وی با بیان اینکه متوسط این افزایش قیمت همان ۳۰ درصد بوده است، درباره تنظیم اساسنامه نرخ گذاری قیمت بلیتهای نمایشها گفت: پیشبینی برای این اساسنامه نیز این است که یک تیغ دو لبه است که اگر به شکل اشتباه و ناآگاهانه و بدون مشورت تنظیم میشود، بحرانهایی را ایجاد میکند به نظر میآید که باید برای تدوین نهایی آن از کارگردانها، تهیهکنندهها، حتی مدیران سایتها و گروههای تبلیغاتی نیز مشورت گرفته شود تا کاری با اندیشهورزی و مشورت صحیح با اطلاعات و آگاهانه انجام شود.
وی همچنین افزود: از سوی دیگر نیز این اساسنامه میتواند نظم ایجاد کند و جلوی نوسانات غیر معقول را بگیرد و در نهایت از حقوق مشتری تا هنرمند را دفاع کند. این واضح است که بخشی از بازار بلیتهای تئاترها دچار نوسانات سنگین شده و به دیگر بخشها هم اثر منفی گذاشته است، باید با رویکرد منطقی و استاندارد مثل همه جای دنیا که منافع کل بازار و هنرمندان و مردم را تأمین کند ، صورت بگیرد.
امرآبادی با تأکید بر اینکه اگر اساسنامه صرف یک دستور از بالا به پایین باشد، با مخالفتهای زیادی روبهرو شده و زیر پا گذاشته خواهد شد، افزود: در این صورت در همان مراحل اولیه نادیده گرفته شده و لغو می شود. نکته دیگر در تنظیم این اساسنامه هم این است که حق تولیدکننده اثر ارزشگذاری و مخاطبسنجی هم صورت بگیرد، نمیتوان اینطور گفت که فلان نمایش در فلان سالن قیمتش این اندازه است، باید شرایط، هزینهها و شاخصههای مختلفی را تنظیم کرد. در نهایت مسئولان میبایست با تنظیم این اساسنامه جلوی نوسانات نامعقول را بگیرند نه اینکه یک کار کامل دستوری انجام دهند.
بر پایه این گزارش، اخیراً مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه تیمی از کارشناسان خانه تئاتر به تدوین و تنظیم اساسنامهای برای شورای صنفی تئاتر پرداختند و بخشی از این اساسنامه به تنظیم قیمتگذاری بلیتهای تئاتر میپردازد، هر چند این اساسنامه هنوز تدوین نهایی نشده و به دست رسانهها نرسیده است.